کاهش خدمات اجتماعی در لایحه بودجه ترامپ

اخ سفید نخستین لایحه کامل بودجه خود را ارایه کرده است که در آن ضمن افزایش بودجه نظامی، کاهش چشمگیری در خدمات اجتماعی چون کوپن‌های غذا برای فقرا، بیمه خدمات درمانی برای اقشار کم درآمد و تسهیلات معلولان دیده می‌شود.

هم‌زمان در این لایحه ۴ هزار میلیارد دلاری، یارانه‌های دولتی وام‌های دانشجویی حذف شده اما ردیف بودجه پیشنهادی ایوانکا ترامپ برای اختصاص مرخصی زایمان در آن گنجانده شده است.

در این لایحه که باید به تصویب کنگره آمریکا برسد، بودجه پنتاگون ۱۰ درصد افزایش یافته و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هم برای ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک پیش‌بینی شده است.

جزئیات نخستین لایحه بودجه دولت دونالد ترامپ در حالی منتشر شد که رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین سفرخارجی خود به خاورمیانه رفته است.

این لایحه بودجه با عنوان “بنیانی جدید برای عظمت آمریکا” نام‌گذاری شده است و مایکل مولوانی، مدیر دفتر برنامه و بودجه کاخ‌سفید امروز (سه‌شنبه) همزمان با رونمایی از این لایحه به خبرنگاران گفت “در‌حقیقت این الویت‌های رئیس‌جمهوری است که روی کاغذ آمده است”.

آیا لایحه بودجه دست نخورده خواهد ماند؟

خیر. احتمال این که لایحه بودجه سالانه روسای جمهوری آمریکا بدون هیج تغییری به تصویب کنگره برسد، بسیار کم است.

بنابر سنت، مجالس نمایندگان و سنای آمریکا با دست‌کاری و وارد کردن نقطه نظرات خود در لایحه بودجه آن را تا پیش از تصویب نهایی دگرگون می‌کنند.

البته همسویی جناحی میان کاخ‌سفید و کنگره آمریکا که هر دو در کنترل جمهوری‌خواهان است، ممکن است به دونالد ترامپ این امتیاز را بدهد که لایحه بودجه‌اش با مهربانی و ملاحظات سیاسی در کنگره بررسی شود.

با وجود این، انتظار می‌رود حتی محافظه‌کارترین جمهوری‌خواهان کنگره هم با کاهش ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلاری بودجه بخش خدمات و حمایت های اجتماعی طی ۱۰ سال آینده موافقت نکنند.

اهش بودجه در کجاهاست؟

منتقدان این لایحه بودجه می‌گویند کاهش و قطع بودجه‌های حمایتی و خدماتی احتمالا به اقشار محرومی که بخش بزرگی از حامیان دونالد ترامپ بودند ضربه اصلی را وارد خواهد کرد.

  • ادارات کشاورزی ایالت‌ها موظف می شوند برای پایین آوردن یارانه‌های کشاورزی اقدام کنند
  • ۱۹۰ میلیارد دلار از بودجه کوپن‌های غذا برای خانواده های محروم کاسته خواهد شد؛ هم اکنون حدود ۴۲ میلیون آمریکایی از این کوپن‌ها برای تهیه اقلام ضروری بهره می‌برند
  • با وجود وعده آقای ترامپ برای دست نزدن به بودجه خدمات تامین اجتماعی برای محرومان، در لایحه او ۸۰۰ میلیارد دلار از بودجه خدمات درمانی با حمایت دولتی کاسته شده است
  • بودجه ارسال سبدهای غذایی برای محرومان، معلولان و کهنه‌سربازان که با عنوان “میلز آن ویلز” در آمریکای شمالی شهرت دارد، قطع خواهد شد
  • با وجود این، احتمالا قطع بودجه حمایتی از طرح پ‌های کنترل خانواده و سقط جنین مورد استقبال جمهوری خواهان کنگره قرار خواهد گرفت.
  • واکنش دموکرات‌ها

انتشار جزئیات اولین لایحه بودجه دولت دونالد ترامپ، دموکرات ها را حسابی برآشفته است.

چارلز شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا، گفته: “درحالی که آقای ترامپ با شعارهای پوپولیستی نامزد انتخابات شد و رای آورد حالا همچون محافظه‌کارترین راست‌گرای افراطی عمل می‌کند.”

در کنار دموکرات‌ها، برخی از محافظه‌کاران هم از میزان کاهش بودجه در بعضی از برنامه‌های حمایتی، ابراز تردید و نگرانی کرده‌اند.

مارک میدوز، دبیر انجمن راست‌گرای فریدام هاوز کاکس، گفته: “حتی برای ما که در طرفداری از ایدئولوژی محافظه‌کاری تندرو محسوب می پ‌شویم هم قطع کامل بودجه برنامه غذایی برای معلولان و کهنه‌سربازان، بیش از حد و دور از انتظار است.”رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …