آمریکا: کاروان نظامی تحت هدایت ایران در سوریه هدف قرار گرفت

واشینگتن اعلام کرد کاروان نظامی که روز پنج‌شنبه در جنوب سوریه هدف جنگنده‌های ایالات متحده قرار گرفته، مربوط به ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت که این اقدام نیروهای آمریکا «ضروری و لازم» و در جهت دفاع بوده است.

روز پنج‌شنبه یکی از اعضای شورشیان سوریه به رویترز گفت که کاروانی شامل نیروهای بشار اسد و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به سمت پادگانی در حرکت بودند که آمریکایی‌ها و نیروهای مورد حمایت آمریکا در آن مستقرند.

همین منبع اضافه کرد که پس از درگیری شورشیان سوری با این کاروان در نهایت جنگنده‌های ائتلاف با مداخله خود کاروان را هدف قرار دادند.

حکومت بشار اسد این اقدام ارتش آمریکا را محکوم کرده اما جیمز متیس می‌گوید که کاروان نظامی مورد اشاره قصد تهاجم داشت و نیروهای آمریکا از خود دفاع کرده‌اند.

آقای متیس اظهار داشت: «این کار ضرورت داشت… یک اقدام تهاجمی بود از جانب گروهی که به باور ما تحت فرمان ایران بودند. من نمی‌دانم که آیا خود نیروهای ایرانی بودند، اما می‌توانم بگویم که نیروهای تحت رهبری ایران بودند.»

شورشیان سوری هشدار داده‌اند که ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به سمت منطقه استراتژیک بزرگراه دمشق – بغداد که زمانی مسیر عمده انتقال سلاح ایران بود، پیشروی می‌کنند.

به گفته جیمز متیس، ایران این اقدام را برخلاف توصیه روسیه انجام می‌دهد، اگرچه او در این باره مطمئن نیست. وی گفته است: «اما به نظر می‌آید که روسیه سعی کرده آنها را منصرف سازد.»

رویترز به نقل از یک مقام امنیتی غربی می‌نویسد که حمله جنگنده‌های آمریکایی به این کاروان پیام محکمی به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران است که اجازه ندارند از طریق سوریه به مرز عراق برسند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

با موافقت خامنه ای، حکم اعدام بابک زنجانی به٢٠سال زندان تغییر کرد

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی می گوید: درخواست عفو بابک زنجانی از سوی دادگستری استان …