آلمان دویستمین زادروز کارل مارکس را جشن گرفت

RFI

پنجم می امسال مصادف است با دویستمین زادروز کارل مارکس بنیادگذار فلسفه مارکسیسم و مکتب سیاسی کمونیسم. او، بزرگترین دشمن سرمایه داری در تاریخ جهان شناخته شده است، با این همه، موسسات آلمانی در زمینه بهره برداری مالی از زادروز او به رقابت با یکدیگر برخاسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

کارل مارکس، دیو دانستن

کارل مارکس، یک زندگی پر فراز و نشیب

اسکناس “صفر یوروئی” مزین به تمثال کارل مارکس، سکه ضرب شده با چهره او، یک نوع آبجوی جدید به نام “مارکس اشتتر”، شراب “کارل مارکس”، فنجان قهوه کارل مارکس و ده ها کالای دیگر، یادگارهائی هستند که سرمایه داران و موسسات آلمانی به مناسبت دویستمین زادروز کارل مارکس پدر کمونیسم وارد بازار کرده اند.

شراب مارکس به بازار آمد

کارل مارکس روز پنجم می سال ۱۸۱۸ در شهر تریر آلمان دیده بر جهان گشود. اکنون مهمترین جاذبه توریستی این شهر، خانه ای است که کارل در آن سنین کودکی و نوجوانی خود را سپری کرد.

این خانه اکنون سال ها است به “موزه مارکس” تبدیل شده و دست نوشته ها، عکس ها، وسایل تحصیل و اشیاء خصوصی او و در مواردی همسر و هفت فرزندش در آن نگهداری می شود.

شهر تریر، حالا به فکر افتاده که به مناسبت دویستمین زادروز شهروند دو قرن پیش خود کارل مارکس با چاپ یک اسکناس “صفر یوروئی” با تصویر مارکس درآمد تازه ای کسب کند. این اسکناس از حدود یکماه قبل پیش فروش و به دلیل بالا بودن درخواست ها چندین بار تجدید چاپ شده است.

اسکناس در مراکز گردشگری تریر و موزه مارکس به فروش می رسد.

ذکر رقم “صفر” روی این اسکناس تداعی کننده مخالفت مارکس با بهره کشی پول و سرمایه از نیروی کار است. دست کم در این زمینه به اندیشه های پدر کمونیسم جفا نشده است.

شرکت های تولید شراب تریر هم از این فرصت طلائی برای کسب درآمد غافل نمانده اند. آن ها شراب تازه ای به نام “مارکس” روانه بازار کرده اند که از هم اکنون هواخواهان بی شماری یافته است.

در کنار این دو فراورده، کالاهای یادگار بی شمار دیگری نیز بازار را پر کرده اند: فنجان قهوه خوری، تی شرت و کلاه مزین به تصویر مارکس در شمار این کالاهای پول ساز هستند.

قهوه نوشان جهان متحد شوید!

بهره برداری از نام بزرگترین دشمن سرمایه برای کسب سرمایه، به شهر تریر محدود نیست. در شهر “کمنیتس” در شرق آلمان هم، رقابت بر سر کسب سود از نام بنیادگذار کمونیسم اوج گرفته است.

این شهر تا پیش از وحدت دو آلمان جزو آلمان شرقی بود و “کارل مارکس اشتات” یا شهر کارل مارکس نام داشت. اکنون یک کارخانه آبجوسازی در این شهر آبجوی تازه ای وارد بازار کرده که “مارکس اشتتر” نامگذاری شده و هنوز بازار را نگرفته عاشقان زیادی یافته است، زیرا در شرق آلمان هنوز تعداد افرادی که حسرت دوران حاکمیت سوسیالیسم واقعا موجود را می کشند کم نیستند.

در این شهر فنجان قهوه ای هم روانه بازار شده که با کنایه به جمله معروف کارل مارکس “کارگران جهان متحد شوید” روی آن این جمله حک شده است: “قهوه نوشان جهان متحد شوید”!

گرانترین سکه یادگار به نام مارکس

و اما جالب ترین اتفاق، ضرب سکه با نام مارکس و به مناسبت دویستمین زادروز او است.

ضرب سکه به نام بزرگان در آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپائی مرسوم است، اما این بار نرخ گذاری سکه است که نشان از ارزش والای نویسنده کتاب “کاپیتال” و دشمن سرمایه داری در آلمان دارد.

سکه یادگاری دویستمین زادروز مارکس ۷۹ یورو نرخ گذاری شده، در حالی که گرانترین سکه یادگاری که تاکنون به همین مناسبت ضرب شده تصویر ریچارد واگنر را بر خود داشته و ارزش آن بین ۸ تا ۴۰ یورو بوده است. حتی سکه ای که به مناسبت دویستمین زادروز بیسمارک صدراعظم قرن نوزدهم آلمان ضرب شده، تنها ۱۳ یورو ارزش ابتدائی داشته است.

یک روزنامه آلمانی نوشته است: “معلوم نیست که آیا کارل مارکس اگر زنده بود در برابر بهره برداری مالی گسترده ای که از نام او می شود، چه واکنشی نشان می داد”.

البته در کنار این بهره برداری های مالی، بهره برداری های سیاسی هم به مناسبت دویستمین زادروز مارکس اینجا و آنجا آغاز شده است. مثلا آقای گئورگ گیزی از چهره های سرشناس حزب چپ آلمان در گفت و گو با رادیو آلمان گفته است: “سوسیالیسم دولتی از کارل مارکس سوء استفاده می کرد”.

آقای گیزی، نماینده پیشین مجلس فدرال آلمان و وکیل برجسته، تا به حال بارها از سوی مخالفان خود به همکاری با سازمان امنیت همان سیستم دولتی سوسیالیستی متهم شده که از کارل مارکس سوء استفاده می کرد!

اینرا هم بخوانید

شکر رسما ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته گران شد

دو هفته پس از انتشار فهرست جدید مشمولان دریافت ارز ترجیهی، وزارت جهاد کشاورزی امروز …