ابراز امیدواری گروسی برای دیدار با پزشکیان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ارائه گزارش “نگران‌کننده” در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، برای دیدار قریب‌الوقوع با مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم و دستیابی به نتایج سازنده ابراز امیدواری کرده است.

گزارش  آژانس  که روز پنجشنبه ۸ شهریور (۲۹ اوت) منتشر شد، از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی نزدیک به سطح تسلیحاتی  خبر داده است.

در این گزارش‌ تصریح شده که “ذخایر لازم ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای بین ماه‌های مه تا اوت سال جاری [۲۰۲۴] حدود ۲۳ کیلوگرم افزایش یافته و به میزان نزدیک به ۱۶۵ کیلوگرم رسیده است.  

به گفته کارشناسان، حدود ۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا حد ۶۰ درصد برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای مورد نیاز است و برای استفاده از آن در سلاح‌های هسته‌ای، این اورانیوم باید تا سطح ۹۰ درصد غنی شود.

بر اساس گزارش فوق، ذخایر اورانیوم با غلظت نزدیک به سطح تسلیحاتی به طور مداوم در ایران در حال افزایش ارزیابی شده و علاوه بر این مذاکرات برای از سر گیری همکاری بین ایران و آژانس هم متوقف شده است.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستند. با این حال رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که “به غیر از کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای هستند، هیچ کشور دیگری به جز ایران، اورانیوم غنی شده به این شکل و در این اندازه تولید نمی‌کند.” دویچه وله

کپی لینک

اینرا هم بخوانید

قیمت شیر خشک در یک سال اخیر، ۶۸ درصد و طی سه سال اخیر نیز ۱۹۱ درصد افزایش یافته است

 قیمت شیر خشک از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد طی این سه سال، قیمت …