مالک ساختمان پلاسکو: از مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم

BBC

دو روز پس از فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران عملیات آواربرداری، اطفا و تلاش برای بیرون کشیدن قربانیان حادثه ادامه دارد. در میان نهادهای مختلف یکدیگر را متهم می‌کنند.

با خارج کردن جنازه دو آتش‌نشان از زیر آوار، شمار قطعی آتش‌نشانانی که در این حادثه کشته شده‌اند به سه نفر رسید. پیش از این یکی از آتش‌نشانان مصدوم در بیمارستان درگذشت. با این وجود هنوز بعد از گذشت دو روز آمار دقیق افرادی که زیر آوار مانده‌اند مشخص نیست.

خبرنگاران حاضر در صحنه آواربرداری از ضد و نقیض بودن اطلاعات گلایه دارند. در بعضی از روزنامه‌های ایران گزارش شده که شمار زیادی از ساکنان محله‌های اطراف برای گزارش دادن گمشده‌های خود به مراکز انتظامی مراجعه کرده‌اند.

مقام‌های ارشد ایران، از جمله حسن روحانی، رییس جمهور و محمود علوی وزیر اطلاعات، امروز از محل حادثه بازدید کرده‌اند.

محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و مالک ساختمان پلاسکو، در بازدید از محل حادثه گفته است که این نهاد سرقفلی همه مغازه‌ها را واگذار کرده بود. او افزوده: “ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. البته ما هم مسئولیتی داریم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم.”

آقای سعیدی کیا وعده داده که بنای جایگزین ساختمان پلاسکو ظرف دو سال ساخته و واحدهای تجاری آن به ذینفعان واگذار شود.

حق نشر عکس Mizan
Image caption محمد سعیدی کیا (نفر دوم از راست) در کنار عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور (وسط)

او درباره حضور خود در محل حادثه هم گفته است که ” انتقادهایی وارد بود که چرا دیر سر زدم و باید بگویم که وجودم اینجا خیلی ضروری نبود”.

آقای سعیدی کیا گفته است که پس از پایان عملیات جاری کمیته‌هایی برای بررسی حادثه تشکیل می‌شوند و “مسئولیت هر نهادی را مشخص می‌کنند”.

محمود جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده و هیات مدیره باید پاسخگو باشد. اما علی فاضل، رییس اتاق اصناف ایران گفته است که کسبه پلاسکو مالک نبودند و اخطارها نباید به مستاجر داده شود بلکه مالک مسئول مستقیم اخطارها است.

شهرداری تهران، شورای شهر و بنیاد مستضعفان در روزهای اخیر برای عدم تامین تجهیزات لازم آتش نشانی و همچنین ایمن سازی ساختمان مورد انتقاد بوده‌اند.

حق نشر عکس Tasnim

خاتمی: روا نیست مردم هزینه بدهند

محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، امروز در پیام تسلیتی از این حادثه انتقاد کرده و گفته است: “آیا به همان اندازه که در جهت منافع مشروع دستگاه‌های دولتی و عمومی محکم و جدی برخورد می‌شود در این مورد هم جدی برخورد شده است و اگر شده بود چنین حادثه‌ای پیش می‌آمد؟ و آیا نباید نسبت به موارد مشابه پیگیری را جدی‌تر گرفت؟”

او می‌گوید “روا نیست که مردم بزرگوار و فداکار ما که در همه زمینه‌ها هزینه‌های فراوان پرداخته‌اند، بیشتر از این هزینه بپردازند.”

ساختمان پلاسکو پس از انقلاب ۱۳۵۷ مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شد.

امروز در ایران به احترام قربانیان عزای عمومی اعلام شده است.

گروه‌هایی از مردم ایران در شهرهای مختلف با روشن کردن شمع و دعا خواندن با قربانیان همدردی کرده‌اند.

حق نشر عکس Tasnim
Image caption همدردی با قربانیان با روشن کردن شمع و دعا

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران می‌گوید شمار آتش‌نشانانی که زیر آوار مانده‌اند ۱۵ نفر است. منابع رسمی می‌گویند در مجموع حدود ۲۵ نفر زیر آوار مانده‌اند.

امروز گزارش‌های ضد و نقیضی از احتمال زنده بودن کسانی زیر آوار منتشر شد.

مقام‌های امدادی گفتند دستگاه‌های زنده‌یاب سیگنال‌هایی دریافت کرده‌اند و احتمال می‌رود چند نفر هنوز زیر آوار زنده باشند، اما بعدا یکی از همین مقام‌ها احتمال زنده بودن کسی زیر آوار را رد کرد.

در حالی که روز جمعه مقام‌های امدادی از احتمال پایین زنده ماندن افراد زیر آوار می‌گفتند، امروز گزارش‌هایی از نشانه‌های زنده بودن چند نفر در ضلع غربی ساختمان دریافت شده است.

مرتضی مرادی پور، معاون هلال احمر تهران، به میزان گفت: “چهار دستگاه زنده‌یاب هلال‌احمر سیگنال‌هایی از سمت موتورخانه پلاسکو دریافت کردند. از آنجا که دریافت پیام‌ها صوتی و به صورت ضربه بوده است، احتمال دریافت پیام از انسان زنده قوت گرفته و ما نیز امیدواریم بتوانیم هموطنان خود را زنده از محل دریافت سیگنال نجات دهیم.”

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران هم ردیابی سیگنال‌هایی با دستگاه‌های زنده‌یاب را تایید کرد و گفت: “امیدواریم همکارانمان زنده باشند.”

اما چند ساعت بعد معاون هلال احمر تهران به میزان گفت: “هیچ صدایی از زیر آوار شنیده نشد و موضوع زنده بون افراد زیر آوار صحت ندارد”.

وعده کمک به آسیب دیدگان و بازسازی بافت‌های فرسوده

مقام‌های مختلف جمعه شب و بامداد شنبه از محل حادثه بازدید کرده‌اند. وحید حقانیان، از مقام‌های دفتر رهبر ایران، شب گذشته به محل حادثه رفت.

حق نشر عکس President.ir
Image caption عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف شهردار تهران

بامداد امروز هم حسن روحانی، رئیس جمهور، با حضور در محل حادثه وعده کمک به آسیب دیدگان را داد.

آقای روحانی ابراز امیدواری کرد که کسانی که زیر آوار زنده هستند به سلامتی خارج شوند.

او گفت: “باید تلاش کنیم تا شرایط این خیابان که یک خیابان حساس تجاری آن هم در شب عید است، سریع‌تر به حالت عادی برگردد. متاسفانه کارگرهایی در این روزهای نزدیک به عید بیکار شدند که تأمین اجتماعی باید به فوریت در این زمینه اقدام کند.”

رئیس جمهور ایران همچنین خواهان همکاری نهادهای مختلف برای جبران خسارت‌ها شد.

آقای روحانی به مشکل بافت‌های فرسوده در ایران اشاره کرد و گفت “اگر پیوندی میان کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و بانکها ایجاد کنیم آنها می‌توانند با سرمایه گذاری مشترک بر روی این بافت‌های فرسوده ، فعال شوند تا به این ترتیب هم صاحبان بافت‌های فرسوده صاحب ساختمانهای جدید شوند و هم سود این سرمایه گذاری‌ها بازگردد.”

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …