آمریکا: احتمال ادامه مسلح سازی کُردهای سوریه پس از عملیات الرقه وجود دارد

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، سه‌شنبه 27 ژوئن در سخنانی، راه را برای احتمال کمک تسلیحاتی بلند مدت به واحدهای حمایت از خلق (کُرد) در سوریه باز گذاشت و گفت احتمال دارد ایالات متحده به کمک تسلیحاتی به این گروه حتی پس از بیرون راندن داعش از شهر الرقه، نیاز داشته باشد.

پیش از این ترکیه، عضو پیمان ناتو، که واحدهای حمایت از خلق(کُرد) را، گروهی تروریستی و امتدادی برای حزب کارگران کُردستان می‌داند، اعلام کرده بوده بود ماتیس در نامه‌ای به مقام‌های آنکارا تاکید کرده که آمریکا، اسلحه‌ داده شده به واحدهای حمایت از خلق (کُرد) را پس از شکست داعش، باز پس خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، متیس که در جریان سفر به آلمان در هواپیما در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره باز پس گرفتن اسلحه از کُردهای سوریه گفت: «باید ببینیم چه می‌توانیم انجام دهیم».

متیس در عین حال به این مساله اشاره کرد که واحدهای حمایت از خلق (کُرد)، حتی پیش از تصمیم ماه گذشته ایالات متحده برای افزیش کمک‌های تسلیحاتی به این گروه برای عملیات الرقه، به خوبی مسلح شده بود.

او افزود جنگ علیه داعش حتی پس از آزاد سازی الرقه از تصرف این گروه، ادامه خواهد داد. او درباره باز پس گرفتن اسلحه از کُردهای سوریه بر این مساله تمرکز کرد که تجهیزاتی باز پس گرفته خواهد شد که واحدهای حمایت از خلق، به آن نیاز نداشته باشند.

وزیر دفاع ایالات متحده در پاسخ به سوالی که آیا مسلح سازی واحدهای حمایت از خلق (کُرد) به میزان پیش از عملیات الرقه باز خواهد گشت؟ گفت: «باید ببینیم.. این مساله بستگی به ماموریت بعدی آن‌ها دارد. منظورم این است که جنگ پس از باز پس گیری الرقه پایان نخواهد یافت».

آنکارا اسلحه داده شده به واحدهای حمایت از خلق (کُرد) را تهدیدی برای خود می‌داند. اما ایالات متحده، واحدهای حمایت از خلق (کُرد) را، متحدی مهم برای شکست داعش در شهر الرقه، مرکز این گروه در سوریه، به شمار می‌آورد.

قرار است متیس پنجشنبه 28 ژوئن با فکری اشیق وزیر دفاع ترکیه در بروکسل، دیدار و گفت‌وگو کند.العربیه

اینرا هم بخوانید

تجمع مقابل وزارت خارجه سوئد در اعتراض به مماشات این دولت با جمهوری اسلامی و آزادی حمید نوری

یکشنبه ۱۶ ژوئن اعتراض به مماشات دولت سوئد با جمهوری اسلامی در رابطه با آزادی …