گروسی: همکاری‌‌ها کافی نیست، ابهامات سایت آباده رفع نشده است

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید آژانس فعلا سوالی در خصوص سه مرکز اعلام نشده در ایران که در آنجا غنی‌سازی اورانیوم مشاهده شده ندارد و این نهاد در حال بررسی توضیحاتی است که ایران ارائه کرده است.

آقای گروسی روز دوشنبه ۵ ژوئن ساعاتی پس از آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری توضیحات مفصلی در خصوص آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات آژانس با مقام‌های جمهوری اسلامی ارائه داد. گروسی با اشاره به اینکه پیشرفت‌هایی بین ایران و آژانس ایجاد شده، تاکید کرد که این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای که او امیدوار بوده، نبوده‌اند. 

بازگشت دوربین‌ها به تاسیسات هسته‌ای ایران

او با اشاره به اینکه دوربین‌های نظارتی آژانس در اوایل ماه مه میلادی در کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ ایران نصب شده تاکید کرد که همچنین دوربین‌هایی در نیروگاه فردو و همچنین تاسیسات نطنز به منظور نظارت بر غنی‌سازی با خلوص بالا نصب شده است. 

آقای گروسی با اشاره به اهمیت وجود این دوربین‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران افزود: «وجود این دوربین‌ها و نظارت‌ها به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری تغییرات احتمالی در سطح غنی‌سازی ایران را شناسایی کنیم.» 

در بخش دیگری از توضیحات مدیر کل آژانس، گروسی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است. به گفته مدیر کل آژانس، این ذخایر شامل حدود نیم تن اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد و همچنین بیش از یکصد کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است. 

تکذیب بسته شدن پرونده سه مرکز اعلام نشده

مدیرکل آژانس در پاسخ به سئوال دیگری به مسئله سه مرکز اعلام نشده‌ ایران که بازرسان آژانس در آنجا رد اورانیوم پیدا کرده بودند، اشاره و تاکید کرد که در حال حاضر سوالی در خصوص ندارد و آژانس در حال ارزیابی‌های فنی توضیحات و جواب‌های ایران است. او در ادامه بسته شدن پرونده این سه مکان را رد کرد. رافائل گروسی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد که صرف غنی سازی ممنوع نیست و آژانس فقط کم و کیف آن را بررسی می کند.یورونیوز

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …