گزارشات رسانه های فارسی زبان از اعتراضات ضد حکومتی

در طول روز شنبه معترضان در شهرهای مختلف ایران بار دیگر تجمع های ضدحکومتی برگزار کرده‌اند؛ اعتراضاتی که علیرغم تهدیدهای تازه مقام‌ها برای برخورد با معترضان ادامه می‌یابد. جرقه این اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی زده شد، دختر ۲۲ ساله‌ای که بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد جان باخت.

تصاویری از شهرهای متعدد به دست بی‌بی‌سی رسیده که از جمله اعتراض‌ها در آمل، بابل، شیراز، تهران، شاهین شهر، سنندج، تبریز، شیراز، کرج، شهریار، رشت و فومن را نشان می‌دهد. با توجه به محدودیت‌های اینترنت و خبررسانی این فهرست کامل نیست.

در یکی از ویدئوها که از شهر سنندج به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، بار دیگر ماموران در حال شلیک مستقیم به معترضان دیده می‌شوند.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد جمعی از معترضان در آمل خودروی آتش‌نشانی را فراری می‌دهند. معترضان می‌گویند نیروهای امنیتی از دستگاه آتش‌نشانی برای متفرق کردن مردم استفاده می‌کنند.

در ویدئوی دیگری از آمل جمعیت قابل توجهی درحال راهپیمایی در یکی از خیابان های اصلی شهر شعار می دهند: «می جنگیم، می میریم، ایران رو پس می گیریم.» آمل یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات در یک هفته گذشته بوده است.

تظاهرات در تبریز هم ادامه یافته است. بر اساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی تلاش کرده‌اند با پاشیدن آب توسط ماشین‌های آتش‌نشانی، تجمع معترضان را پراکنده کنند.

در ویدئویی از تجمع شیراز دیده می‌شود که دختری بدون روسری روی یک خودرو رفته و مردم دور او شعار می‌دهند: «مرگ بر دیکتاتور».

در محله آریاشهر تهران معترضان شعار می‌دهند «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و ویدئویی دیگر نشان می‌دهد که در خیابان ستارخان نیز تظاهراتی به پا شده است و شرایط ناآرام است. ستارخان جمعه شب هم صحنه اعتراضات قابل توجه بود.

در خیابان ولی‌عصر تهران هم شعار «زن، زندگی، آزادی» سر داده می شود. این یکی از شعارهای نخستین موج تظاهرات سراسری اخیر است که از سقز و سنندج آغاز شد. در خیلی تجمع هایی که در هشت روز اخیر برگزار شده زنان اعتراض ها را رهبری می‌کنند.

صبح روز شنبه بار دیگر تظاهراتی در دانشگاه تهران برگزار که با برخورد خشن ماموران دولتی روبرو شد. همزمان محمدعلی کامفیروزی، وکیل مائده دلبری، دبیر سابق مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا از بازداشت موکلش خبر داد.

این تجمعات امروز در خارج از ایران از جمله در رم، برلین، آتن، استکهلم، لندن و ملبورن هم ادامه یافت.

همزمان گروه نت‌بلاکس – ناظر بر ترافیک اینترنتی در جهان – تایید کرد که اسکایپ در ایران از دسترس خارج شده است. احمد وحیدی، وزیر کشور ایران اعمال محدودیت‌های اینترنتی را تائید کرده و اذعان کرده این محدودیت‌ها برای «کنترل امنیت» است.

بعد از کشیده شدن دامنه اعتراضات به بیشتر ۳۱ استان ایران، رئیس جمهور این کشور روز شنبه قول برخورد «قاطعانه» با معترضان را داد.

تاکنون مرگ دست کم ۳۶ نفر در این اعتراضات تایید شده است. پیشتر ویدئوهایی از تیراندازی مستقیم با آنچه به نظر می رسد گلوله جنگی باشد به سوی معترضان در پیرانشهر، مهاباد، ارومیه و شهرهای دیگر منتشر شده بود.

هشدار عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل هشدار داده که شواهدی که جمع آوری کرده حاکی از «الگوی وحشتناک شلیک عمدی و غیرقانونی با سلاح جنگی به سوی معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران است.»

این سازمان افزود که نیروهای دولتی فقط چهارشنبه شب ۱۹ نفر از جمله سه کودک را به ضرب گلوله کشته‌اند.

همزمان خبرگزاری ایسنا – وابسته به دولت – به نقل از فرمانده پلیس استان گیلان نوشته طی سه روز گذشته ۷۳۹ نفر از جمله ۶۰ زن در جریان اعتراضات این استان در شمال ایران بازداشت شده‌اند.

رشت، انزلی، فومن و دیگر شهرهای استان گیلان از زمان آغاز اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، شاهد اعتراضات فراوانی بوده و همچون مازندران، استان همسایه، از کانون های اصلی اعتراضات یک هفته گذشته بوده است.

همزمان بنابر گزارش‌های رسیده به بی‌بی‌سی فارسی نیروهای امنیتی در شهرهای جنوبی ایران با حضور گسترده در خیابان‌ها و همچنین بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در پی تلاش برای جلوگیری از شکل‌گیری اعتراضات در این مناطق‌اند.

یک شاهد عینی روز شنبه از حضور «۲۰۰-۳۰۰ مامور» در محله امیری آبادان خبر داده و گفته یگان‌های امنیتی با حضور گسترده مانع از شکل‌گیری هر تجمعی می‌شوند.

گزارش‌های مشابهی از شهر بوشهر دریافت شده است. منابع آگاه در این شهر ساحلی به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند از زمان آغاز اعتراضات در نقاط مختلف ایران، نیروهای امنیتی در بوشهر با یورش به خانه‌های فعالان سیاسی و مدنی، چندین نفر را بازداشت کرده‌اند.از بندرعباس در حاشیه خلیج فارس هم که در روزهای نخست اعتراضات شاهد تجمع‌های اعتراضی بود گزارش می‌رسد که جو امنیتی حاکم بر این شهر مانع از برگزاری تجمعات شده است.

یک شاهد عینی از بندرعباس می‌گوید: «بندر وضع خیلی خرابه … مردم رو سرکوب می‌کنن … نمی‌گذارن بیان تو جاده و اعتراض بکنن … همه جا پر از مامور، پر از لباس شخصی.»

همزمان با ادامه بازداشت معترضان، بی‌بی‌سی شهادت برخی از بازداشت‌شدگان که می‌گویند مضروب شده‌اند را شنیده است. یکی از آنها گفت که «بی رحمانه» کتک خورده و با صدها نفر دیگر به یک سلول کوچک انداخته شده است، جایی که از غذا، اب و دسترسی به توالت محروم بود.

به علاوه دولت عملیات تازه ای را برای سرکوب روزنامه نگاران و فعالان مستقل شروع کرده است. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در آمریکا می‌گوید که ۱۱ خبرنگار از روز دوشنبه بازداشت شده‌اند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در بیانیه‌ای نوشت که تاکنون نیلوفر حامدی، روح‌الله نخعی، فاطمه رجبی، علیرضا خوشبخت، مجتبی رحیمی، ویدا ربانی، الهه محمدی، الناز محمدی بازدشت یا احضار شدند. برگرفته از بی بی سی

*********************

گزارش رادیو فردا

کوبیدن سر زن معترض به جدول خیابان

در یکی از ویدئوهای دریافتی از شیراز، برخورد خشونت‌آمیز مأموران با یک زن معترض دیده می‌شود که او را به عقب پرت کرده و این شهروند از ناحیه پشت و سر به جدول کنار خیابان برخورد می‌کند. در این ویدئو ظاهراً کشمکشی بین مأموران و سه زن دیده می‌شود که به نظر می‌رسد سعی دارند یکی از آنها را بازداشت کنند. مسئولان جمهوری اسلامی مرگ مهسا امینی را بر اثر ضربه رد می‌کنند.

****************

گزارش یورونیوز:

ادامه اعتراض‌ها و سرکوب گسترده در ایران؛ هشدار وزارت اطلاعات و رئیسی به معترضان 

اعتراض‌های گسترده پس از جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد هشتمین روز خود شده که تظاهرات‌های خیابانی باوجود اختلال، قطعی اینترنت، اعمال محدودیت و فیلترینگ بر شبکه‌های اینستاگرام و واتس‌اپ شب گذشته هم ادامه یافت.

همزمان دستگاه‌های امنیتی تهدیدات خود را شدت داده و از معترضان خواستند به حضور خیابانی خود پایان دهند. در همین حال اخبار تلفات از افزایش تعداد کسانی که با شلیک گلوله کشته و جان خود را از دست داده‌اند منتشر شده است. 

واکنش‌های بین‌المللی هم به جان باختن مهسا امینی ادامه دارد و رهبران کشورهای مختلف جهان از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان و به ویژه زنان پایان دهد. 

منابع غیررسمی: معترضان تلاش کردند پایگاه سپاه در شهرری را تصرف کنند

برخی منابع خبری غیررسمی گزارش داده‌اند که معترضان در شهرری تلاش کرده‌اند پایگاه سیدالشهدای سپاه پاسداران در این منطقه را نصرف کنند.

گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از کرج در استان البرز نیز از تجمع معترضان در فردیس و مهرشهر حکایت دارد.

یورونیوز به طور مستقل قادر به تائید گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیست.

گزارش‌هایی از برپایی تجمعات اعتراضی در چند منطقه تهران

گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از تهران در شبکه‌های اجتماعی از جو ملتهب پایتخت و برپایی تجمعات اعتراضی در چند منطقه شهر حکایت دارد. 

ویدئوهای منتشرشده معترضان را در حال سر دادن شعار در منطقه ستارخان نشان می‌دهد. ویدئوهایی نیز از مناطق نارمک، شهرری، آریاشهر و صادقیه منتشر شده است. 

یورونیوز به طور مستقل قادر به تائید گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیست. 

https://per.euronews.com/2022/09/24/protests-in-iran-for-the-killing-of-mahsa-amini

**************

گزارش رادیو آمریکا

عصر شنبه تا بامداد یکشنبه سوم مهر ماه با وجود شدت گرفتن سرکوب معترضان و گسترش اختلال در اینترنت موج اعتراضات دست‌کم در شهرهای تهران، شیراز و آمل ادامه یافت. این در حالی است که ابراهیم رئیسی اعتراضات سراسری در ایران را «آشوبگری» و «شرارت» خواند و خواستار برخورد جدی با معترضان شد.

همچون شب و روزهای گذشته شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن،زندگی،‌آزادی» و «می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» شعار و مطالبه اصلی معترضان در سراسر ایران بود.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی بیانگر آن است که مردم شهر تهران در مناطق مختلف با حضور در خیابان‌ها و گاه از روی بام خانه‌ها به ادامه مخالفت با وضع موجود و مقابله با ماموران امنیتی پرداختند.

در آریاشهر، ستارخان، نارمک، تهرانپارس، و تجریش مردم همچنان در خیابان‌ها بودند و شعار می‌دادند: «می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت.»

در تهران‌ویلا ماموران برای متفرق کردن معترضان به شلیک گاز اشک‌آور و تیرهوایی روی آوردند.

در اعتراضات شبانه، مردم در فردیس کرج شعار مرگ بر خامنه‌ای سر دادند.

  • اعتراضات خارج از کشور در همبستگی با معترضان در ایران

همزمان با اعتراضات در داخل، ایرانیان خارج از کشور نیز در شهرهای مختلف جهان با راهپیمایی در خیابان‌ها با مبارزان داخلی اعلام همبستگی کردند.

در بریتانیا جمع زیادی از ایرانیان در لندن در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی گردهم آمده و ضمن همدردی با مردم داخل کشور با حکومت جمهوری اسلامی نیز اعلام مخالفت و انزجار کردند.

در پایتخت شیلی اما شمار زیادی از زنان این کشور در کنار زنان ایرانی ،در اعتراض به جان باختن مهسا امینی تحت بازداشت پلیس ، به زبان فارسی و اسپانیایی شعار دادند: «زن، زندگی، آزادی.»

در هانوفر آلمان نیز برای دومین بار در هفته جاری ایرانیان زیادی به خیابان‌ها آمدند تا ضمن اعلام اتحاد با معترضان داخلی، از سیاستمداران آلمان بخواهند که با مردم ایران و خواست آنها همراه شوند.

اما شمار زیادی از ایرانیان مقیم واشنگتن، پایتخت ایالات متحده، در حالی که شاهزاده رضا پهلوی نیز در جمع آنها حاضر شده بود نام مهسا امینی را فریاد زدند، علیه خامنه‌ای و دیگر سران حکومت ایران شعار دادند، و سرکوب معترضان در ایران را محکوم کردند.

روپز شنبه همچنین نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران با انتشار توییتی برخورد حکومت جمهوری اسلامی با معترضان را ‌«وحشیانه» توصیف کرد.

رابرت مالی نوشت که حکومت ایران «با تظاهرکنندگان مسالمت‌جو ،وحشیانه برخورد و سعی می‌کند دسترسی شهروندان به اینترنت جهانی را ببندد.» او‌ در ادامه این توییت بر اقدام ایالات متحده برای کمک به «برقراری ارتباط ایرانیان با یکدیگر» تاکید کرد.

در ترکیه نیز زنان ساکن در شهر غازی عینتاب در اعتراض به مرگ مهسا امینی تجمع کردند و شعار «زنده باد همبستگی زنان» سر دادند

سیرت دوگن یکی از این زنان به خبرنگار صدای آمریکا گفت: «زنان امروز باید نقش رهبری را برای سرنگونی این رژیم‌های دیکتاتوری ایفا کنند.» یک زن دیگر به نام سینم ایرنر هم گفت: «ما اینجا جمع شده‌ایم تا صدایی باشیم برای همه زنانی که به قتل رسیده‌اند، برای همه زنانی که ناگزیر از رعایت حجاب اجباری هستند و بدن و آزادی‌شان محدود شده‌است.»

در سن‌دیگوی کالیفرنیا هم شماری از ایرانیان در همراهی با معترضان داخل ایران شعار دادند: «می‌جنگیم می‌جنگیم ایران رو پس می‌گیریم» و «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»

ایرانیان در شهرهای تورنتو در کانادا و ریسکیاویک در ایسلند نیز ضمن گردهم‌آیی با معترضان داخل ایران اعلام همبستگی کردند.

  • تشدید محدودیت اینترنت و افزایش بازداشت‌ها

در ایران اما در ادامه محدودسازی اینترنت و قطع دسترسی مردم به ارتباطات مجازی در ایران، رسانه‌های داخلی از مسدود شدن دسترسی به سایت‌های مایکروسافت و ایکس‌باکس خبر داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، هم از بازداشت «بیش از ۱۲۰۰ تن از معترضان خبر داد.

در عین حال ، جمعی از وکلای دادگستری با اشاره به «روند غیر انسانی سرکوب و کشتار در ایران»، خطاب به سازمان ملل و دولت‌های دموکراتیک دنیا بیانیه‌ای منتشر کردند و در آن ،تشکیل فوری «کمیسیون حقیقت‌یاب» درباره روند غیرانسانی سرکوب و کشتار در ایران، مقدمات برگزاری رفراندوم، فراخوان سفرای غربی از ایران و تشکیل«کمیته‌ بین‌المللی دفاع از بازداشت‌شدگان» را خواستار شدند.

شیرین عبادی، مهرانگیز کار، سعید دهقان، حسین رئيسی، موسی برزین، حسین احمدی‌نیاز، محمد مقیمی، مجید پوراستاد از امضا‌کنندگان این بیانیه هستند.

  • حمایت هنرمندان از مردم

همچنین روز شنبه ، حدود یک‌صد تن از هنرمندان و سینماگران بیانیه دیگری تحت عنوان «تفنگت را زمین بگذار» منتشر کردند.

در تیتر این بیانیه نوشته شده است: «دوربین ما باید شاهد مستقل و راوی شجاع تاریخ باشد.»این سینماگران «ایستادن در کنار مردم» و «به تصویر کشیدن حقایق سرکوب‌شده» را وظیفه سینماگران مستقل دانسته‌اند.در این بیانیه آمده است که این اعتراض‌ها «فریاد خروشان مردم عصیان‌زده‌ای است که دیگر توان تحمل دروغ، دزدی، فساد، سانسور و سرکوب را ندارد.»این سینماگران بار دیگر از نیروهای نظامی که مردم را سرکوب می‌کنند، خواسته‌اند که «اسلحه‌ به سمت مردم ایران نگیرند و به آغوش ملت بازگردند.»

پس از انتشار این بیانیه هنرمندانی همچون «اصغر فرهادی» «کامبیز دیرباز» و «امیرمهدی ژوله» با انتشار پست‌هایی جداگانه در اینستاگرام خواستار توقف خشونت‌ها بر ضد مردم معترض ایران به خصوص زنان و دختران شدند.

کیهان کلهر، استاد موسیقی ایرانی، هم در توییتر خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشت:« در ابتدا، چند خطی خطاب به بالانشینانِ حاکم که به زور و قدرتشان غره‌اند می‌نویسم؛ما ایرانیان نه مظلومیم و نه ظالم‌پرور، ما بر خلاف شما متمدنیم.»

او افزود: «من یک موسیقیدانم و کارم گفتن نیست اما سالهاست که گفتن را به بخشی از کنسرت‌هایم اضافه کرده‌ام،گفتن از وطنم ایران، از کشتار و حذف سیستماتیک، از شکنجه، ترور، خفقان، از بریدن نان اهل علم و فرهنگ، از بلای سانسور، از تبعیض و فساد و نیز از عشق و انسانیت و اتحاد.»


کیهان کلهر در ادامه از همکارانش مصرانه خواست که هیچ فعالیتی اعم از نمایش و کنسرت و برگزاری جلسات فرهنگی را «علی‌الخصوص در ایران» لغو نکنند. چرا که لغو و عدم اجرای برنامه‌های فرهنگی خواست کسانی است که از اجتماع و اتحاد و تعالی و تفکر مردم می‌هراسند.

در جریان این دور اعتراضات که پس از مرگ تحت بازداشت مهسا (ژینا) امینی از سر گرفته شده است، تا کنون شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «فتنه ۵۷، عامل هر فلاکت»، «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»، «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، «کردستان، چشم و چراغ ایران»، «کشتن برای روسری، تا کی چنین خاک بر سری»، «وای به روزی که مسلح شویم»، «رضا شاه،‌ روحت شاد» داده شده است.

این اعتراضات در تمام استان‌های ایران جریان داشته است.

مهسا امینی ۲۲ ساله که به همراه خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده‌ بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، مشهور به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او ساعاتی بعد با آمبولانس به بیمارستان کسری برده شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و ۲۵ شهریور جان باخت.

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …