آمریکا قوانین منع دسترسی ایران، روسیه و چین به کلان‌داده‌ها را معرفی کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز ۲۱ اکتبر قوانین جدیدی پیرامون جلوگیری از دسترسی ایران به کلان‌داده‌های این کشور معرفی کرد. این قوانین همچنین شامل روسیه، چین و برخی کشورهای دیگر نیز می‌شود.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) قوانین جدیدی را در زمینه محافظت از داده‌های دولت فدرال این کشور و نیز کلان‌داده‌های شخصی مربوط به شهروندان آمریکایی‌ها و جلوگیری از دستیابی به آن توسط کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه اعلام کرد.

گفته شده است در این راستا محدودیت‌های جدیدی نیز پیرامون انجام برخی معاملات تجاری به منظور جلوگیری از راه‌یابی کلان‌داده‌ها به دست کشورهای  چین، روسیه و ایران نیز اعمال می‌شود.

این قانون علاوه بر ایران، چین و روسیه همچنین در مورد ونزوئلا، کوبا و کره‌شمالی نیز در نظر گرفته شده است.قانون مذکور در ماه مارس سال جاری میلادی معرفی شد و اخیرا توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امضا شده است.

هدف از اجرای این قانون “جلوگیری از استفاده عوامل خارجی از داده‌های مالی در دسترس آمریکا و نیز داده‌های بهداشتی برای حملات سایبری، جاسوسی و باج‌خواهی” عنوان شده است.

بر اساس گزارش‌ها، نگرانی دولت ایالات متحده در این مورد به ویژه نسبت به چین به عنوان رقیب جدی این کشور در عرصه صنعت، تجارت و فناوری است.

گفته شده است قانون مزبور “هرگونه تراکنش مالی با افراد مشکوک” را ممنوع می‌کند. ممنوعیت‌های ناشی از این قانون همچنین شامل “به اشتراک گذاشتن اطلاعات ژنومی- انسانی بیش از ۱۰۰ شهروند آمریکایی و داده‌های سلامت شخصی یا مالی بیش از ۱۰ هزار نفر” می‌شود.

“انتقال داده‌های دقیق مربوط به موقعیت جغرافیایی در بیش از هزار دستگاه ایالات متحده” نیز توسط این قانون ممنوع شده است.

این قانون همچنین امکان اعمال مجازات‌های کیفری و نیز مجازات‌های مدنی را نیز برای دادگستری آمریکا در صورت بروز تخلافات، مهیا می‌کند.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

آمریکا شش شرکت چینی را در رابطه با برنامه‌های نظامی ایران تحریم کرد

ایالات متحده شش شرکت چینی را به اتهام کمک به توسعه برنامه «تسلیحات کشتار جمعی» …