کمپین برای آزادی کارگران زندانی: حکومت اسلامی سرکوب اعتراضات را تشدید کرده است

– امروز چهاردهم آذر ماه کارگران ذوب آهن در ادامه سه روز اعتراض قدرتمند هزاران نفره خود برای کارت زدن به کارخانه رفتند اما بیش از ورود ۱۰۰ نفر از کارگران به کارخانه جلوگیری شد. طبق گزارشات  در حرکت اعتراضی روز سیزدهم آذرماه کارگران ذوب آهن و اعتصاب آنها از همان آغاز صبح حراست از تجمع کارگران ممانعت به عمل آورد و تعدادی از کارگران بازداشت شدند. مسعود اسپنانی از بخش اتوماسیون مخابرات و حاج محمودی از بخش خرید تجهیرات اسامی دو تن از بازداشت شدگان ذوب آهن است. حاجی محمودی از کارگران معترضی است که دزدیهای کوهی مدیر عامل بسیجی این شرکت را بر ملا کرده بود. کارگران ذوب آهن طی بیانیه ای بر آزادی فوری همکاران بازداشتی و  لغو ممانعت از ورود کارگرانی که کارت ورودشان گرفته شده ، هستند. 

– روز ۱۴ آذر مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی  در نشستی خبری در مورد بازداشت دوباره توماج صالحی، هنرمند و خواننده رپ معترض و محبوب مردمی گفت : ” انتظارمان این است کسانی که مورد رأفت قرار می‌گیرند دوباره مرتکب جرم نشوند اما دیدید که ایشان بعد از آزادی در یکی از شهرستان‌های استان شمالی نکاتی را گفت و براساس تکلیفی که دادسرای مربوطه داشت، این فرد را احضار و اتهامات جدید را به او تفهیم و قرار قانونی وثیقه نسبت به اتهامات جدید را صادر و براساس پرونده‌ای که قبلاً مفتوح بوده نیز آن قرار را تشدید کرد”. ستایشی از ادامه بازداشت موقت  توماج صالحی و بررسی سریع پرونده خبر داد. این گفته ها عکس العملی در مقابل بازتاب گسترده خبر دستگیری مجدد توماج صالحی و اعتراضات به این دستگیری است.

توماج صالحی در روز بیست و هفتم آبانماه ‌  پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن را در انفرادی بود، با قید وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. او مدتی پس از آزادی در ویدئویی به جزئیاتی از شکنجه خود در طول دوران بازداشتش را افشا کرد. افشاگریهای او کیفرخواستی علیه زندان و شکنجه از سوی این  چهره محبوب و شجاع مردمی است.  در عکس العمل به این افشاگریهاست که توماج صالحی در روز نهم آذر توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی مجددا دستگیر شد.

– روز چهارده آذر ماه نیروهای حراست حکم به تبعید لیدا اسماعیلی از معلمان استان البرز به شهر بندرعباس در استان هرمزگان  دادند اما با فضای اعتراضی ناچار به لغو ان شدند. کانون صنفی معلمان خبر داده است که زیر فشار اعتراضات حکم تبعید او به بندر عباس لغو شد.اما علیرغم لغو شدن این  تبعید، نیروهای حراستی بلافاصله مدیران ادارات را تحت فشار قرار دادند و در نهایت نیروهای امنیتی شاغل در پست حراست بدون هیچ حکمی از مراجع رسیدگی به تخلفات و مراجع قضایی، حکم تبعید لیلا اسماعیلی  به شهرستان فردیس کرج  را ابلاغ و اجرایی کردند. از سوی دیگر لیدا اسماعیلی با حکم هیات رسیدگی بدوی به تخلفات اداری به بازنشستگی اجباری و کسر گروه محکوم شده و این فعال معترض  در فرصت قانونی به رای صادره اعتراض نموده است و رسیدگی به اعتراض ایشان در جریان است. تبعید و بازنشستگی اجباری از جمله احکام سرکوبگرانه حکومت در قبال معلمان معترض و مبارزات آنهاست.

– بنا بر خبر منتشر شده در روز ۱۴ آذر سیوان ابراهیمی، معلم، از اعضای هیات مدیره انجمن فرهنگی- اجتماعی نوژین، مدرس زبان کوردی و از بازداشت شدگان انقلاب زن زندگی آزادی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به یازده سال حبس محکوم شد. این حکم در یازده آذره به وی ابلاغ شد. سیوان ابراهیمی از بابت اتهام “تشکیل گروه و دسته‌‌جات به قصد بر هم زدن امنیت کشور” به ده سال حبس و به اتهام  “تبلیغ علیه نظام” به  یک سال زندان، مجموعاً یازده سال حبس  محکوم شده است.

– روز ۱۴ آذرماه شریفه محمدی فعال کارگری در رشت بازداشت شد. از اتهامات وارده و نهاد بازداشت کننده وی اطلاعی در دست نیست.

– روز ۶ آذر محمد داوری فعال کارگری در شیراز به اتهام توهین به رهبری به سه سال حبس و دو سال تبعید به بردسیر کرمان و دو سال ممنوعیت از فعالیت رسانه ای و ابطال گذرنامه محکوم شد. همچنین دادگاه این فعال کارگری را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و شش ماه زندان نیز محکوم کرده است.

– روز۶ آذر احسان روازژیان، کارگر ۳۴ ساله اهل پرند در هفده مرداد ۱۴۰۲ در ملایر به اتهام عضویت در گروه‌های “معاند و اجتماع و تبانی علیه نظام” بازداشت‌شد. او وکیل ندارد و همچنان در زندان اوین بلاتکلیف محبوس است.

– روز ۶ آذر حسین واحدی، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان بجنورد به یک سال حبس محکوم شد. حکم صادره به مدت سه سال به حالت تعلیق در آمده است.

– روز ۹ آذر  رضا اقدسی، فعال کارگری و از کارگران اخراجی ایران خودرو  با دو پرونده در یکی از پرونده ها به  ۸ماه حبس و در پرونده دیگرش با ۳سال و هفت ماه حبس محکوم شد.

کارگران بازداشتی ذوب آهن اصفهان، کارگران زندانی ، معلمان دربند و تمامی زندانیان سیاسی  باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. با قدرت اعتراضات سراسری برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی فشار بیاوریم و در زندانها را باز کنیم.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

۵ دسامبر ۲۰۲۳

https://www.free-them-now.com/

اینرا هم بخوانید

کارزار حمایت از شریفه محمدی شماره ۸:اتحادیه‌های کارگری بیشتری به کارزار حمایت از شریفه محمدی پیوستند

اتحادیه خدمات عمومی بریتیش کلمبیا در کانادا با ارسال سه نامه اعتراضی به دبیر کل …