آمریکا: جنگنده سوری پس از حمله به نیروهای مورد حمایت ائتلاف سرنگون شد

ائتلاف به رهبری آمریکا در بیانیه‌ای گفته‌است یک جنگنده ارتش سوریه را پس از آن‌که به «نیروهای دمکراتیک سوریه» در اطراف رقه حمله کرده، هدف قرار داده و سرنگون کرده‌است.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که عمدتا از شبه‌نظامیان کـرد تشکیل شده، با حمایت ائتلاف به رهبری ایالات متحده در نبرد با گروه موسوم به حکومت اسلامی، و هم‌اکنون در تلاش برای آزادسازی رقه، هستند.

ائتلاف به رهبری آمریکا می‌گوید حمله به جنگنده ارتش سوریه، بر پایه «قواعد اقدامات نظامی» و «دفاع دست‌جمعی» انجام شده‌است.

در بیانیه ائتلاف آمده «در ساعت ۶:۴۳ عصر، یک فروند سوخوی-۲۲ حکومت سوریه در نزدیکی مواضع نیروهای دمکراتیک سوریه در جنوب طبقه، بمب انداخت، و بر پایه قواعد نظامی و دفاع دست‌جمعی از نیروهای مورد حمایت ائتلاف، فورا توسط یک فروند اف-۱۸ سرنگون شد».

دولت سوریه نیز بیانیه‌ای در ارتباط با جنگنده خود صادر کرده، و در آن به سقوط هواپیما و «مفقود شدن» خلبان در اطراف روستای «رصافه» اشاره شده‌است.

ارتش سوریه می‌گوید «این حمله زشت، تلاشی برای مقابله با کوشش‌های ارتش، به‌عنوان تنها نیروی موثر، در کنار متحدانش… در جریان نبرد با تروریسم در سراسر منطقه است».

دمشق می‌گوید حمله به جنگنده ارتش آن کشور در زمانی صورت گرفته که نیروهای دولتی «در حال انجام پیشرفت‌های مشخصی در جنگ علیه داعش» هستند.

مقام‌های ائتلاف به رهبری آمریکا می‌گویند در حمله نیروهای بشار اسد در شهری در جنوب منطقه طبقه شماری از «نیروهای دمکراتیک سوریه» زخمی شده‌اند و سبب شده تا آن‌ها این منطقه را ترک کنند، در نتیجه نیروی هوایی آن، واکنش نشان داده‌است.

ائتلاف در عین حال افزوده است که ارتش آمریکا توسط خط ویژه ارتباطی با روسیه تماس گرفته «تا جلوی تنش و آتش‌باری [جنگنده دولت سوریه] گرفته شود».

ارتش ایالات متحده می‌گوید «ائتلاف قصد ندارد وارد نبرد با رژیم سوریه، روسیه یا نیروهای حامی آن‌ها شود، ولی برای دفاع از تهدیدها علیه ائتلاف یا متحدان آن، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد».

بنا بر گزارش‌ها، شبه‌نظامیان عمدتا کرد در حال حاضر در نزدیکی مناطق مرکزی و قدیمی شهر رقه هستند و نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» در این شهر به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود. همزمان گزارش‌هایی از پیشروی‌های ارتش سوریه در غرب رقه منتشر شد‌ه‌است.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده، پیش‌تر نیز، در جنوب سوریه دست به حملاتی به نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن‌ها زده و یک پهپاد را نیز در ۱۸ خرداد ماه سرنگون کرده بود. در تمامی این موارد ایالات متحده می‌گوید حملات پس از هشدارهای اولیه و برای دفاع از ائتلاف و نیروهای مورد حمایت آن یا در پاسخ به اقدامات نیروهای دولتی، انجام شده‌است.

در ۲۰ خرداد ماه وزارت خارجه روسیه گفته بود سرگئی لاوروف، در گفت‌وگوی تلفنی که با رکس تیلرسون، هم‌تای آمریکایی خود، خواستار آن شده تا نیروهای ایالات متحده دیگر به حامیان و نیروهای دولت اسد در سویه حمله نکنند.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند. ائتلاف به رهبری ایالات متحده از شماری از شورشیان در جریان نبردهای زمینی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، حمایت می‌کند.رادیو فردا

 

———————-

ارتش آمریکا از سرنگون کردن یک هواپیمای جنگی ارتش سوریه در استان رقه خبر داده است.

بنا بر بیانیه پنتاگون، یک فروند سوخوی-۲۲ ارتش سوریه ساعت ۶:۴۳ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی، اهدافی را در نزدیکی نیروهای دموکراتیک سوریه (ائتلاف به محوریت کردها) بمباران کرده بود که یک جنگنده مافوق صوت اف۱۸ این کشور در یک اقدام “دفاع دسته جمعی” آن را فورا هدف قرار داد و سرنگون کرد.

پنتاگون می‌گوید این واقعه در جنوب طبقه، واقع در استان رقه، رخ داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده که ارتش این کشور خبر سرنگونی یک فروند هواپیمای خود را تایید کرده است. درباره سرنوشت خلبان گزارشی منتشر نشده است.

بنا بر این بیانیه، ارتش سوریه “حمله شرم آور” آمریکا را قویا محکوم کرده و آن را اقدامی در راستای تضعیف خود خوانده است.

مقامات سوری گفتند: “این (حمله) زمانی انجام می شود که ارتش سوریه و متحدانش پیشرفت های مشهودی در جنگ با گروه تروریستی داعش داشتند.”

مرکز خلافت خودخوانده داعش – شهر رقه – هم اکنون تحت محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد که در تلاشند با حمایت هوایی آمریکا آن را تصرف کنند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید حدود دو ساعت پیش از سرنگون کردن هواپیمای سوریه، شبه نظامیان هوادار بشار اسد به نیروهای دموکراتیک سوریه در محل حمله و با زخمی کردن تعدادی، آنها را از مواضع خود عقب رانده بودند.

پنتاگون می‌گوید که در واکنش به آن عملیات، “هواپیماهای ائتلاف” به نمایش قدرت مبادرت و از پیشروی نیروهای سوری جلوگیری کردند.

پنتاگون همچنین مدعیست که آن حادثه را از طریق یک خط تلفنی مخصوص “کاهش درگیری” به ارتش روسیه – که در کنار ایران یکی از حامیان بزرگ بشار اسد در سوریه است – اطلاع داده بود.

ر هفته‌های گذشته آمریکا دست‎کم دو بار نیروهای حامی بشار اسد را حوالی پایگاه هوایی تنف، در نزدیکی مرز سوریه با عراق و اردن هدف قرار داد. این پایگاه، مورد استفاده نیروهای ویژه ارتش آمریکا است.

گنادی گاتیلوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه در واکنش، آن اقدام آمریکا را “کاملا غیرقابل قبول” توصیف کرد و هشدار داد: “مداخله نظامی که منجر به تشدید درگیری‌ها شود بر روند سیاسی تاثیر خواهد گذاشت.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …