آمریکا شرکت «حکیمان شرق» را به اتهام مشارکت در توسعه تسلیحات شیمیایی ایران تحریم کرد

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه شرکت تحقیقاتی حکیمان شرق را به دلیل دست‌داشتن در تحقیقات و توسعه جنگ‌افزارهای شیمیایی جمهوری اسلامی ایران تحریم کرد.

متیو میلر، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت تحریم روز جمعه پیرو فرمان اجرایی شماره ١٣٣٨٢ درباره اشاعه‌دهندگان جنگ‌افزارهای کشتارجمعی و حامیان آنها وضع شده است.

به گفته او، این تحریم به دلیل مشارکت یا تلاش برای مشارکت شرکت مزبور در فعالیت‌ها یا معاملاتی است که از لحاظ مادی به تکثیر جنگ‌افزارهای کشتار جمعی توسط جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

آقای میلر یادآور شد تحریم روز جمعه به دنبال درخواست‌های مکرر آمریکا از حکومت ایران برای اصلاح عدم پایبندی آن به «کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی» وضع شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود بر اساس ارزیابی واشنگتن، جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۸ به دلیل خودداری از اعلام کامل فعالیت‌ها و تاسیسات شیمیایی خود، از کنوانسیون مزبور تبعیت نکرده است.

متیو میلر در ادامه افزود که جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۴ این کنوانسیون را به دلیل توسعه عوامل دارویی به عنوان بخشی از برنامه جنگ‌افزارهای شیمیایی خود نقض کرده.

به گفته او، ایالات متحده به مقابله با هرگونه تلاش جمهوری اسلامی برای توسعه جنگ‌افزارهای شیمیایی از جمله آنهایی که ممکن است به منظور کمک به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنننده حکومت ایران از سوی گروه‌های نیابتی و شرکای تهران مورد استفاده قرار گیرند، ادامه خواهد داد.

ساعاتی پیشتر از انتشار این بیانیه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) نیز شرکت تحقیقاتی حکیمان شرق را به فهرست «نهادهای مورد نگرانی ویژه» خود افزود.

وبسایت وزارت خزانه‌داری، آدرس شرکت مزبور را در بلوار آزادگان واقع در خمینی‌شهر استان اصفهان عنوان کرده و افزوده که در معرض تحریم‌های ثانویه قرار دارد.

عمده تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه افراد و نهادهای حکومت جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به دلیل برنامه هسته‌ای، نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان، برنامه موشکی و پهپادی، و همکاری نظامی با روسیه در لشکرکشی به اوکراین وضع شده است. رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …