آمانو: بازرسان آژانس مشکلی در عمل به وظایف خود در ایران ندارند

رادیو فردا:مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در حاشیه کنفرانسی در ابوظبی گفته است بازرسان این نهاد مشکلی در انجام وظایف خود در ایران ندارند و تهران نیز همچنان در حال عمل به تعهدات خود‌ است. رئیس‌جمهوری آمریکا بازرسی‌ها از ایران را «ضعیف» توصیف کرده‌است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، هشتم آبان ماه، پس از سفر به تهران، برای شرکت در کنفرانس ملل متحد در مورد انرژی هسته‌ای به ابوظبی رفته و با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌است.

در زمانی‌که دولت ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ طی ماه‌های گذشته بارها ایران را متهم به نقض «روح» برجام کرده و خود آقای ترامپ نیز آخرین بار از ارائه تائیدیه ۹۰ روزه در مورد توافق خودداری کرده‌، بخشی از پرسش‌ها از آمانو مربوط به توافق اتمی تیر ماه ۱۳۹۴ و تعهدات ایران می‌شد.

آمانو می‌گوید «بازرسان ما در انجام وظایف خود، مشکلی ندارند».

آمریکا خواستار بازرسی‌هایی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر از تاسیسات ایران توسط سازمان تحت مدیریت یوکیا آمانو شده‌است. دولت ایالات متحده پرسش‌هایی را در مورد ارائه اجازه‌های لازم و کافی به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای بازرسی از مراکز نظامی ایران نیز مطرح کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ، دو هفته پیش بازرسی‌ها را «ضعیف» توصیف کرده بود. او ۲۷ شهریور ماه نیز هشدار داده بود اگر به این نتیجه برسد که آژانس در نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران به اندازه کافی سختگیری به‌خرج نمی‌دهد، دولت او از توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، خارج خواهد شد. او ۲۱ مهر ماه نیز گفته بود «ما مشخصا در قبال یک وقفه کوتاه‌مدت در مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، بازرسی‌های ضعیفی را دریافت کرده‌ایم».

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل نیز در جریان دیداری با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، در نخستین روز شهریور، گفته بود دولت او می‌خواهد بداند آیا این نهاد برنامه‌ای برای راستی‌آزمایی فعالیت‌ها و تعهدات اتمی ایران، از طریق بازدید از مراکز نظامی این کشور دارد یا نه. یک روز پس از این دیدار نمایندگی جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوهای خانم هیلی را را در تعارض با برجام و نقش آژانس توصیف کرد. خانم هیلی گفته بود تهران سابقه انجام فعالیت‌های مشکوک در مراکز مختلف، از جمله مراکز نظامی و دانشگاهی، و پنهان‌کاری در مورد آن‌ها را دارد. نمایندگی ایران نیز گفته بود دولت این کشور به تعهدات خود آشناست و به آن‌ها «پایبند بوده».

ایران در سال‌های گذشته تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده بود، اما ممانعت‌ها و همکاری نکردن با خواست‌های شورای امنیت سازمان ملل سبب شده بود تا تحریم‌هایی گسترده علیه تهران به اجرا گذاشته شود. تحریم‌هایی که در نهایت، در پی توافق اتمی میان ایران، دولت آمریکا به رهبری باراک اوباما و پنج قدرت جهانی دیگر، در ازای محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران، برچیده‌شدند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابوظبی ایجاد مشکل و یا مانع بر سر بازرسی‌های این نهاد بین‌المللی در ایران را رد کرده و تاکید کرده‌است که «ایران تحت سخت‌گیرانه‌ترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای در جهان قرار دارد».

آمانو که روز هفتم آبان ماه در پی دیداری با رئیس‌جمهوری ایران، گفته بود «تعهدات ایران در چارچوب برجام تا به امروز اجرایی شده است» در ابوظبی نیز بار دیگر تاکید کرده‌است «من خواستار آن شدم که ایران به تعهدات خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای به‌طور کامل عمل کند. این مهم‌ترین محور دیدار من از ایران بود». او سپس افزوده است نهاد تحت مدیرتیش تائید می‌کند که تهران در حال حاضر همچنان مشغول عمل به تعهدات خود است.

اینرا هم بخوانید

چهار ورزشکاری که در دوره‌های قضایی ابراهیم رئیسی اعدام شدند

طی دوران مسئولیت‌های قضایی ابراهیم رئیسی در دهه‌های ۶۰ و ۹۰ شماری از ورزشکاران اعدام …