آغاز سال تحصیلی جدید اتفاق سیاسی مهم در متن  جامعه پر تلاطم انقلابی- شهلا دانشفر

مندرج درکارگر کمونیست ۷۹۸

با آغاز سال تحصیلی جدید و گرد آمدن دوباره معلمان و دانش آموزان در مدارس ودانشجویان دردانشگاهها نیروی مبارزاتی گسترده تری وارد میدان میشود. نیروهایی که در صف جلوی انقلاب بوده اند و نفس این اتفاق خود موضوع هراس بیشتر حکومت از تداوم قدرتمند تر انقلاب است. نیرویی که در جریان انقلاب زن زندگی آزادی قربانی ها داده اند و با شروع سال تحصیلی جدید با بیانیه های خود و با تحرکات مبارزاتی شان دارند تداوم انقلاب را فریاد میزنند. از جمله امروز همه مردم  داد خواهند و  حرف همه این است که جای دانش آموزانی که هدف گلوله قرار گرفتند در کلاسهای درس خالیست. جای معلمانی که به قتل رسیدند و یا  احکام اخراج گرفته و از کار منفصل شده اند و یا هم اکنون در زندانند، در کلاسهای درس خالیست و  نیز جای دانشجویانی که کشته شدند و یا دانشجویان و اساتیدی که اخراج شده اند و یا در زندان بسر میبرند در دانشگاهها خالیست. بعلاوه اینکه فقر و بی تامینی به حدی رسیده است که کودکان بسیاری از تحصیل خارج مانده و در آمارهایشان از محروم شدن چهار میلیون کودک از  تحصیل خبر میدهند. این معضلی است که گریبان بخشی عظیمی از جامعه را گرفته است. جامعه ای که با شعار “فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی”، عزم خود را برای جمع کردن بساط جهنمی جمهوری اسلامی اعلام کرده است. از همین رو آغاز سال تحصیلی جدید یک اتفاق سیاسی مهم در شرایط ملتهب انقلابی جامعه است .

به عبارت روشنتر شروع سال آموزشی جدید مدارس و دانشگاهها  این کانون های داغ اعتراض، تحرک مبارزاتی بیشتری پیدا میکنند. بدلیل محروم ماندن کودکان بیشتری از تحصیل اعتراض علیه فقر و بی تامینی دامنه اش گسترده تر میشود و این اتفاق  بعد از پیشروی های انقلاب در یکسالگی اش و  در شرایط پر التهاب انقلابی جامعه بسیار بسیار مهم است و  نشانی دیگر از در پیش بودن موج قدرتمند تر انقلاب است.  از جمله بیانیه های منتشر شده از سوی دادخواهان، معلمان، دانشجویان، بازنشستگان بیانگر و بازگو کننده چنین شرایطی است. یک نمونه آن بیانیه نهاد دادخواهان است. در سر سخن این بیاینه چنین آمده است:”اول مهر روز بازگشایی مدارس از راه میرسد و میزهای خالی،  نشان از دانش آموزانی است که در جریان اعتراضات  انقلاب مهسا  با تیر جنگی حکومتی، بی رحمانه کشته شدند . فرزندان ما به جای مدرسه به خاک سپرده شدند همانطور که در  آبان ۹۸ هم تعداد زیادی از کودکان با لباس مدرسه و دراه بازگشت از مدرسه  کشته شدند.”. همچنین این بیانیه از معلمانی که در جریان انقلاب جان باختند، همچون حسین مهدی پور که در سیستان و بلوچستان به رگبار بسته شد سخن میگوید به نقل از دختری بلوچ مینویسد:”  اول مهر همچنان بوی خون میدهد. چرا که دانش آموزان زاهدانی در  جمعه خونین  سیستان به خاک و خون کشیده شدند.”  و تاکید این بیانیه بر این است که تا محاکمه آمرین و عاملین و کشتار خونین سال گدشته،  مدارس و سیستم آموزشی نمی تواند جای امن و سلامتی برای ارتقاء و رشد دانش آموزان باشد. و در آخر با تاکید بر پیشبرد دادخواهی متحدانه، فراخوان دادخواهان در این بیانیه اینست که با آذین کردن جای جای کلاسهای درس با نام و عکس جانباختگان مدرسه، یاد عزیزان جانباخته را گرامی بداریم و با شعار “قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان” بر تداوم انقلاب تاکید دارد.

شورای بازنشستگان ایران نیز بیانیه ای پر شور به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید منتشر کرده و در مقدمه آن چنین آمده است :”خبر باز خرید واخراج  محمد حبیبی در اولین روز مهر ماه بار دیگر گواهیست بر سرکوب سیستماتیک معترضان و کسانی که علیه وضعیت غیر قابل تحمل کنونی به پاخاسته اند.”

در این بیانیه بر اعتراضات مردمی علیه تبعیضات گسترده و پر دامه در لایه لایه سیستم آموزشی و وجود دیوار بلندی از تبعیض های طبقاتی، جنسیتی ، قومیتی  و دینی اشاره شده است. در این بیانیه همچنین به محتوای مسموم کتابهای درسی سرشار از آموزه ها و کلیشه های جنسیتی، افسانه های غیر علمی و سیاست مغزشویی طبق آراء و فرهنگ حکومت اشاره شده است که با واقعیت موجود جامعه ایران و جهان فاصله ای نجومی دارد. نکات مهم مورد اشاره این بیانیه محرومیت کودکان از حق آموزش به زبان مادری،  کالایی شدن آموزش و بالا رفتن آمار افسردگیها و گریز از مدرسه بخاطر تبعیض ها  و محروم ماندن کودکان بسیاری از آمورش و راهی کار خیابان شدن آنها به خاطر فقر خانواده است. و آخرین کلامش اینست که جای معلم زندان نیست!

در این بیانیه همچنین به حضور فعال معلمان معترض در کنار دانش آموزان و کارگران و زنان و مردم جامعه در صحنه انقلاب زن زندگی آزادی اشاره شده است. و در آخر با بیان زیبا و فشرده ای از خواستهای مبارزاتی معلمان سخن گفته و آنها را چنین بر می شمرد: رفع تمامی تبعیضات در ساختار آموزش و پرورش،  پایان دادن به خصوصی سازیها، آزادی بی قید و شرط همه معلمان و دیگرفعالین زندانی، برگشت به کار تمامی اخراجیان و بازنشسته شدگان پیش از موعد، تامین معیشت  و درمان معلمان در حد بالاترین استاندارد جهانی و حق تحصیل رایگان و با کیفیت برای همه .

در همین راستا تشکلهای معلمان از شهرهای مختلف به مناسبت آغاز سال تحصیلی بیانیه داده و ضمن تاکید بر خواستهای خود و برافراشتن پرچم تحصیل رایگان برای همه کودکان، بر آزادی فوری همکارانشان تاکید میکنند. همچنین بیانیه ای از سوی کمپین یکصد هزار امضا توسط شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان منتشر شده است که معلمان را به پیوستن سراسری به این کارزار تا پایان مرحله اول آن در سیزدهم مهرماه که روز جهانی معلم است و  رسیدن به اهداف کمپین فراخوانده است. کمپینی که برای آزادی معلمان در بند و توقف سرکوبگری های حکومت،  لغو احکام گوناگونی چون اخراج و انفصال از خدمت صادر شده علیه معلمین معترض و نیز پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات است که  تا هم اکنون هزاران معلم به آن پیوستند اند.

و بالاخره بیانیه مشترکی از سوی دانشجویان شش دانشگاه از شهرهای تهران، اصفهان، یزد، اهواز، مشهد و.. صادر شده است.  در مقدمه این بیانیه چنین آمده است:”در سالی که گذشت، ما دانشجویان همگام با دیگر اقشار مردم در دانشگاه‌ها صدای اعتراض به ستم و استبداد را بلند کردیم و با همرزمانمان در خیابانْ پیمانِ مقاومت بستیم. بهای این ایستادگی زیاد و دستاوردهای آن ماندگار بود؛ بازداشت، اخراج، تعلیق و تهدید شدیم، اما پس از گذشت یک سال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باور داریم قدم در راهی بی‌بازگشت و روبه‌جلو نهاده‌ایم که بدل به آگاهی‌ای همگانی در بین ما شده است.”.  این بیاینه با اشاره به ادامه سرکوبگری های حکومت در دانشگاهها مینویسد:” گرچه رد تازیانه‌ انضباطشان پابرجاست اما زخمشان کاری نیست؛ چراکه تجربه‌ی متناوب “خواستن، سرکوب و ایستادگی” در سالی که گذشت، ما را وارد مرحله‌ی تازه‌ای از کنشگری و مقاومت برای رسیدن به آرمان‌هایمان کرده است که اقدامات سرکوبگرانه حکومت را بی‌اثر خواهد کرد. “.و در خاتمه بر بهره گرفتن از انباشتی از تجربیات و سنن مبارزاتی ای که خار چشم استبداد است و  آتشی روشنی بخش برای راهی بسوی فرداست به تداوم مبارزات خود در امتداد مسیر بی بازگشتی که طی کرده اند تاکید میکند.

بیانیه های آغاز سال تحصیلی جدید از سوی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دادخواهان فریاد اعتراض کل جامعه است.  بیانیه های دادخواهی و کیفرخواست علیه حکومت است و رنگ و بوی انقلاب زن زندگی آزادی را دارد. با این بیاینه ها معلمان و نیروی نوجوانان و جوان دانش آموزان و دانشجویان صف مبارزاتی خود را صیقل داده و تداوم انقلاب برای جامعه ای که در آن خبری از تبعیض و نابرابری طبقاتی نباشد را فریاد میزنند. اینگونه است که هم اکنون دانشگاهها از تداوم اعتراضاتشان سخن میگویند. در عین حال نقش معلمان در  این برهه از مبارزه تعیین کننده است امروز با بازگشایی مدارس و با توجه به جایگاه اجتماعی و مبارزاتی ای که معلمان دارند، توجه ها بسوی آنهاست.  با این بیانیه ها و برای عقب زدن سرکوبرگریهای حکومت باید به تدارک تجمعات و اعتصابات سراسری رفت.

خار چشم استبداد و  آتشی روشنی بخش برای راهی بسوی فرداست به تداوم مبارزات خود در امتداد مسیر بی بازگشتی که طی کرده اند تاکید میکند.

بدین ترتیب بیانیه های آغاز سال تحصیلی جدید از سوی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دادخواهان فریاد اعتراض کل جامعه است. معلمان با کارزار مبارزاتی یکصد هزار امضایی خود علیه سرکوب و برای آزادی معلمان زندانی و با برافراشتن خواست تحصیل رایگان برای همه سال تحصیل جدید را آغاز میکنند.

و بیانیه های آغاز سال تحصیلی جدید، بیانیه های دادخواهی و کیفرخواست علیه حکومت است و رنگ و بوی انقلاب زن زندگی آزادی را دارد. با این بیاینه ها معلمان و نیروی نوجوانان و جوان دانش آموزان و دانشجویان صف مبارزاتی خود را صیقل داده و تداوم انقلاب برای جامعه ای که در آن خبری از تبعیض و نابرابری طبقاتی نباشد را فریاد میزنند. اینگونه است که تحرکات اعتراضی در شروع سال تحصیلی نشانی دیگر از موج قدرتمند تر انقلاب است.

اینرا هم بخوانید

افزایش دستمزد یا حمله معیشتی گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه خط رفاه در تلویزیون کانال جدید

کارگر کمونیست ۸۲۴ حسن صالحی: در برنامه این هفته در مورد تعیین میزان حداقل دستمزد …