آغاز تعمیر خط لوله کرکوک به ترکیه «برای دور زدن اقلیم کردستان»

رادیو فردا:وزارت نفت عراق روز سه‌شنبه از قصد خود برای افزایش صادرات نفت از طریق خط لوله کرکوک‌ـ‌جیهان به ۴۰۰ هزار بشکه در روز خبر داد.

منابع خبری از جمله خبرگزاری رویترز از آغاز تعمیرات این خط لوله به دست عراق به منظور «دور زدن اقلیم کردستان عراق» در پی همه‌پرسی مناقشه‌برانگیز استقلال خبر می‌دهند.

شهر کرکوک در شمال عراق شهری نفت‌خیز است و از اهمیتی راهبردی برای کشور عراق برخوردار است؛ از سوی دیگر کردها این شهر را از آن خود می‌دانند و همه‌پرسی استقلال در این شهر نیز برگزار شد.

خبر تعمیر این خط لوله در حالی مخابره می‌شود که کنترل شهر کرکوک هم‌اینک در دست پیشمرگ‌های کُرد است و نیروهای دولت مرکزی در حال پیشروی به سوی کرکوک از طریق مبارزه با نیروهای داعش در مسیر حویجه به کرکوک هستند.

کمیسیون عالی همه‌پرسی و انتخابات اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه، پنجم مهر، اعلام کرد که بیش از ۹۲ درصد از افراد واجد شرایط رای دادن در همه‌پرسی هفته گذشته به استقلال کردستان عراق رای مثبت دادند.

اما برگزاری این همه‌پرسی خشم عراق، ترکیه و ایران را به همراه داشت و حیدرالعبادی، نخست‌ وزیر عراق، گفت که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتیجه آن شده است.

هر سه کشور در عین حال تحریم‌هایی را برای اقلیم کردستان تصویب کرده‌اند و اقدام تازه وزارت نفت عراق را هم می‌توان در همین راستا بررسی کرد.

در عین حال خبر تازه کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه، در بازگشت از سفر یک‌روزه‌اش از ایران خبر داد که کشورش به همراه ایران و عراق در مورد بستن شیرهای نفت شمال عراق به روی کردستان تصمیم می‌گیرد.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز این حرکت را «اقدامی تلافی‌جویانه» در پاسخ به انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق توصیف کرد.

در همین راستا روز سه‌شنبه، ۱۸ مهرماه، وزیر نفت عراق دستور آغاز تعمیرات خط لوله کرکوک – جیهان را صادر کرد.

این خط لوله میدان‌های نفتی نزدیک شهر کرکوک را به پایانه نفتی جیهان ترکیه در کنار آب‌های مدیترانه متصل می‌کند و در داخل خاک عراق تا حد زیادی در کنترل دولت مرکزی این کشور است.

آن طور که خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد، صادرات نفت با این خط لوله زمانی قطع شد که در سال ۲۰۱۴ گروه حکومت اسلامی، داعش، بخش‌هایی از خاک شمال عراق را به تصرف خود درآورد.

اینرا هم بخوانید

تشکیل “پروفایل ژنتیک” برای فرزندان حاصل ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی رژیم به ایلنا گفته است:برای شش هزار فرزند …