آپارتاید جنسیتی مصداق بارز جنایت علیه بشریت است

انقلاب زن زندگی آزادی و مبارزات زنان شجاع علیه حجاب دنیا را متوجه آپارتاید جنسیتی در ایران کرده است. هشت کارشناس سازمان ملل روز جمعه اول سپتامبر لایحه عفاف و حجاب جمهوری اسلامی را شکلی از آپارتاید جنسیتی خواندند و آنرا مصداق جنایت علیه بشریت دانستند.

آپارتاید جنسیتی امر تازه‌ای در ایران نیست. از همان آغاز روی کار آمدن حکومت زن ستیز جمهوری اسلامی جداسازی زنان مردان در اماکن عمومی آغاز شده و آزادی پوشش، حق طلاق و حق مسافرت و اشتغال بدون اجازه شوهر و یا “سرپرست” مرد خانواده، حق قضاوت، حق آواز خواندن، حق حضور در استادیومهای ورزشی، حق دوچرخه سواری و بسیاری از حقوق ابتدائی دیگر رسما و قانونا از زنان سلب شده است. لایحه حجاب و عفاف این بی‌حقوقیها را این بار بخاطر “جرم” بی‌حجابی به محرومیت از خدمات بانکی و ممنوعیت حضور در وسائل نقلیه عمومی و فروشگاهها و مجامع عمومی و غیره بسط داده است.

حجاب نماد و دیوار این آپارتاید جنسیتی فراگیر در ایران است. نه تنها در لایحه حجاب و عفاف بلکه در تمامی قوانین جمهوری اسلامی، از قوانین مربوط به روابط خانوادگی تا حقوق مدنی و اقتصادی و هنری و ورزشی به روشنی تبعیضات فاحش علیه زنان رسمیت و قانونیت یافته است. سازمان ملل و کلیه نهادها و دولتهائی که در جهان ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند باید صراحتا  جمهوری اسلامی را به عنوان حکومت آپارتاید جنسیتی محکوم کنند و آنرا به جرم جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قرار بدهند. آپارتاید جنسیتی جنایت فجیعی علیه زنان و کل جامعه و علیه بشریت است.     

ما همه مردم شریف دنیا، از همه احزاب و نیروهای مترقی و آزادیخواه و همه چهره‌های ادبی و هنری و ورزشی مدافع حقوق زنان را فرامیخوانیم که جمهوری اسلامی را بعنوان یک حکومت زن ستیز و بخاطر اعمال تبعیض و بی‌حقوقی های فاحش  و جنایات بیشمار و روزمره علیه زنان و علیه کل جامعه محکوم کنند و از دولتها و ارگانهای بین‌المللی بخواهند که مقامات جمهوری اسلامی را تحت پیگرد قرار بدهند و این رژیم را، همانند رژیم ضد بشری آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی، بایکوت کنند. این خواست همه زنان و مردان بپاخاسته در ایران است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۴ سپتامبر ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

سازمان ملل:نیم میلیارد نفر در جهان در مناطق جنگی و در فقر زندگی می‌کنند

سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان “در …