آمریکا دو کشتی و مالکان آنها را به‌دلیل انتقال تدارکات نیروی قدس به حوثی‌ها تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اقدامات خود برای هدف قرار دادن تدارکات نیروی قدس سپاه پاسداران به حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، دو کشتی و مالکان آن‌ها را تحریم کرد.

بر اساس بیانیه روز چهار‌شنبه ۱۶ اسفند دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک)، دو کشتی و دو مالک کشتی مستقر در هنگ کنگ و جزایر مارشال به‌دلیل نقش آن‌ها در حمل‌ونقل کالاها از سوی سعید الجمال، تسهیل‌کننده مالی حوثی‌های مورد حمایت ایران، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که سعید الجمال ساکن ایران است.

این دفتر می‌گوید شبکه الجمال با استفاده از درآمدهای خود به تلاش‌های شبه‌نظامیان حوثی از جمله حملات مداوم و بی‌سابقه آن‌ها به تجارت دریایی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن کمک می‌کند.

کشتی‌ها و مالکان تحریم‌شده

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، کشتی «رنیز» با پرچم جزایر پائولا که تحت مالکیت و مدیریت شرکت «کشتی‌رانی با مسئولیت محدود رنیز» مستقر در جزایر مارشال است، «ده‌ها هزار تن کالای ایرانی را برای شبکه سعید الجمال حمل کرده است».

آمریکا این شبکه را متهم کرده که «اغلب از اسناد محموله جعلی استفاده می‌کند تا محموله‌های با مبدا ایران را پنهان و روابط خود را با ایران مخفی کند».

کشتی «آرتورا» با پرچم پاناما نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، آرتورا سیستم ردیابی خود را از کار انداخته بود تا نشان دهد از سنگاپور به سمت شمال در حرکت است، در حالی که اقدام به انتقال کالا به کشتی «اترنال فورچون» با پرچم پاناما کرده که متعلق به شرکت «هنگ کنگ یونیتوپ» مستقر در هنگ کنگ است. کشتی دوم نیز هنگام بارگیری کالا، یک سیگنال جعلی فرستاده است.

ایالات متحده هر دو کشتی و شرکت‌های مالک آن‌ها را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

مسدود شدن اموال

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید به‌دنبال این تحریم‌ها، کلیه اموال و منافع افراد تحریم‌شده که در ایالات متحده یا در اختیار یا کنترل شهروندان آمریکایی است، مسدود خواهد شد.همچنین، مؤسسات مالی و اشخاصی که با افراد و شرکت‌های مورد تحریم معامله ‌کنند، ممکن است خود نیز تحریم یا مشمول اقدامات اجرایی شوند.

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این زمینه گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حوثی‌ها برای تأمین مالی حملات خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن به فروش غیرقانونی کالاها متکی هستند».

او افزود: «ایالات متحده مصمم است کسانی را که این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را ممکن می‌سازند، پاسخگو کند».

سعید الجمال پیشتر در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱ به‌دلیل کمک مادی، حمایت مالی یا تسهیل حمایت مالی، مادی یا فنی برای کالا یا خدمات برای نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم شده بود. نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ به‌دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی در این فهرست قرار گرفت.

وزارت خارجه ایالات متحده ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ انصارالله (که معمولاً به عنوان حوثی‌ها شناخته می‌شود) را یک «گروه تروریستی جهانی» معرفی کرد.روز هشتم اسفند نیز بریتانیا در هماهنگی با آمریکا تحریم‌هایی را علیه دو فرد و سه سازمان از سپاه پاسداران به دلیل تسهیل فعالیت‌های شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن اعمال کرد. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

روایت رسانه های حکومتی از اعتراضات طلافروشان

شبکه شرق به نقل از تسنیم: حواشی ایجاد‌شده در روزها و هفته‌های اخیر پیرامون اعتراض و …