«آغاز بمباران هوایی» برای بازپس‌گیری شهر تل عفر از دست داعش

رادیو فردا:حدود یک ماه پس از آزادسازی شهر موصل، یک شبکه تلویزیونی مستقر در بغداد به نقل از یک مقام دفاعی عراق از «آغاز بمباران هوایی» و آغاز عملیات بازپس‌گیری شهری دیگر از دست گروه حکومت اسلامی خبر داد.

مقام‌های عراقی روز دوشنبه اعلام کرده بودند که نیروهای دولتی خود را برای آزادسازی شهر تل عفر در استان نینوا ‌آماده می‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۲۴ مردادماه، به نقل از شبکه السومریه عراق خبر داد که بمباران هوایی شهر تل عفر در غرب شهر موصل آغاز شده است.

این شبکه تلویزیونی منبع خبر خود را «سخنگوی وزارت دفاع عراق» عنوان کرده است.

به گزارش این شبکه به نقل از محمد الخداری، سخنگوی وزارت دفاع عراق، عملیات زمینی بازپس‌گیری شهر تل عفر به محض پایان یافتن بمباران هوایی آغاز می‌شود.

شهر تل عفر با ۲۰۰ هزار جمعیت در ۸۰ کیلومتری غرب موصل قرار دارد و هم‌چنان در کنترل نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، است.

حیدرالعبادی، نخست ‌وزیر عراق، روز ۱۹ تیر، به شهر موصل برگشت و در نبرد علیه شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی یا داعش اعلام «پیروزی کامل» کرد.

مسجد النوری موصل در سال ۲۰۱۴ شاهد اعلام خلافت اسلامی از سوی ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، بود؛ خبری که، به گفته خبرگزاری رویترز، خاورمیانه و کشورهای غربی را در شوک فرو برد.

بازپس‌گیری موصل در شمال عراق توسط نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان این کشور سه سال پس از تصرف این شهر توسط گروه حکومت اسلامی انجام شد.

نیروهای عراقی با حمایت ایالات متحده آمریکا اکتبر سال گذشته، نزدیک به ده ماه پیش، عملیاتی را برای بازپس‌گیری موصل آغاز کردند.

در پی آزادسازی موصل، مقامات دولت عراق اعلام کردند که پس از پیروزی بر داعش در شهر موصل نوبت شهر تل عفر خواهد بود.

خبر بمباران مواضع داعش در تل عفر دو روز پس از آن منتشر می شود که گروه داعش روز یک‌شنبه مسئولیت حمله به نیروهای آمریکایی در غرب موصل و نیروهای عراقی در کربلا را به عهده گرفت.

خبرگزاری‌ها روز یک‌شنبه به نقل از بیانیه گروه داعش اعلام کردند که نیروهای آمریکایی را در شرق تل عفر با راکت هدف قرار داده است.

آن طور که خبرگزاری رویترز نوشته است، برخی از فرماندهان ارشد در گروه حکومت اسلامی زاده شهر تل عفر هستند.

در پی حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، شهر تل عفر چندین بار شاهد جنگ گروه‌های شیعه و سنی بود تا آن که به دست داعش افتاد.

اینرا هم بخوانید

آغاز بررسی پرونده اخراج «پنج مقام جمهوری اسلامی» از کانادا

گزارش‌ها حاکی است که اداره مهاجرت کانادا فرایند اخراج پنج مقام احتمالی جمهوری اسلامی را …