آمریکا:دولت اسد طر ح حمله شیمیایی تازه‌ای انجام دهد

کاخ سفید آمریکا می‌گوید دولت بشار اسد در حال طرح‌ریزی برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه است. ایالات متحده هشدار داده در صورت انجام چنین حمله‌ای، اسد «بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد».

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای که پنجم تیر ماه منتشر شده می‌گوید آماده‌سازی‌های پیش از «حمله شیمیایی»، شبیه همان اقداماتی‌ست که پیش از چهارم آوریل انجام گرفت.

ایالات متحده در فرودین ماه گذشته (ماه آوریل)، حکومت اسد را متهم به انجام حملات شیمیایی به خان‌شیخون در استان ادلب کرد و ۱۸ فروردین ماه، دست به پرتاب ۵۹ موشک «تاماهاک» از دو ناوشکن خود به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص زد.

ساعتی بعد، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرد این حملات موشکی، «در واکنش به حمله شیمیایی» حکومت بشار اسد صورت گرفته و «منافع امنیت ملی آمریکا ایجاب می‌کند تا مانع از استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی و گسترش آنها شود».

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در ۲۴ فروردین ماه در واکنش به وقایع، حملات شیمیایی در خان‌شیخون را «صد در صد ساختگی» توصیف کرد و گفت این رخداد برای آن صورت گرفت تا «آمریکا بتواند حمله به ارتش سوریه را توجیه کند».

طی ماه‌های گذشته ارتش ایالات متحده حملات دیگری به مواضع ارتش سوریه و حامیان بشار اسد انجام داده و در پایان خرداد ماه نیز یک جنگنده سوری را به دلیل آن‌چه ائتلاف به رهبری واشینگتن، بمباران شبه‌نظامیان مورد حمایتش در اطراف رقه نامید، سرنگون کرد. آمریکا می‌گوید همه حملات پس از هشدارها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به نیروهای ائتلاف یا شبه‌نظامیان مورد حمایت آن انجام شده‌است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، بامداد شـشم تیر ماه، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت «گناه هر حمله‌ای در آینده به مردم سوریه، نه تنها متوجه [بشار] اسد، که در عین حال متوجه روسیه و ایران است که به او کمک می‌کنند مردم خود را بکشد».

دولت سوریه هنوز واکنشی به اتهام‌های تازه نشان نداده‌است.

بیانیه کاخ سفید ساعتی پس از آن منتشر شده که سرگئی لاوروف، و رکس تیلرسون، وزیران خارجه روسیه و آمریکا، در مورد تلاش‌ها و اقدامات برای برپایی آتش‌بس در سوریه، تلفنی گفت‌وگو کردند. بنا به گفته وزارت خارجه روسیه «لاوروف از واشینگتن خواسته‌است دست به اقدامات لازم بزند تا از وقایع تحریک‌آمیز علیه نیروهای دولتی سوریه که در حال انجام عملیات علیه تروریست‌ها هستند، جلوگیری شود». وزارت خارجه ایالات متحده هنوز در مورد این گفت‌وگوی تلفنی واکنش نشان نداده‌است.رادیو فردا

——————————

هشدار آمریکا به سوریه علیه ‘حمله شیمیایی’

دولت آمریکا به سوریه هشدار داده است که در صورت “مقدمه چینی بالقوه برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر… هزینه سنگینی” خواهد پرداخت.

آمریکا گفت که مقدمه چینی بالقوه سوریه برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه را شناسایی کرده است.

کاخ سفید گفت که این فعالیت ها مشابه آنهایی است که پیش از حمله ماه آوریل اتفاق افتاده بود.

در آن حمله شیمیایی در خان شیخون ده ها نفر کشته شدند.

در این بیانیه آمده است که “یک حمله دیگر با سلاح های شیمیایی توسط رژیم اسد” احتمالا “باعث کشتار جمعی غیرنظامیان خواهد شد.”

در ادامه این بیانیه آمده است: “همانطور که قبلا بیان کرده ایم، ایالات متحده برای حذف گروه دولت اسلامی (داعش) از عراق و سوریه در سوریه حضور دارد. با این حال اگر آقای اسد بار دیگر با استفاده از سلاح های شیمیایی دست به کشتار جمعی دیگری بزند، او و ارتشش هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد.”

آمریکا روز ۸ آوریل در واکنش به حمله شیمیایی خان شیخون یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را موشک باران کرد.

آن عملیات با کمک ۵۹ موشک کروز از دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه علیه پایگاه شعیرات در استان حمص انجام شد.

آمریکا می گفت حمله شیمیایی در استان ادلب از آن پایگاه انجام شده بود. سوریه و پشتیبان آن روسیه آن اتهام را رد کردند.

آن اولین بار بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دستور اقدام مستقیم نظامی علیه نیروهای وفادار به بشار اسد رئیس جمهور سوریه را صادر می کرد.

با این حال آمریکا در هفته های اخیر یک جنگنده سوریه و دو هواپیمای بدون سرنشین که به نفع دولت بشار اسد فعالیت می کردند را هدف گرفت که با محکومیت سوریه روبرو شد.

جنگنده سوریه که آمریکا روز یکشنبه هفته پیش ساقط کرد یک سوخوی ۲۲ بود که بنابه گزارش ها پس از انداختن بمب در نزدیکی طبقه در استان رقه هدف قرار گرفت.

روسیه در واکنش اعلام کرد که هواپیماهای آمریکایی که به غرب رود فرات بیایند را هدف خواهد گرفت.

این کشور همچنین یک کانال اضطراری که برای پرهیز از برخورد تصادفی هواپیماهای آمریکایی و روسیه در منطقه ایجاد شده را معلق کرد.

به علاوه سرگی ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه آمریکا را متهم به “همدستی علنی با تروریست ها” در سوریه کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد اعتصاب شده اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد …