آلمان تسلیم فشار ترامپ برای افزایش سهم خود در ناتو نیست

در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی وزیرخارجه، آلمان اعلام کرد که کشورش حاضر نیست برای ایفای سهم مورد نظر آمریکا در ناتو بودجه نظامی خود را تا ٢ درصد تولید ناخالص ملی بالا ببرد. آلمان به عنوان یکی از اعضای مهم ناتو درحال حاضر ١٫٢ درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف ارتش می‌کند.

وزیران خارجه ٢٨ کشور عضو ناتو، روز جمعه ٣١ مارس در بروکسل گرد هم آمدند. در این نشست “رکس تیلرسون” وزیر خارجه آمریکا از همتایان اروپائی خود خواست که با هدف تقویت ناتو طرح خود برای رساندن بودجه دفاعی تا ٢ درصد تولید ناخالص ملی را تا نشست ماه مه امسال ناتو آماده کنند.

کشورهای عضو پیمان ناتو در سال ٢٠١٤ پذیرفتند به سمتی گام بردارند که بودجه دفاعی خود را ظرف ١٠ سال به تدریج به ٢ درصد تولید ناخالص ملی خود برسانند. اما تا سال ٢٠۱۶ تنها چهار کشور بریتانیا، یونان ، لهستان و ایسلند این مرز را پشت سر نهادند.

آلمان به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای عضو ناتو، در سال ٢٠۱۶، یک و دو دهم درصد درآمد ملی خود را به بودجه دفاعی اختصاص داد. با این همه، در اجلاس روز جمعه، “زیگمار گابریل” وزیر خارجه آلمان در برابر فشار رو به افزایش آمریکا واکنش شدید نشان داد.

وزیرخارجه آلمان به صراحت گفت: «هیچ سیاستمداری در کشور من حاضر نیست بودجه نظامی را به سالانه ٧٠ میلیارد یورو برساند. برای رسیدن به این مرز، ما باید ناوهای هواپیمابری بخریم که نمی دانیم آن‌ها را کجا جا بدهیم».
آقای گابریل افزود: «در نشست سال ٢٠١٤ پیمان آتلانتیک شمالی هم تصریح نشده است که بودجه دفاعی کشورهای عضو باید تا سال ٢٠٢٤ به ٢ درصد تولید ناخالص ملی برسد، بلکه خواسته شده است که آن ها در این مسیر گام بردارند».

آمریکا در فاصله سال های ٢٠٠٩ تا ٢٠۱۶ بودجه نظامی خود را از بالای ۵ درصد به حدود ٣٫۵ درصد کاهش داد. با این همه دونالد ترامپ اعضای اروپائی پیمان ناتو را برای ایفای سهم بیشتر در این سازمان تحت فشار قرار داده است.

وزیر دفاع جدید آمریکا، حتی در ماه فوریه امسال تهدید کرد که اگر اروپائی‌ها سهم کافی در ناتو ایفا نکنند، از نقش کشور خود در این پیمان خواهد کاست.
“رکس تیلرسون” این بار در دیدار با همتایان اروپائی خود، تهدید وزیر دفاع را تکرار نکرد اما دوباره بر ضرورت افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو تأکید ورزید.

وزیرخارجه آلمان افزایش بودجه دفاعی آلمان به ٧٠ میلیارد دلار در سال را «مسخره» خواند و گفت: «بودجه دفاعی فرانسه، با داشتن یک زرادخانه پرهزینه اتمی، سالانه ٤٠ میلیارد دلار است».

آلمان نه تنها در حال حاضر با پرداخت حدود ٣٧ میلیارد دلار بودجه دفاعی یکی از اعضای مهم ناتو است، بلکه هواپیماهای تجسسی مدرن خود را نیز همراه با صدها نظامی در پایگاه اینجرلیگ ترکیه مستقر کرده است که تحت فرماندهی ناتو قرار دارد. این کشور، فرماندهی نیروهای ایساف در افغانستان را نیز به عهده دارد.

سابقه ایستادگی آلمان و فرانسه در برابر آمریکا
تارنمای اینترنتی هفته نامه اشپیگل می نویسد: «اظهارت “گابریل” در نشست روز جمعه بروکسل، اظهارات “گرهارد شرودر” صدراعظم سوسیال دموکرات پیشین آلمان را تداعی می کند که هنگام حمله آمریکا به عراق گفت: «ما اهل چنین ماجراجوئی‌هائی نیستیم».

فرانسه و آلمان به عنوان دو عضو اروپائی پراهمیت ناتو، در جریان جنگ عراق حاضر به همکاری با ایالات متحده آمریکا نشدند. آمریکا با این ادعا که صدام حسین دارای سلاح‌های کشتار جمعی است به عراق حمله کرد، اما همه تحقیقات بعدی نشان داد که این ادعا نادرست بوده است. رادیو فرانسه

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …