آسیب کرونا به 6 میلیون شغل،یک ونیم میلیون بیکار سال 99

آمار رسمی در مورد ضربه‌ی کرونا بر مشاغل چه می‌گوید؟طبق گفته‌ی عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار، در جریان بحران کرونا تا مهرماه سال ۹۹ شش میلیون نفر از نظر شغلی آسیب دیده‌اند و یک و نیم میلیون نفر نیز از کار بیکار شدند.

ایلنا در اینباره گزاش داده اگرچه هنوز گزارشی کلی از خسارتِ دقیق کرونا بر وضعیت اشتغال و به طور کلی اقتصاد ایران منتشر نشده است اما برخی از گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های مراکز رسمی نشان از ابعاد وسیع خسارتِ این بحران دارد.

اوایل سال گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس از احتمال بیکار شدن حدود سه تا شش میلیون نفر بر اثر بحران کرونا خبر داده بود.

به علاوه طبق گزارش همین مرکز در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان ۱۳۹۸، تعداد یک میلیون و دویست و نه هزار نفر از جمعیت شاغلان کشور کاهش یافته که حدود ۸۱۷ هزار نفر آن مربوط به بخش خدمات بوده است و عمده این کاهش اشتغال در مشاغل خدماتی، متأثر از شیوع ویروس کرونا در کشور است.

مرکز آمار ایران نیز گزارش داده است که در پاییز سال ۹۹ یک میلیون و ۳۳ هزار نفر کمتر از پاییز سال ۹۸شاغل بوده‌اند.

بیمه‌ی بیکاری به چه کارگرانی تعلق گرفت؟

در همان اوایل شیوع کرونا و آغاز موجِ اخراج کارگران، دولت برای حمایت از کارگرانی که فعالیت آن‌ها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته بود، سامانه‌ای در وزارت کار و رفاه اجتماعی ترتیب داده شد تا کارگرانِ اخراج شده بدون حضور در مراکز تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده و بتوانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. «راهکار خاصی» که مزیتش نسبت به دوران قبل از کرونا تنها بهره‌مندیِ آن دسته از کارگرانی بود که کمتر از یک سال سابقه‌ی بیمه داشتند و البته تنها برای دو ماه به آن‌ها بیمه بیکاری تعلق گرفت!

همین حمایتِ محدود را هم بسیاری از بی‌ثبات‌کاران تجربه نکردند. کارگرانی که سابقه‌ی بیمه نداشتند و در نتیجه حمایتی هم پشتشان نبود؛ دستفروشان، گارسون‌ها، کارگران ساختمانی، کارگران خانگی، کارگران کارگاه‌های کوچک و خیلی از کارگرانی که در همان ابتدای کار شغلشان را از دست دادند و درست زمانی که نیاز به بیمه بیکاری داشتند، از دریافت آن محروم شدند.

اینرا هم بخوانید

 روایت‌های شخصی از بیمارسازی زندانیان سیاسی، «فرایند سیستماتیک عامدانه» در جمهوری اسلامی

ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر حامی معترضان به یک بیماری مرموز در پی آزادی از زندان …