کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: مرگ رئیسی نباید باعث فراموشی نقض حقوق بشر در ایران شود

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در نامه‌ای سرگشاده تاکید کرد مرگ رئیسی نباید باعث شود نقض حقوق بشر در ایران به فراموشی سپرده شود. رئیس این کمیته از ایران خواست قوانین مربوط به محدود کردن فضای مجازی و “زن‌ستیزانه” را پس بگیرد.

سارا حسین، رئیس کمیته حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل روز دوشنبه ۷ خرداد (۲۷ مه) در نامه‌ای‌ سرگشاده وضعیت حقوق بشر در ایران را به‌ویژه در ارتباط با زنان وخیم توصیف کرد.

وی در نامه سرگشاده خود نوشته است کمیته حقیقت‌یاب که پس از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ مامور رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران بوده در آخرین گزارش خود اقدام جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات زنان را “نقض جدی حقوق بشر” دانسته که مصداق “جنایات علیه بشریت” شمرده می‌شود.

رئیس کمیته حقیقت‌یاب در نامه سرگشاده خود درباره احتمال تاثیر مرگ رئیسی بر “نقض جدی حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی” توسط جمهوری اسلامی هشدار داده است.وی در این نامه ضمن اعتراض به تصویب قوانین محدودکننده فضای مجازی و همچنین قانون “عفاف و حجاب” برای محدودیت زنان و دختران ایرانیَ از جمهوری اسلامی خواسته است این قوانین را پس بگیرد.وی در ادامه نامه خود حکومت ایران را فراخوانده است که حق برابری زنان و اقلیت‌های مذهبی را به‌رسمیت بشناسد.

کمیته حقیقت‌یاب در گزارش قبلی خود با استناد به اسناد و مدارک ارائه شده از طرف قربانیان خیزش مردمی شهریور ۱۴۰۱ افشا کرده بود که شماری از بازداشت‌شدگان با خشونت جنسی، از جمله تجاوز جنسی، تهدید به تجاوز، برهنگی اجباری، لمس کردن و برق‌گرفتگی اندام تناسلی خود مواجه شدند.جمهوری اسلامی تا کنون به گزارش‌های کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل واکنشی نشان نداده است. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …