گسترش اعتصاب کارگران رسمی نفت و فضای اعتراض به کار در گرمای کشنده

قبلا گزارش کردیم که گروه کثیری از پرسنل رسمی نفت شاغل در واحدهای ستادی و عملیاتی در بیش از سی مرکز کاری دست به اعتراض گسترده زده اند. اکنون در ادامه این اعتراضات، دهها واحد عملیاتی دیگر در شرکت های بهره برداری مختلف و پالایشگاهی به این حرکت اعتراضی پیوسته اند. کارگران رسمی نفت در اقدامی هماهنگ در مراکز مختلف نفتی با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی اعتراض خود را به مشکلات معیشتی، مالیات های سنگین و خواستهای پاسخ نگرفته شان اعلام کردند. افزایش حقوقها بطور واقعی خواست محوری اعلام شده این کارگران است و در این حرکت اعتراضی بر این مطالبات تاکید کرده اند: اجرای ماده ده قانون وظایف و اختیارات نفت، رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان، معرفی و محاکمه غارتگران صندوق نفت، پایان دادن به انتصابات امنیتی، سیاسی و جناحی، پرداخت بک پی حقوق جدول سال نود و هفت و بک پی مالیات، برداشتن سقف پاداش بازنشستگی و توجه به واحدهای فرسوده و میادین مشترک نفت و گاز.  

کارگران رسمی نفت همچنین در بیانیه هایشان بر کوتاه شدن دست پیمانکاران به عنوان معضل سراسری همه کارگران در نفت و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی تاکید کرده اند. بنا بر گزارش منتشر شده در کانال تلگرامی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، این اعتراضات اخطاری بنا بر تصمیم شورای همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت تا روز دوشنبه بیست و چهارم مرداد ادامه خواهد یافت و چنانچه تا روز بیست و ششم مردادماه، وزیر نفت یا معاونت توسعه مدیریت وی به صورت رسمی از طریق مصاحبه تلویزیونی یا از طریق بخشنامه رسمی تاریخ و نحوه اجرای ماده ده را اعلام نکند، در این صورت چند تاریخ برای تعیین تاریخ نهایی تجمع به نظرسنجی گذاشته شده و تجمع با حضور خانواده های کارکنان انجام خواهد شد.

– خبر دیگر در مراکز نفتی مربوط به وضعیت مشقت بار کار در گرمای سوزان تابستان و راهی شدن دهها کارگر به بیمارستان ها بخاطر شرایط جهنمی کار است. این وضعیت فضایی از اعتراض در میان کارگران بوجود آورده است. از جمله زیر فشار اعتراضات کارگران از سوی علی قنواتی اصل رئیس بهداشت ایمنی و محیط زیست بخشنامه ای تحت عنوان “تغییر ساعت کاری پروژه به دلیل شرایط آب و هوایی عسلویه” به ایروانی مدیر طرح های توسعه ای در عسلویه داده است . در این بخشنامه ساعات کاری از ۶ صبح تا یازده ظهر و شیفت عصر از ۴ بعد از ظهر تا هفت و نیم شب تعیین شده است. در بخشنامه بر قرار دادن مخازن آب و آبلیمو در اختیار پیمانکاران تاکید شده است. همچنین گفته شده که کلیه کارهای در ارتفاع به خاطر کاستن ریسک سقوط به ساعات اولیه صبح انتقال یابد و “ترجیحا” در ساعات بعد از ظهر تمرکز کارها در طبقات پایین واحدهای در حال اجرا باشد. و کارگران در زمان انجام کار مرتبا بصورت چرخشی تغییر وضعیت داده شوند تا از خستگی و بی حالی آنها جلوگیری شود.

این بخشنامه نشان دیگری از شرایط برده وار کار در مراکز نفتی است. پیمانکاران مفتخور و صاحبان کار جنایتکار به جای تعطیلی کار در این شرایط بخشنامه جا به جایی ساعت کار میدهند. آنها بعد از اینهمه فجایع و آسیبهایی که در همین مدت بر سر کارگران آمده همچنان میخواهند کار دراین شرایط ادامه یابد. همین اخیرا کارگری بنام “عبدالرزاق سیمریان” شاغل در طرح توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان بخاطر گرما دچار ایست قلبی شد و بطور واقعی کارفرمایان ودولت عاملین اصلی مرگ او هستند.

باید در برابر این بردگی ایستاد. باید فورا و بدون لحظه ای وقفه کار در مراکز کاری در جنوب و در مراکز نفتی همراه با پرداخت حقوق تعطیل شود . این مطالبه ایست که کارگران پالایشگاه آبادان قبلا آنرا طرح کردند و باید  با دست از کار کشیدن سراسری در این مناطق به کار در این شرایط جهنمی و سوزان تابستانی اعتراض کرد

تنها راه در مقابل کارگران، اعتصاب متحد و سراسری در برابر این شرایط برده وار کاری است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳ اوت ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …