آمریکا فردا از پیمان منع موشک‌ هسته‌ای میانبرد با روسیه خارج می‌شود

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه ۱۲ بهمن و در کنفرانسی خبری اعلام کرد آمریکا از روز ۱۳ بهمن حضور خود در پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میانبرد با روسیه را پایان می‌دهد.

پمپئو افزود: «ایالات متحده بیش از ۳۰ بار نگرانی خود را به طرف روسی منتقل کرده است. روسیه به این پیمان متعهد نیست و به طور متعدد آن را نقض کرده است. از این رو ما ۶۰ روز پیش مهلت نهایی دادیم. فردا این مهلت تمام می‌شود و ما هم از آن خارج می‌شویم.»

وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «در شش ماه آینده و در صورتی که روسیه به طور کامل و به شکلی که قابل تایید باشد این پیمان را اجرا نکند، این پیمان به طور کامل ملغی می‌شود.»

مایک پمپئو در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که گفته بود آیا نگران بروز رقابت تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه نیست، گفت: «اگر پیمانی امضا شده باشد ولی اجرا نشود، فقط یک کاغذ است. ما قراردادی برایمان مهم است که طرف مقابل آن را دقیق و جدی اجرا کند.» او افزود: «ما آماده مذاکره درباره پیمان همکاری هستیم.»

پس از اعلام رسمی وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو هم تایید کرد روسیه پیمان «آی‌ان‌اف» را نقض کرده است. ناتو از روسیه خواست در شش ماه آینده و تا وقتی فرصت وجود دارد، به اجرای کامل این پیمان بازگردد.

پیمان منع گسترش‌ موشک‌های هسته‌ای میانبرد «آی‌ان‌اف» در سال ۱۹۸۷ و در زمان ریاست جمهوری پرزیدنت ریگان با روسیه امضا شد. این پیمان روسیه را از تولید موشک‌های میانبرد که مخالف امنیت اروپا باشد، منع می‌کند.

ایالات متحده پیشتر گفته بود روسیه به این پیمان متعهد نیست و دارد آن را نقض می‌کند. طبق پیمان «آی‌ان‌اف»، تولید و نصب تمامی طبقه موشکی شامل بُرد ۵۰۰ کیلومتری تا پنج هزار کیلومتری ممنوع است. روسیه نقض این پیمان را رد کرده است. رادیوآمریکا

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …