آمریکا شبکه مالی حوثی‌ها – سپاه را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفاک) روز پنجشنبه ۲۶ مهر هجده شرکت، فرد و کشتی را در ارتباط با شبکه تأمین مالی حوثی‌ها به نام «الجمال» که به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وابسته است تحریم کرد.

ناخداهای کشتی‌های حمل‌کننده نفت غیرقانونی و همچنین شرکت‌هایی که این کشتی‌ها را اداره می‌کنند، مشمول این اقدام تحریمی شده‌اند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که درآمد حاصل از شبکه «الجمال» به تداوم حملات حوثی‌ها در منطقه، از جمله حملات موشکی و پهپادی به اسرائیل و کشتی‌های تجاری دریای سرخ کمک می‌کند.

بر اساس این بیانیه، شبکه «الجمال» به مجموعه‌ای از شرکت‌های پوششی و شماری دیگر از شرکایش در حوزه‌های مختلف برای تسهیل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به نفع حوثی‌ها متکی است.

همزمان، آمریکا تحریم‌هایی را نیز علیه سه نهاد و یک فرد که در توسعه و تولید پهپادهای تهاجمی دوربرد سری «گارپیا» روسیه مشارکت داشته‌اند اعمال کرد.

گارپیا که با همکاری شرکت‌های دفاعی روسیه در چین طراحی و تولید شده است، برای تخریب زیرساخت‌های حیاتی اوکراین مورد استفاده قرار گرفته و منجر به تلفات گسترده‌ای شده است.

بر اساس بیانیه منتشرشده توسط وزارت امور خارجه آمریکا، نهادها و فرد تحریم‌شده در توسعه و تولید تجهیزات نظامی برای یک شرکت دفاعی روسیه که توسط ایالات متحده آمریکا تحریم‌شده است و با هدف استفاده توسط ارتش روسیه در اوکراین نقش داشتند.

هرچند آمریکا قبلا نهادهای چینی را که منابع حیاتی برای پایگاه نظامی-صنعتی روسیه فراهم می‌کردند تحریم کرده است ولی این اولین تحریمی است که نهادهای چینی را که مستقیماً با همکاری شرکت‌های روسی، سیستم‌های تسلیحاتی توسعه و تولید می‌کنند هدف قرار داده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌اش گفته است که این اقدام بخشی از تلاش مستمر آمریکا برای ایجاد اختلال در تلاش‌های نهادها و افراد مستقر در چین و روسیه با هدف حمایت از دستیابی روسیه به فن‌آوری‌ها و قطعات پیشرفته تسلیحاتی است.

خبرگزاری رویترز روز ۲۳ شهریور از تولید یک پهپاد انتحاری جدید توسط روسیه با استفاده از قطعات ساخت چین خبر داده بود. در این گزارش به نقل از دو منبع سازمان اطلاعاتی اروپا و اسناد مشاهده شده توسط رویترز، آمده بود که روسیه سال گذشته میلادی تولید پهپاد تهاجمی دوربرد جدیدی با نام «گارپیا – ای یک» را با استفاده از قطعات و موتور چینی آغاز کرده است.

«گارپیا» که در زبان روسی به معنای «درنده‌خو» است، علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین استفاده می‌شود و تلفات و خسارات زیادی به بار آورده است.

روسیه در جریان تهاجم به اوکراین در دو سال و نیم گذشته به مناطق مختلف این کشور با پهپادها و موشک‌های مختلف حمله کرده است.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ایران که پیشتر به روسیه پهپاد داده بود حالا برای حمله به اوکراین موشک‌ بالستیک به این کشور داده است.

جمهوری اسلامی که ارسال پهپادهای شاهد-۱۳۶ به روسیه را رد کرده بود، این بار نیز ارسال موشک به روسیه را انکار کرده است.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

مدت خانه‌دار شدن به ۸۰ سال رسید.میانگین ۳۰ درصدی افزایش نرخ اجاره‌بها

کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفته است:امسال اجاره‌بها نسبت به سال گذشته ۱۵ الی …