آرژانتین، بولیوی در مورد توافق نظامی و امنیتی اش با ایران توضیح بدهد. جمهوری اسلامی متهم انفجار تروریستی «آمیا»

یک توضیح: شش مقام بلند پایه جمهوری اسلامی و تروریستهای اعزامی حزب الله لبنان متهمان انفجار تروریستی بوئنوس­‌آیرس (آمیا) در سال ۱۹۹۴ در آرژانتین هستند که از طرف اینترپل تحت تعقیب می باشند.
در مارس ۲۰۰۷ و پس از مدت تقریباً ۱۳ سال از انفجار، دادستانی کل آرژانتین درخواست صدور حکم جلب ۹ نفر از جمله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی توسط پلیس بین‌الملل را صادر کرد.اینترپل برای ۶ تن از این افراد، حکم جلب بین‌المللی صادر کرد. این افراد عبارتند از:علی فلاحیان (وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی)
محسن رضایی (فرمانده وقت کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی)
احمدرضا اصغری (دبیر سوم پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین)
احمد وحیدی (فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران)و وزیر کشور فعلی دولت رئیسی
محسن ربانی (رایزن فرهنگی پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین)
عماد مغنیه (رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب‌الله لبنان)

****

گزارش رادیو فردا:

حکومت آرژانتین و احزاب مخالف دولت در بولیوی روز دوشنبه دوم مرداد از حکومت بولیوی خواستند در مورد توافق نظامی اخیر با ایران توضیح دهد.توافق نظامی اخیر بین بولیوی و ایران که تاکنون جزئیات آن اعلام نشده، نگرانی‌ها در مورد نفوذ ایران در آمریکای جنوبی را افزایش داده است.

این توافق که هفته گذشته نهایی شد بخصوص در آرژانتین مایه نگرانی است، زیرا دادستانی این کشور، مقامات جمهوری اسلامی را به هدایت بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز جامعه یهودیان شهر بوئنوس­‌آیرس (آمیا) متهم کرده است. در این بمبگذاری ۸۵ نفر کشته شدند. تهران هرگونه دخالت در این انفجار را تکذیب کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه سوم مرداد خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام آرژانتینی که نخواست نامش فاش شود، گفت: وزارت خارجه این کشور در نامه­‌ای که روز دوشنبه برای سفارت بولیوی در بوئنوس­‌آیرس ارسال کرد خواستار «توضیحات دقیق در مورد محورهای مذاکرات در سفر ادموندو نووییو، وزیر دفاع بولیوی، به تهران و توافق احتمالی بین دو کشور شده است».

همزمان، تعدادی از سیاستمداران مخالف دولت بولیوی نیز در یک درخواست کتبی از دولت این کشور خواستند در مورد توافق نظامی که روز ۲۹ تیرماه در تهران امضا شده است به پارلمان و احزاب سیاسی بولیوی توضیح دهد.

گوستاو آلیاگا، یکی از اعضای پارلمان از احزاب مخالف دولت و رئیس کمیسیون نیروهای مسلح و امور دفاعی مجلس نمایندگان بولیوی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «وزیر دفاع باید در مورد توافق نظامی با کشوری که در عرصه جهانی مشکل­‌آفرین است توضیح دهد؛ چون طبق قانون اساسی، بولیوی کشوری صلح­‌طلب است.»

به گزارش ایرنا، محمدرضا آشتیانی، وزير دفاع ايران، روز ۲۹ تیرماه با وزیر دفاع بولیوی یک یادداشت تفاهم دفاعی و امنیتی در تهران امضا کرد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی پس از امضای این یادداشت تفاهم گفت: «کشورهای آمریکای لاتین با توجه به منطقه بسیار حساس آمریکای جنوبی از اهمیت ویژه ای در سیاست خارجی و دفاعی ما برخوردار هستند.»

ادموندو نووییو آگیلار، وزیر دفاع بولیوی، از زمان بازگشت به کشورش در مورد این توافق هیچ توضیحی نداده است.

گوستاو آلیاگا، رئیس کمیسیون امور دفاعی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان بولیوی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «تمام اطلاعاتی که من در این زمینه دارم بر اساس گزارش رسانه‌هاست.»

«در این گزارش­‌ها گفته می‌شود که ایران قرار است به ما پهپاد و یا موشک بدهد. همه این موضوعات بخصوص به‌دلیل این که طرف مقابل ایران است جای نگرانی دارد. نمی‌توانم درک کنم که چرا بولیوی خود را در یک چنین مناسبات پیچیده و دشواری درگیر کرده است.»

در مقابل، سناتور لئوناردو لوزا که با حزب حاکم بولیوی «جنبش به سوی سوسیالیسم» همسو است، از توافق نظامی با ایران دفاع کرد.

آقای لوزا، رئیس کمیته امور امنیتی مجلس سنا بولیوی، گفت: «بولیوی حق دارد این نوع قراردادها را امضا کند. ایالات متحده آمریکا خطرناک‌ترین کشور جهان است و بولیوی حق دارد با کشورهای دیگر قرارداد ببندد.»

پژوهشکده آمریکایی «موسسه مطالعات جنگ» در گزارش خود ضمن اشاره به سخنان وزیر دفاع جمهوری اسلامی که گفته بود ایران می‌تواند به بولیوی برای حفاظت از مرزهایش و مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمک کند، خاطر نشان کرد که احتمالا یکی از اهداف این توافق فروش پهپادهای ایرانی است.

ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده است که پهپادهای خود را به تعداد بیشتری از کشورها بفروشد.

«دایا»، سازمانی که جامعه یهودی ساکن آرژانتین را نمایندگی می‌کند، در مورد این توافق هشدار داده است و با اشاره به مناسبات جمهوری اسلامی ایران با گروه حزب‌الله لبنان گفت: «این توافق برای آرژانتین و کل منطقه خطرناک است.»

آرژانتین نیز مانند آمریکا گروه حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند.

بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز جامعه یهودیان شهر بوئنوس­‌آیرس (آمیا)

این سازمان در بیانیه خود از دولت آرژانتین خواست که این توافق را محکوم کند و از دولت بولیوی نیز خواست در آن تجدید نظر کند.

مناسبات بولیوی و ایران در سال‌های ریاست‌جمهوری اوو مورالس ( ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹) بسیار دوستانه بود. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، سه بار از بولیوی دیدار کرد.

مناسبات نزدیک دو کشور موجب بروز کشمکش­‌های دیپلماتیک بین آرژانتین و بولیوی شد. نمونه برجسته آن اخراج احمد وحیدی، وزیر دفاع وقت ایران از بولیوی در سال ۲۰۱۱ به درخواست حکومت آرژانتین بود.دادستانی آرژانتین احمد وحیدی را یکی از طراحان اصلی بمبگذاری در مرکز یهودیان شهر بوئنوس­‌آیرس (آمیا) می‌داند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

 نیمی از متقاضیان طرح” مسکن ملی” از خانه دار شدن منصرف شدند!

دنیای اقتصاد، روند ثبت‌‌‌نام خانوارهای فاقد مسکن برای مسکن دولتی، آمار جدیدی از «خانه‌‌‌ندارها» را …