آتش در دبستان! گزارش حوادث در مدارس

روزنامه همدلی: آتش در دبستان:زخم کهنه یک حادثه تکراری در مدارس ایران

 یکی از اماکنی که نامش همواره در لیست وقوع حوادث و رخدادهایی ناگوار همراه با هزینه های جانی و مالی قرارگرفته، «مدرسه» است؛ حوادثی که گاه به شکل یک دیوار درمی آیند و بر سر یک معلم بلوچ در نقطه صفر مرزی خراب می شوند تا معلمی بمیرد اما جان دانش‌آموزانش در امان بماند؛ حوادثی که گاه جان دختربچه ای را می گیرد که کنار دیوار بیرونی مدرسه مشغول بازی است و هنوز طعم رفتن به کلاس درس، علی رغم همه محرومیت ها را نچشیده. و شاید دردناک‌ترین‌شان سوختن در «آتش» بی توجهی و بی تدبیری مسئولانی باشد که هنوز و بعد از رخ دادن حوادث تکراری، سوختن جسم و جان دانش آموزان و معلمان با بخاری های نفتی و وسایل ناامن، برایشان هیچ اهمیتی ندارد و اگر هم دارد، مقطعی است و گم شده در خیل وعده و وعیدهای انتخاباتی.
در ایران هوا که سرد می شود، یکی از اخبار مهم و البته دائمی صفحه حوادث روزنامه تصاویری از چهره های سوخته کودکان معصوم، دستان باندپیچی شده معلمان دلسوز و بخاری های هیولایی سیاه و آتش گرفته است.
هنوز زخم های کهنه دخترکان معصوم شین آباد خوب نشده و هنوز در هر مراسمی و هر تجلیلی آن ها را با صورت های باندپیچی شده به این طرف و آن طرف کشور می کشانند، که خبر آتش گرفتن بخاری های غیر استاندارد نقاط دیگر کشور(به ویژه مناطق محروم) به گوش می رسد. زخم های ناسوری که گمان نمی رود با سیاست هایی که تاکنون در پیش گرفته شده و هر علتی از جمله کمبود بودجه آموزش و پرورش را شامل شود، به این زودی ها به درمان نزدیک شود؛ کودکان معصوم این سرزمین نمی دانند بودجه چیست؛ آن ها آمده اند تا باسواد شوند.
یک | آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد (از توابع پیرانشهر) یکی از سلسله آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران در روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ است. در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات واردە فوت کردند. همچنین انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که این حادثه که به جراحت شدید دانش آموزان منجر شد، عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه دیدگان، اعضای خانواده آنها و ساکنان روستا ایجاد کرده است.
دو | آتش‌سوزی در مدرسه سفیلان حادثه‌ای بود که در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۸۳ در مدرسه‌ای در روستای سفیلان شهرستان لردگان در استان چهارمحال بختیاری رخ داد. حادثه به دلیل آتش گرفتن بخاری نفتی که تنها منبع گرمایشی کلاس بود, اتفاق افتاد و در اثر این آتش‌سوزی ۱۳ دانش‌آموز دختر و پسر کلاس کشته شدند.
سه | مدرسه شش کلاسه روستای قوپوز از توابع بخش مرکزی شهرستان هشترود در آذر ۹۴ طعمه حریق شد.بخشدار مرکزی هشترود، گفت: آموزش و پرورش هشترود در این حادثه مقصر است زیرا رئیس این اداره در حضور مدیر کل نوسازی مدارس استان اعلام کرده بود که در منطقه هشترود هیچ گونه بخاری غیر استانداردی وجود ندارد.او گفت: از طرف آموزش و پرورش خواسته شده بود که قضیه آتش سوزی مدرسه رسانه ای نشود.مدیر آموزش و پرورش هشترود نیز در این خصوص,گفت: این آتش سوزی خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت و فقط به مدرسه خساراتی وارد شده بود.سلیمان بهشتی نیا اظهار کرد: بعد از آتش سوزی در کلاس، معلم دانش آموزان را از کلاس خارج کرده و نگذاشته بود کوچک ترین خطر و حادثه ای بچه ها را تهدید کند اما خود معلم از ناحیه دست دچار سوختگی شده است.
چهار | علیرضا ساقی، معلم فداکاری که در کلاس درسش حضور داشت و نمی‌دانست که دقایقی پر‌التهاب در کمین دانش‌آموزان است. با آتش گرفتن بخاری، کلاس درس یک‌باره به سکوتی مبهم رفت، سکوتی که ناشی از ترس و دلهره بود.
وجدان بیدار و حس مسوولیت‌پذیری معلم فداکار در قبال کودکان خردسال، مانع شد که همه‌ امید‌ها به یاس تبدیل شود.معلم مهربان خود را به آتش بزند و دانش‌آموزانش را از حادثه دور کند. حس مسوولیت باعث شد تا سوختگی بدنش را تحمل کند و نگذارد تاری از موهای دانش‌آموزانش کم شود. این اتفاق درسی بزرگ از مردانی بزرگ است.
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵
پنج | وقوع آتش‌سوزی در مدرسه روستای سیف‌آباد شهرستان اسدآباد، استان همدان. (بهمن 95) اسدآباد, خوشبختانه این آتش سوزی خسارت
جانی نداشت.
شش | آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه:
مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریار از طعمه حریق شدن بخشی از مدرسه دخترانه در فاز یک اندیشه در اواخر سال ۹۴، خبر داد.
هفت | در حادثه آتش‌سوزی مدرسه روستای بارگاهی از توابع شهرستان دشتستان در میانه سال ۹۴، به هیچ دانش‌آموزی آسیب نرسید. البته این مدرسه بخاری برقی استاندارد داشته است اما متاسفانه اولیای مدرسه، آن را به کار نگرفته‌اند.
هشت | روز 22 بهمن بخاری نفتی، مدرسه «عصمت الله چوب تراش» در روستای «میان گلال» خرم آباد را به آتش کشید.دراین مدرسه هیچکس دچار مصدومیت نشد،علت حادثه نشت نفت بود.لینک صفحه با عکس

اینرا هم بخوانید

پزشکان بدون مرز: وضعیت نوار غزه تبدیل به یک کابوس شده است

سازمان امدادرسانی پزشکان بدون مرز بار دیگر در حالی خواستار آتش‌بس در غزه شد که …