کمیته بین المللی علیه اعدام.10 روز فرصت داریم که حمید را نجات دهیم!اجرای حکم اعدام حمید احمدی برای سومین بار به تعویق افتاد!

 

قرار بود صبح شنبه ۲۳ بهمن ماه  جنایتکاران حمید احمدی، جوانی که در سن۱۷ سالگی متهم به انجام قتل شده بود، را به دار بیاویزند. اکنون طبق اطلاع کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اجرای این حکم برای سومین بار به تعویق افتاده است. بنابراطلاعیه این نهاد۱۰ روز زمان برای جلوگیری از اعدام این جوان همچنان باقی‌ است. حمید احمدی از  روز شنبه‌ ۹بهمن (۲۸ ژانویه) برای اجرای حکم اعدام به یکی از سلول‌های انفرادی زندان لاکان شهر رشت منتقل شده است.

این نوجوان ۱۷ ساله که حکم اعدامش بر اساس اعتراف‌هایش صادر شده، بارها گفته است این اعتراف‌ها را زیر شکنجه اقرار کرده است.

به گفته احمدی، ماموران پلیس آگاهی دست و پای او را بسته و با صورت روی زمین انداخته بودند و برای سه روز در سلولی کثیف وی را نگه‏داری می‌کردند. او همچنین گفته است که ماموران او را به میله‌ای در حیاط بازداشتگاه‌ می‌بسته و به اندام جنسی‌اش ضربه زده و به او آب و غذا نمی‌داده‌اند. یکی از ماموران پلیس به او گفته بود نگران اعدام نباشد، اگر زودتر اعتراف کند که چاقو را او زده، تحقیقات روند سریع‌تری می‌گیرد. شکنجه اما به قدری شدید بوده که به گفته این زندانی، حاضر بوده است به هر چیزی اعتراف کند تا شکنجه و بدرفتاری‌ها تمام شوند. اما مقام‌های قضایی تحقیقی درباره شکنجه هایی که برادرانشان علیه این نوجوان انجام داده اند اقدامی نکرده اند. این در حالی‌ است که او در مراحل بازداشت از داشتن حق وکیل محروم بوده و به خانواده‌اش نیز دسترسی نداشته و اعتراف‌های زیر شکنجه‌ در همین مدت از او اخذ شده است.

به تعویق افتادن چند باره اجرای حکم اعدام حمید احمدی در اثر اعتراضات وسیع و گسترده امکان پذیر شده است. و اکنون ما نیر می توانیم در فرصت باقی مانده با تداوم اعتراض و مبارزه خود جان حمید احمدی را نجات دهیم. این جوان از سال  ۸۸  که در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استان گیلان که به اعدام محکوم شد با خطر مرگ مواجه بوده است.

جمهوری اسلامی بالاترین میزان اعدام کودکان در جهان را دارد. این در حالی است که طبق کنوانسیون جهانی حقوق کودک که جمهوری اسلامی نیز آنرا پذیرفته است اعدام افراد کسانی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال  داشته اند اکیدا ممنوع است. آخرین موارد اعدام  کودکان در ایران  روز دوشنبه ۲۷ دیماه اتفاق افتاد که  دو زندانی جوان به اتهام قتل اعدام شدند. یکی از آنها در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال سن داشته است.

کمیته بین المللی علیه اعدام آدمکشان حاکم بر ایران و سیستم قضایی جنایتکارانه اش را شدیدا محکوم میکند. اعدام یک مجازات ضد انسانی و وحشیانه است که باید برای همیشه برچیده شود و اعدام کودکان نشانه اوج این بربریت و توحش است که باید فورا ملغی شود. کمیته بین المللی علیه اعدام همگان را فرا می خواند که به هر شکل که میتوانند از جمله با نوشتن نامه های اعتراضی و گردهمایی اعتراضی متعدد جمهوری اسلامی را برای متوقف کردن فوری اعدام حمید احمدی تحت فشار قرار دهند.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۴ بهمن ۱۳۹۵- ۱۲ فوریه ۲۰۱۷

اینرا هم بخوانید

کارزار حمایت از شریفه محمدی شماره ۸:اتحادیه‌های کارگری بیشتری به کارزار حمایت از شریفه محمدی پیوستند

اتحادیه خدمات عمومی بریتیش کلمبیا در کانادا با ارسال سه نامه اعتراضی به دبیر کل …