اتحادیه اروپا “نگرانی عمیق” خود را نسبت به توقیف کشتی بریتانیایی ابراز کرد

اتحادیه اروپا “نگرانی عمیق” خود را نسبت به توقیف کشتی بریتانیایی ابراز کرد

اتحادیه کشتی‌داران نروژ به کشتی‌های نروژی هشدار داد که در خلیج فارس با حداکثر فاصله از آب‌های ایران عبور کنند. هم‌زمان وزارت خارجه بریتانیا کاردار سفارت ایران را احضار کرد و ظریف توقیف کشتی بریتانیایی را قانونی خواند.

روز شنبه، ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای “نگرانی عمیق” خود را نسبت به پیامدهای توقیف کشتی سوئدی „Stena Impro” ابراز کرد. این کشتی که زیر پرچم انگلیس حرکت می‌کرد، روز جمعه هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران توقیف شد‌.

گفته شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک کشتی دیگر بریتانیایی را متوقف کرده اما پس از مدتی آن را آزاد کرده است.

در بیانیه دفتر امور خارجی اتحادیه اروپا که ۲۸ کشور عضو اتحادیه را نمایندگی می‌کند آمده است که توقیف دو کشتی در آب‌های خلیج فارس می‌تواند باعث بروز تشنج بیشتر در منطقه شود و مسیر تلاش‌های همه‌جانبه برای “حل تنش‌های کنونی” را ببندد.

احضار کاردار سفارت ایران

روز شنبه همچنین وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که در اعتراض به توقیف نفتکش „Stena Impro” کاردار سفارت ایران را احضار کرده است.

این وزارتخانه ضمن اعتراض به اقدام ” خصمانه” جمهوری اسلامی تاکید کرد که سپاه پاسداران این کشتی را در آب‌های عمان توقیف کرده است.

نفتکش‌ سوئدی-بریتانیایی با ۲۳ خدمه از بندر فجیره در امارات متحده عربی به راه افتاده و به سمت بندر الجبیل عربستان سعودی در حرکت بود.

واکنش وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف هم روز شنبه در پیامی توییتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی بریتانیا نوشت: «برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.»

نیروی دریایی بریتانیا چندی پیش در آب‌های جبل‌الطارق سوپرتانکر ایرانی “گریس ۱” را که حامل نفت و در راه سوریه بود توقیف کرد. این نفتکش با پرچم پاناما در تردد بود. کاپیتان و سه تن از خدمه آن آزاد شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است: «همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.»

ظریف از بریتانیا خواسته است، از “تروریسم اقتصادی آمریکا” حمایت نکند.

هشدار اتحادیه کشتی‌داران نروژ

یان هامرسمارک، کارشناس امنیتی اتحادیه کشتی‌داران نروژ روز شنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی هشدار داد که به دلیل تشدید تنش در منطقه، کشتی‌های نروژی باید هنگام عبور از خلیج فارس تا جایی که می‌توانند از آب‌های ایران فاصله بگیرند.

به گفته هامرسمارک، در حال حاضر ۳۸ کشتی نروژی در خلیح فارس حضور دارند. هشت فروند از آنها زیر پرچم نروژ در حرکت هستند.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

وکیل توماج صالحی: درخواست فرجام خواهی حکم اعدام در دیوان‌عالی ثبت شد

سایت خبری مدارا:امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی گفته است «درخواست فرجام خواهی موکلش در دیوان …