آمریکا صلاحیت دیوان لاهه برای لغو تحریم‌های ایران را رد کرد

رادیو فردا: آمریکا روز سه‌شنبه ششم شهریور به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که این نهاد صلاحیت آن را ندارد تا طبق تقاضای ایران به واشینگتن دستور لغو تحریم‌ها علیه تهران را بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، واشینگتن در پاسخ به دادرسی ایران در دیوان لاهه اعلام کرده که مسئله تحریم‌ها علیه تهران به امنیت ملی ایالات متحده ارتباط دارد.

ایران می‌گوید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با خروج از توافق هسته‌ای و از سرگیری تحریم‌ها علیه تهران، عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵ را نقض کرده است.

اما جنیفر نیوزتد، وکیل وزارت خارجه آمریکا، به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه گفت که این نهاد «پیش از هر چیزی صلاحیت رسیدگی به ادعاهای ایران را ندارد».

وی افزود: این حق ایالات متحده است تا از امنیت ملی و منافع خود دفاع کند و از این رو پیمان سال ۱۹۵۵ «نمی‌تواند مبنای قضاوت این دادگاه» در این مورد باشد.

پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز رجوع ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری را «سوء استفاده» از این دادگاه خوانده بود.

آقای پومپئو با «ضروری» دانستن اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران برای «حفاظت از امنیت ملی آمریکا» گفته است: «شکایت ایران به دیوان، تلاشی در راستای زیر سوال بردن حق حاکمیت آمریکا برای اتخاذ اقدامات مبتنی بر قانون است».

روند طرح شکایت ایران از آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران از صبح دوشنبه در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شده و قرار است چهار روز به طول بیانجامد.

پس از آن قضات به بررسی ادعاهای طرفین می‌پردازند و ممکن است چند ماه طول بکشد تا دیوان بین‌المللی تصمیم بگیرد آیا درخواست تهران برای ارائه یک حکم موقت را می‌پذیرد یا نه. خبرگزاری فرانسه عنوان کرده که صدور حکم نهایی نیز احتمالا تا چند سال طول بکشد.

ایران شرایط اقتصادی وخیمی دارد به طوری که ارزش پول ملی آن ظرف مدت کوتاهی تا سه برابر افت کرده و قیمت دلار آمریکا در برابر آن از سه هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ده هزار تومان رسیده است.

اینرا هم بخوانید

روایت اژه ای از پرونده فسا سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار چای بش با ۴۵ متهم حکومتی!

داژه ای: در پرونده فسا چای بش عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ …