آغاز محاکمه دوتن از شکنجه گران رژیم اسد در آلمان

رسیدگی به پرونده دو عامل امنیتی رژیم سوریه در دادگاه عالی شهر کوبلنتس شروع شد. این دو که عاملان شکنجه و سرکوب مخالفان هستند، به عنوان پناهنده وارد آلمان شده‌ بودند. شناسایی آنها با کمک کنشگران سوری انجام گرفت. 

نجشنبه ۲۲ آوریل، محاکمه دو تن از همدستان رژیم اسد به نام‌های “انور. ر” و “ایاد. الف” در ‌شهر کوبلنتس آلمان آغاز شد. این دو که در سال ۲۰۱۴ به عنوان پناهنده به آلمان گریخته‌اند، به سرکوب مردم، شکنجه و قتل مستقیم یا غیرمستقیم زندانیان متهم هستند.

انور. ر متهم ردیف اول این پرونده به ۵۸ فقره قتل متهم شده است. این سرهنگ ارتش سوریه، به طور اتفاقی از سوی یکی از زندانیان سیاسی سابق سوری، در پاساژی در برلین شناسایی شد. انور النبی که در آلمان در زمینه حقوق بشر فعالیت دارد، با کمک شاهدان دیگر از این افسر اطلاعاتی شکایت کرد. 

شاکیان پرونده شهادت داده‌اند که “انور. ر” در زندان “الخطیب” در دمشق کار می‌کرد و از بهار ۲۰۱۱ تا پاییز ۲۰۱۲، عامل آزار و شکنجه دستکم ۴۰۰۰ زندانی با شوکر برقی، شلاق و کتک‌های بیرحمانه بود. گفته شده که حداقل ۵۸ زندانی بر اثر این شکنجه‌ها جان باخته‌اند. 

به نوشته اشپیگل آنلاین، “ایاد. الف”، نفر دوم پرونده، رهبر یک گروه ویژه ضربت بوده و مسئولیت بازداشت و تحویل مخالفان اسد به شکنجه‌گران سازمان امنیت سوریه را بر عهده داشته است. 

متهمان در فوریه ۲۰۱۸ دستگیر شدند.

استقبال سیاستمداران و کنشگران از دادگاه 

رئیس حزب “سبزها” با استقبال از برگزاری این دادگاه گفته است: «محاکمه کسی که هزاران نفر را شکنجه کرده، پیامی مهم به جامعه جهانی و به قربانیان است.» 

خبرگزاری فرانسه به نقل از خانم آنالنا باوئربوک نوشت: «تنها در صورت برخورد با عاملان جنایات و اجرای عدالت می‌توان در انتظار سوریه‌ای دمکراتیک بود.»

سخنگوی حقوق بشر سوسیال دمکرات‌ها در پارلمان آلمان نیز ابراز امیدواری کرده که این محاکمه، سر آغاز رسیدگی‌های کیفری علیه جنایات دیگر رژیم اسد باشد. فرانک شوابه گفته است: «هدف نهایی باید پاسخگو بودن مقامات ارشد سوریه در دیوان بین‌المللی باشد.» 

مدیر شاخه آلمان سازمان عفو بین‌الملل از این محاکمه به عنوان “دادگاه تاریخی” نام برده است. خانم یولیا دوشروف هم گفته که این اقدام می‌تواند شروعی بر مجازات همه عاملان و آمران سرکوب در سوریه باشد. او از سایر دولت‌ها خواسته که مشابه آلمان رفتار کنند و کسانی را که مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند، به دادگاه بکشانند.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …