گانتز از توافق امنیتی اسرائیل با کشورهایی «خارج از پیمان ابراهیم» خبر داد

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۲۳ تیر، گزارش داد که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، که به اسرائیل سفر کرده فهرستی از «توافق‌نامه‌های امنیتی» میان اسرائیل و کشورهایی را نشان داده که دولت‌های آنها بخشی از «پیمان‌های صلح ابراهیم» نیستند.

جو بایدن روز چهارشنبه، ۲۲ تیر، در نخستین روز سفر سه روزه خود به اسرائیل، با بنی گانتز دیدار کرده بود.

ژنرال گانتز در یک نمایشگاه ویژه از دستاوردهای صنایع هوایی اسرائیل، با تمرکز بر دفاع هوایی، که تنها برای بازدید آقای بایدن در فرودگاه بن‌گوریون در مرکز اسرائیل برپا شده بود، رئیس جمهور آمریکا را در جریان این توافق‌ها قرار داد.

وال استریت جورنال در گزارش خود به نام کشورهای دیگری که با اسرائیل «توافق‌نامه امنیتی» دارند اما در شمار کشورهای عضو «پیمان‌های صلح ابراهیم» نیستند یا به محتوای این توافق‌ها اشاره نکرده است.

اما نظر به اظهارات پیشین برخی مقامات اسرائیل و رسانه‌های این کشور، چنین برمی‌آید که منظور، برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس یا کشورهای اسلامی و عربی حوزه شمال آفریقا است.

وال استریت جورنال در همین حال فاش کرده که مذاکرات میان اسرائیل و برخی دولت‌های عربی برای ایجاد ائتلاف مشترک دفاع هوایی منطقه، در برابر تهدیدهای ناشی از خطرات شلیک موشکی و پهپادی ایران، با شتاب مورد نظر پیش نمی‌رود و سرعت گفت‌وگوها کند شده است.

این روزنامه نوشت که کشورهای عربی نگرانی‌هایی دارند.

در این میان، مقامات دولت بایدن به وال استریت جورنال گفتند که آمریکا به اسرائیل در توسعه سامانه دفاع هوایی لیزری کمک خواهد کرد.

این روزنامه سامانه دفاع هوایی لیزری را که به تازگی رونمایی شد، پیچیده‌تر از سامانه زمینی «گنبد آهنین» توصیف کرده است.

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …