ائتلاف بین‌الملل به رهبری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که آب و غذا به کاروان حامل جنگجویان داعش که در مرکز سوریه سرگردان است، رسانده شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف بین‌الملل در پستی الکترونیکی اعلام کرد کاروان داعش در سوریه به دو مجموعه تقسیم شد، یک مجموعه همچنان در صحرا است و دیگری به مناطق تحت کنترل نظام سوریه بازگشت.

ائتلاف بین‌الملل تاکید کرد که به زیر نظر گرفتن کاروان ادامه خواهد داد و مانع از رسیدنش به مناطق تحت تصرف داعش در شرق سوریه خواهد شد.

ائتلاف افزود کاروان اتوبوس‌های داعش که در صحرا سرگردان مانده و حامل جنگجویان این گروه به همراه خانواده‌هایشان است، آب و غذا دریافت کرد.

در همین حال، کلنل راین دیلون سخنگوی ائتلاف بین‌الملل در توئیتر نوشت که دستکم 85 تن از اعضای داعش در حملات هوایی ائتلاف به کاروان، کشته شدند. او افزود 40 خودروی داعش هم منهدم شد اما جلوی هیچ خودروی حامل کمک به غیرنظامیان، گرفته نشد.

خودروهای کوچک برای قاچاق

پیش از آن برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که تعدادی از جنگجویان داعش که در کاروان شامل 17 اتوبوس بودند، به وسیله خودروهای کوچک و با پوششی که نظام سوریه و شبه‌نظامیان همراهش انجام دادند، به دیرالزور رسیدند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم شامگاه شنبه در اظهاراتی بیان داشت که ائتلاف بین‌الملل، تهدید به جلوگیری از رسیدن کاروان به دیرالزور کند.

او افزود که برخی از اعضای کاروان، از محل توقف خود در حومه شرق حمص خارج شده و به وسیله خودروهای کوچک، محل را ترک کردند. او این احتمال را هم مطرح کرد که این خودروها، از مناطق حضور نیروهای دولتی و متحدانشان، عبور کرده باشند.

نظام و حزب‌الله به دنبال راه جایگزین

برخی از منابع نزدیک به نظام سوریه پیشتر فاش کرده بودند که حزب‌الله لبنان و نظام سوریه، به دنبال راه‌هایی جایگزین به منظور رساندن جنگجویان سرگردان داعش و خانواده‌هایشان به دیرالزور هستند.

این در حالی است که کلنل ریان دیلون تاکید کرد که توافق صورت گرفته میان نظام سوریه و حزب‌الله لبنان از یک سو و داعش از سوی دیگر، هیچ ارتباطی با ائتلاف ندارد.

او افزود که کاروان حامل 300 جنگجوی داع شو 300 عضو خانواده آن‌ها است. او ادامه داد که ائتلاف بین‌الملل برای جلوگیری از رسیدن کاروان به مناطق تحت تصرف داعش در مناطق مرزی سوریه و عراق، اقدام به حملات هوایی کرد.

شایان ذکر است که 26 اوت، حزب‌الله لبنان و داعش به توافقی دست یافتند که طی آن، جنگجویان داعش از مناطق مرزی سوریه و لبنان موسوم به بلندی‌های قلمون خارج شده و به استان دیرالزور در شرق سوریه بروند. برپایه بخشی از این توافق، دو طرف اقدام به مبادله جنازه‌های کشته شدگان و اسرا می‌کنند.

این توافق با انتقادهای گسترده‌ای از جمله از سوی ائتلاف بین‌الملل و عراق مواجه شد.