آواربرداری از گزارش پلاسکو

روزنامه قانون:قضاوت عجولانه درباره گزارشي منتشر نشده، يك آسيب بزرگ براي بررسي حوادث شهري است

يكي از مهم‌ترين عوامل پديد آمدن حوادثي چون پلاسكو، نگاه خطي و گاهی سياسي به موضوعات شهري است

سياسيون با سياسي و خطي كردن بررسي هاي كارشناسي و علمي، اجازه اصلاح امور در جامعه و تكرار نشدن حوادثي چون پلاسكو را نخواهند داد

ساعت 11 صبح امروز قرار است انتظارهاي چندماهه از كالبد شكافي حادثه پلاسكو به پايان برسد و گزارش هيات وي‍ژه بررسي حادثه منتشر شود. هياتي كه چند روزپس ازحادثه پلاسكو به دستور رييس جمهوري و با تركيب افراد دانشگاهي و متخصص در حوزه هاي مرتبط ، تشكيل‌شد تا ابعاد حادثه را بررسي كند. خيلي‌ها انتظارداشتند كه در چند هفته، رسيدگي به علل حادثه و معرفي مقصران صورت گيرد اما كار با توجه به ابعاد پيچيده و منحصر به فرد حادثه پلاسكو، چند ماهي طول كشيد. اكنون قرار است در 79 روز پس از حادثه پلاسكو، نتايج بررسي هاي علمي و تخصصي منتشر شود؛ بررسي‌هايي كه قبل از انتشار و در حالي كه ابعاد آن رسانه اي نشده ، انتقادهايي را در پي داشته و آن را جامع و كامل نمي بيند.

حلقه مفقوده براي گزارش منتشر نشده!

خبرگزاري ايلنا به نقل از یک کارشناس مدیریت‌شهری با اشاره به انتشارگزارش هیات بررسی حادثه پلاسکو این گزارش را توضیح واضحات دانست و نوشت: آنچه از این گزارش به‌نظر می‌رسد این است که حادثه پلاسکو بیشتر از آنکه به جهت سهل‌انگاری و بی‌توجهی‌ها صورت گرفته باشد، براساس یک حادثه طبیعی بوده که احتمال آن در هر زمان و هر مکان دیگری وجود دارد؛ اما باید بدانیم که مردم به دنبال مقصر این حادثه هستند.غلامرضا کاظمی با بیان این مطلب گفته از زمان بروز حادثه پلاسکو، زنگ خطر اتفاقات مشابه در تهران به صدا درآمده اما متاسفانه هنوز هم هیچ یک از سیاست‌های مدیریتی در راستای پیشگیری از تکرار این حادثه تغییر نکرده است. باید بپذیریم که مجموعه مدیریت شهری، بیش و پیش از هر ار گان یا سازمان دیگری وظیفه نظارت، حفظ و ارتقای ایمنی شهر را برعهده دارد اما در کمال تاسف می‌بینیم که هم در صحبت‌های مدیران و هم در این گزارش این وظیفه آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.مدیریت بحران درکلان‌شهری مثل تهران، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئولیت‌هاست و شکی نیست‌که اگر مجموعه مدیریت‌شهری در تمام سال‌های‌گذشته با اتکا به علم مدیریت بحران راه‌های پیشگیری از بروز چنین حوادثی را پیش بینی می‌کردند، اکنون شاهد رخدادهایی نظیر حادثه پلاسکو نبودیم.کاظمی در ادامه با اشاره به زلزله اخیر خراسان رضوی گفت: کافی است لحظه‌ای تصور کنیم اتفاق مشهد در تهران رخ دهد، در چنین شرایطی است که اهمیت مدیریت بحران شهری بیش از پیش روشن می‌شود.

نكته اصلي گزارش بيان نشده!

از طرف مقابل، ريیس کمیته عمران شورای شهر تهران نيز در گفت وگويي با سايت شهر با انتقاد از اینکه گزارش هیات دولت از حادثه پلاسکو از انتظار کارشناسان و متخصصان ضعیف تر تهیه شده و در ابعاد ملی با نگاهی تخصصی به این حادثه نپرداخته است، گفت: نکته مهم این است وقتی قصد می کنیم تا یک گزارش در ابعاد ملی از حادثه ای را تهیه و منتشر کنیم، باید بدانیم که انتظار فوق‌العاده ای در میان جامعه متخصص ایجاد می‌شود؛ تمامی کارشناسان، مدیران، جامعه دانشگاهیان و محققان منتظرند تا ببینند این گزارش چگونه و از چه زاویه ای به این حادثه می پردازد تا شاهد تقویت نظام پیشگیری باشیم اما این مهم در گزارش اخیر دولت نادیده‌گرفته شده است. اقبال شاکری با اشاره به اینکه هنوز گزارش نهایی منتشر نشده و مطالب عنوان شده در رسانه ها تنها خلاصه ای از گزارش اصلی و پاره ای از بیانات افراد بوده است، تصریح کرد: مشاور سیاسی ريیس جمهور نیز گزیده هایی از این مطلب را در سایت خود منتشر کرده اما قرار است گزارش نهایی، امروز در نشستی خبری به سمع و نظر شهروندان برسد. وی با یادآوری اینکه وقتی از منظر علمی به این گزارش نگاه می کنیم، این گزارش بیشتر شبیه گزارش‌های قوه قضايیه تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: وقتی قوه قضايیه به موضوعی ورود می کند، در بررسی پرونده ها به تمام افرادی که درگیر موضوع خاصی بوده‌اند، درصدی از خطا اختصاص می دهد زیرا قاضی براساس گزارش های کارشناسان، هر بخش و فرد را مقصر در وقوع آن حادثه یا جرم می داند؛ اتفاقی که در این گزارش نیز به چشم می خورد و به جای آنکه کارشناسی باشد، بیشتر به تقسیم سهام تقصیر پرداخته است. شاکری با انتقاد از اینکه گزارش حادثه پلاسکو هیات دولت نتوانسته است مشکلات و دلایلی که منجر به وقوع حادثه پلاسکو شده است را ریشه یابی کند، ادامه داد: وقتی گزارشی نتواند نکته اصلی را بیان کند تا در کشور شاهد یک اتفاق خوب برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه باشیم، دیگر نمی توان به آن لقب گزارش ملی داد زیرا در حد گزارش های ملی تهیه نشده و وزنه لازم علمی و تخصصی را ندارد و کمتر از حد انتظار ظاهر شده است.این عضو کمیسیون عمران شورای‌چهارم شهر تهران، آدرس های غلطی که در این گزارش مطرح شده است را یکی از دلایل اصلی ضعف این گزارش دانست و گفت: این گزارش می بایست در وهله نخست اعلام می کرد بعد از صدور اخطارهای متعدد آتش نشانی، چه نهاد و فردی قصور کرده و با بی توجهی به هشدارها ساختمان را در معرض ریزش و وقوع حادثه قرار داده است.

آسيب هاي نگاه سياسي و خطي

اظهارات متفاوت درباره گزارش منتشر نشده از حادثه پلاسكو در حالي صورت مي گيرد كه يكي از مهم‌ترين عوامل پديد آمدن حوادثي چون پلاسكو، نگاه خطي و گاهی سياسي به موضوعات شهري است. چنانچه 24 ساعت قبل انتشار گزارش علمي، تخصصي و ملي پلاسكو، حاميان و منتقدان مديريت شهري دربرابر گزارش موضع گرفته و اين درحالي است كه عقل سليم حكم مي‌كند پس از انتشار نهايي يك گزارش، كارشناسان به بررسي صحيح يا غلط‌بودن آن بنشينند. قضاوت عجولانه درباره گزارشي كه تركيب اعضاي بررسي كننده آن نشان مي دهد كه بايد به‌دور از نگاه‌هاي سياسي باشد، يك آسيب بزرگ براي بررسي حوادث شهري است كه با جان و مال شهروندان سر‌و كار دارد. حدود سه ماه قبل كه حادثه پلاسكو رخ داد و 16 آتش نشان و 6 شهروند ، جان خود را در كنار از بين‌رفتن صدها ميليارد تومان از سرمايه مردم از دست‌دادند، نگاه‌هاي سياسي، غالب بر پرداخت دقيق به حادثه در روزهاي نخست شد و حال نيز پس از سه ماه و آماده شدن گزارش ملي بررسي حادثه، بازهم نگاه سياسي بر موضوعي كارشناسي حاكم شده است. آن نيز در شرايطي كه گزارش‌نهايي هنوز منتشر نشده و بخش‌هايي از آن به طور غير رسمي و تاييد نشده در فضاي مجازي مطرح شده و صداي معترضان را درآورده است. در چنين مواقعي، پسنديده است كه افراد و گروه‌ها، براي اثبات حقانيت خود و اينكه به‌دور از نگاه سياسي، امورات مردم را پيگيري مي كنند، دست از قضاوت عجولانه برداشته و پس از انتشار گزارش ملي، به نقد كارشناسي و نه سياسي و خطي آن بنشينندكه اگر اينگونه شود ، مي توان اميدوار بود كه زندگي و معيشت مردم براي آن‌ها كه مسئولند، مهم شمرده شده و از تكرار حوادثي چون پلاسكو كه سياهي را بر زندگي بسياري از شهروندان نشاند، جلوگيري كند. در غير اينصورت، بازهم درس و عبرتي از حوادث ملي نخواهيم گرفت و با سياسي و خطي كردن بررسي هاي كارشناسي و علمي، اجازه اصلاح امور در جامعه را نخواهيم داد.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …