پلاسکو فراموش نمیشود، خواستهای ما کدامند؟

ساختمان پلاسکو در تهران آتش گرفت و فرو ریخت، تعدادی از آتش نشانان و مردم زیر آوار ماندند و جان باختند که آمارش هنوز روشن نیست. تعداد نامعلومی هم مصدوم شده و معلوم نیست چه بلایی سرشان آمده است. فاجعه ای که عاملین آن دولت و مشتی سرمایه دار مفتخور که در چنین ابعادی قربانی گرفت.
عاملین این جنایت برای مردم روشن است. خود حکومتیان در دل کشمکشهایشان فاش کردند که قبلا نیز بر نا امن بودن این ساختمان اخطار شده بود و نه تنها این بلکه سه هزار ساختمان دیگر نیز در همین وضع در تهران وجود دارد که هر آن ممکن است در آنها شاهد فاجعه ای از این دست باشیم. و این جانیان آشکارا به چشم مردم نگاه کرده و کاری نمیکنند، چون منافعشان ایجاب نمیکند
در برابر چنین فاجعه انسانی ای، مردم بهت زده و خشمگین در دهها شهر با کمپین شمع و گل سرخ به خیابان امدند و در قدردانی از کارگران آتش نشان که جانشان را در راه نجات انسانها از آتش دادند، شعار دادند.
بدنبال فاجعه پلاسکو و قربانی شدن شماری از کارگران آتش نشان، خواستهای برحق هزاران کارگر آتش نشان که سالهاست پیگیرش هستند و برای ان بارها اعتراض کرده اند، از جمله خواست تامین تجهیزات ایمنی با استاندارد قابل قبول و امن در ایستگاههای آتش نشانی و بهبود شرایط زندگی آتش نشانان و افزایش فوری سطح حقوقهایشان بیش از بیش به جلو آمده است. خواستهایی که مستقیما به امنیت جامعه و زندگی این کارگران مربوط است.. با این تفاوت که این بار این کارگران با حمایتی اجتماعی روبرویند و میتوانند قدرتمند جلو بیایند. میتوانند تشکل سراسری خود را شکل دهند و با نیروی بیشتری پیگیر مطالباتشان شوند.
از سوی دیگر جدا از خسارات جانی فاجعه پلاسکو، این اتفاق تبعات اجتماعی ناگوار دیگری نیز داشت. بحث بر سر ٤ هزار انسانی است که با فروریختن این مرکز تجاری در تهران کارشان را از دست داده اند. بحث بر سر اینست که به غیر از این ٤ هزار نفر، هزاران کارگر دیگر هستند که به صورت غیر مستقیم در رابطه با فعالیت کارگاه‌های ساختمان پلاسکو مشغول کار بودند که وضعیت آنها نیز معلوم نیست.
بنا بر خبرها وزارت کار جمهوری اسلامی از کارگران زیان دیده ساختمان پلاسکو خواسته است که برای “بیمه بیکاری” ثبت نام کنند. اما اشتباه نشود، اینها را خبر کرده اند که فقط ثبت نام کنند. تا در صورت داشتن “شرایط دریافت استفاده از خدمات صندوق بیمه بیکاری” ظرف یک هفته “بیمه بیکاری” که مبلغ ناچیز و مدت محدودش بر همه کس روشن است، برایشان مقرر شود. از جمله بنا بر خبر ایلنا روز ٣ بهمن شماری از کارگران و کسبه ساختمان پلاسکو که اموال خود را در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو از دست داده بودند به اداره کار جنوب غرب تهران مراجعه کردند. بنا بر همین خبر تعدادی از کارگران که بیمه تامین اجتماعی آنها از نوع “اختیاری” بوده ‌است نگرانند که مبادا به دلیل شرایط بیمه ای به آنها مقرری تعلق نگیرد. شماری دیگر که سالهاست در تولیدی‌های ساختمان پلاسکو مشغول فعالیت بوده‌اند، نگرانند که به دلیل شرایط سنی و جسمی دیگر فرصت اشتغال مجدد را نداشته باشند و در نتیجه امکان برخورداری از فرصت بازنشستگی از آنها سلب شود.
با همین مختصر اشاره میتوان حدس زد که داستان از چه قرار است. در بحثهایشان از خطر تبدیل فاجعه پلاسکو به بحرانی اجتماعی هشدار دادند، و اکنون نیز این تدبیر را کرده اند که جلوی جمع شدن هزاران کارگری که در این ماجرای دردناک کارشان را از دست داده اند و هیچگونه تامینی ندارند، را بگیرند. تا صف اعتراض آنان را پراکنده کنند و با سردواندشان برای مدتی برای خود وقت بخرند. چون میدانند این اتفاق در کنار خشم عظیمی که مردم از چنین فاجعه ای پیدا کرده اند، در کنار فضای ملتهبی که در میان هزاران کارگر آتش نشان وجود دارد و در کنار خیل عظیم میلیونی بیکاری در جامعه نتیجه اش چه خواهد بود.
اتفاقی که در پلاسکو افتاد برای ما مردم یک هشدار است و خواستهایی فوری را در دستور همه ما میگذارد.
– تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتن خانواده های آتش نشانان و کسانی که در این حادثه فاجعه بار نان آور خود را از دست دادند در حد یک زندگی انسانی. و در اولین قدم بالاتر از خط فقر باشد. گفتنی است که زیر فشار فضای اعتراضی در میان آتش نشانان و مردم، گفته شده است که خانواده هایی که کسی از آنها جانشان را از دست داده اند، مستمری خواهند گرفت. این گفته را با اعتراض و پیگیری میشود تحمیل کرد. پرداخت مستمری به این خانواده ها باید دائم و در حد یک استاندارد قابل قبول برای زندگی باشد.
– خواست رسیدگی به پرونده تمامی ساختمانها، مدارس، محیط های کار و اماکن عمومی که نا امن گزارش شده اند و اقدام فوری برای رفع هر گونه خطر جانی در این اماکن و بازسازی آنها
-مجهز کردن تمامی ایستگاههای آتش نشانی به تجهیزات لازم و استاندارد و تامین ایستگاههای آتش نشانی به تعداد مورد نیاز در سراسر کشور با نیروی کافی و تجهیزات لازم.
-پاسخ فوری به خواستهای برحق آتش نشانان و حق برخورداری آنان از یک زندگی انسانی. از جمله خواست افزایش دستمزد که یک خواست اجتماعی در ایران است. یک خواست مهم آتش نشانان به حساب آمدن کارآنان در شمار کارهای سخت و زیان آور است. زیر فشار فضای اعتراضی موجود معاون وزیر کار از اینکه سختی کار برای آتش نشانان لحاظ شود، سخن گفت. این خواست را باید به کرسی نشاند.
-بیمه بیکاری مکفی برای همه کارگران خسارت دیده در این انفجار اعم از زن و مرد. بیمه بیکاری خواست همه مردم در ایران است.
و بالاخره اینکه مسببین این وضعیت و فاجعه ای که در پلاسکو روی داده است باید معرفی و محاکمه شوند. از جمله شهردار تهران که مسئول مستقیم امنیت اماکن عمومی در تهران است در قبال این اتفاق مسئول است.
حول این خواستها گرد آییم. در مدیای اجتماعی گروههای پیگیری خواستهایمان را شکل دهیم. مراسم گرامیداشت جانباختگان این فاجعه بزرگ را به صحنه همبستگی با خانواده های این عزیزان و اعتراض خود تبدیل کنیم.
همچنین مهم است که بدنبال این اتفاق آتش نشانان که مرکز توجه جامعه هستند، در رسانه های سراسری بر سر این موضوع و هشدارهای قبلی و مشکلات کارشان که تماما به امنیت مردم نیز مربوط است با مردم صحبت کنند. خصوصا مهم است که آنها با اعلام تشکل خود و پیگیری خواستهایشان، برای پیگیری خواستهایشان هر چه قدرتمند تر به میدان آیند..
فاجعه ای که در پلاسکو روی داد بیش از بیش توحش سرمایه داری حاکم و مشتی سرمایه دار مفتخور را در مقابل جامعه گذاشت. به این بربریت باید پایان داد.
شهلادانشفر

اینرا هم بخوانید

اعتصاب و اعتراضات کارگری در صنعت نفت گفتگو با کاظم نیکخواه و شهلا دانشفر

گفتگو با کاظم نیکخواه و شهلا دانشفر در تلویزیون کانال جدید سیما بهاری: جامعه ایران …