حملات گسترده عربستان به بندر حدیده در یمن، نگرانی از وضعیت غیرنظامیان

بی بی سی:همزمان با “عملیات گسترده” نیروهای دولتی یمن با حمایت عربستان برای بازپس‌گیری کنترل بندر حدیده٬ آژانس پناهندگان سازمان ملل درباره وضعیت غیرنظامیان این شهر و نیازهای حیاتی آنها ابراز نگرانی کرد.

نبرد نیروهای دولتی یمن برای بازپس‌گیری بندر حدیده در چند روز اخیر شدت گرفته بود. صبح جمعه نیز دولت یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش ملی این کشور عملیات گسترده‌ای آغاز کرده و از شمال و غرب شهر حدیده در حال پیشروی است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد٬ در ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان)٬ ۹۴ غیرنظامی در نبردهای بندر حدیده کشته و ۹۵ نفر نیز مجروح شده‌اند. این گزارش‌ها می‌افزایند که در این مدت زیرساخت‌های مهمی مانند تاسیسات درمانی و بهداشتی نیز آسیب دیده‌اند.

شبیا منتو٬ سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) روز جمعه گفت که از ماه ژوئن (میانه خرداد) نزدیک به نیم میلیون نفر به ناچار شهر حدیده را ترک کرده‌اند.

بندر حدیده یکی از مناطق استراتژیک یمن است و ۸۰ درصد کمک‌های بشردوستانه٬ سوخت و نیازهای اولیه یمنی‌ها از این بندر وارد یمن می‌شود.

این بندر از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل شورشیان حوثی است که از حمایت ایران برخوردارند. از آن زمان تاکنون٬ نیروهای دولتی یمن که تحت حمایت عربستان و برخی دیگر کشورهای عربی منطقه هستند، برای پس گرفتن این مناطق با شورشیان نبرد می‌کنند.

ملکرد عربستان سعودی در جنگ با انتقادهای بسیار سازمان‌ها و گروه‌های حقوق‌بشری روبه‌رو شده است. همزمان وضعیت در یمن نیز نگرانی‌های بسیاری را به دنبال داشته و به گفته مدافعان حقوق بشر این کشور در آستانه قحطی قرار گرفته است.

بریتانیا و آمریکا هفته گذشته از طرفین خواستند تا به این جنگ چهار ساله پایان دهند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل دست‌کم شش هزار و ۶۶۰ غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌اند و ۲۲ میلیون نفر از اهالی این کشور نیز به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …