اتحادیه اروپا: حفظ برجام تنها ابزار حفظ صلح و ثبات

در پنجمین سالگرد امضای برجام، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفته است که حفظ و تقویت توافق هسته‌ای با ایران تنها ابزاری است که می‌تواند با خطر برنامه اتمی ایران مقابله کند و ثبات و امنیت را در خاورمیانه مستقر سازد.

جوزپ بورل، مسئول دفتر روابط خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد برجام گفته است که برجام همچنان تنها راهی است که می‌تواند جامعه بین‌المللی را از خطرات برنامه هسته‌ای ایران در امان نگه دارد.

توافق مزبور ایران را به متوقف ساختن تلاش‌های آن کشور در جهت دستیابی به سلاح اتمی ترغیب می‌کند و در عوض با رفع تدریجی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، راه ارتباطات اقتصادی و تجارتی ایران را با جامعه جهانی هموار می‌کند.

توافق یادشده ایران را ملزم می‌سازد که نظارت حرفه‌ای، فنی و عملی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را بر تمام سایت‌ها و مؤسسات اتمی خود قبول کند.

به گفته بورل، به رغم ضرورت مبرم حفظ برجام، ایالات متحده در مه ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد. از آن زمان مسئولیتی مضاعف بر دوش سایر طرف‌های برجام نهاده شد؛ از سویی ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و از سوی دیگر خنثی کردن تأثیرات سوئی که با خروج آمریکا از برجام، به ایران تحمیل شد.      

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در پایان بیانیه تأکید دارد که اروپا با تمام توان در راه حفظ برجام تلاش خواهد کرد، زیرا اطمینان دارد که بعید است جامعه جهانی در آینده نیز با چنین عزم یگانه‌ای در مقابله با یک چالش هسته‌ای به توافقی یکدست برسد.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره زمان برنامه‌ریزی برای حکومت آینده غزه

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل به برنامه‌ای «دقیق و شفاف» برای آینده نوار غزه نیاز …