آمریکا خواستار خویشتنداری ترکیه در منطقه عفرین سوریه شد

رادیو فردا:سخنگوی کاخ سفید خواستار خویشتنداری ترکیه در عفرین سوریه شد، و هشدار داد که عملیات نظامی آنکارا خطر تشدید بحران انسانی در این منطقه را بالا خواهد برد و ثبات آن را برهم می‌زند.

سارا سندرز روز دوشنبه دوم بهمن به خبرنگاران گفت: «ما خواهان این هستیم که ترکیه در اقدامات و رویکرد نظامی‌اش خویشتنداری به خرج دهد، اطمینان دهد که حملات آن از نظر جغرافیایی و زمانی محدود خواهد بود، امدادرسانی ادامه می‌باید و از بروز تلفات انسانی جلوگیری می‌شود».

ارتش ترکیه روز شنبه برای مقابله با آنچه که «تحرکات تروریست‌ها» در منطقه عفرین در شمال شرقی سوریه خواند، در عملیاتی با عنوان «شاخه زیتون» اقدام به بمباران مواضع شبه‌نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» کرد و روز یکشنبه همزمان با گلوله‌باران منطقه، نیروی زمینی‌اش را به عفرین گسیل کرد.

آنکارا روز دوشنبه عملیاتش در عفرین را تشدید کرد و همزمان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تأکید کرد که این کشور از حملات خود دست نخواهد کشید.

او روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما مصمم هستیم. عفرین پاکسازی خواهد شد و عقب‌نشینی نخواهیم کرد».

این دومین حمله بزرگ ترکیه به سوریه ویران شده ظرف هفت سال گذشته است.

ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، است. این در حالی است که واشینگتن چنین عقیده‌ای ندارد و اقدام به آموزش و تسلیح یگان‌های مدافع خلق برای مقابله با گروه حکومت اسلامی، داعش، کرده است.

فرانسه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله ترکیه به منطقه عفرین شده است.

در همین حال، رهبران کرد سوریه گفته‌اند که احتمالاً در نشست کنگره صلح سوریه در سوچی روسیه شرکت نخواهند کرد، چون پس از «همراهی روس‌ها» با ترکیه در عملیات آن علیه عفرین، چنین اقدامی بی‌معنی است.

این کنگره قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه برگزار شود.

مقام‌های حکومت خودگردان کرد در نوار شمالی سوریه پیشتر گفته بودند که به این کنگره دعوت شده‌اند و در آن شرکت خواهند کرد.

اما الدار خلیل، از رهبری جنبش جامعه دمکراتیک، روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: احتمال عدم حضور مقام‌های کرد در سوچی بسیار بیشتر از احتمال حضور آنها در این نشست است.

او افزود: «طبیعتاً بواسطه حمله ترکیه به مناطق ما و همراهی روس‌ها با آنها (ترکیه)، و حمایت روسیه از آنها، شرکت در نشست سوچی دیگر معنی ندارد».

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه گفت که ترکیه موافقت روسیه را در ارتباط با عملیات نظامی خود علیه یگان‌های مدافع خلق کسب کرده است.

کرملین گفته که مقام‌های روسی درباره عملیات نظامی عفرین در تماس با رهبران ترکیه هستند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، حاضر نشد تا در این زمینه اظهار نظر کند که روسیه از پیش در جریان حمله ترکیه قرار گرفته بود.

او گفت که از نظر مسکو، یکپارچگی سرزمینی سوریه اهمیت بسیار بالایی دارد.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …