اثرگذاری سایبری چین، روسیه و ایران بر انتخابات آمریکا

وزارت امنیت داخلی آمریکا در گزارش امسال خود دربارهٔ ارزیابی تهدیدها علیه ایالات متحده، در مورد قصد چین، روسیه و ایران برای نفوذ و تأثیرگذاری سایبری بر انتخابات پیش روی ریاست‌ جمهوری در آمریکا هشدار داد.

در این گزارش که چکیده آن روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفت آمده است که «چین، روسیه و ایران ممکن است به دنبال استفاده از قابلیت‌های سایبری برای به خطر انداختن یا برهم زدن زیربناهای اصلی مورد استفاده برای برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ باشند.»

این گزارش می‌افزاید که این کشورها «همچنین می‌توانند از روش‌های تأثیرگذاری خود برای تحت تأثیر قرار دادن ترجیحات و برداشت‌های رای‌دهندگان آمریکایی استفاده کنند.»

چَد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا، در این گزارش تازه نوشت: «روسیه احتمالاً مهم‌ترین بازیگر نفوذ پنهان و منتشرکننده اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در آمریکاست»، اما هشدار داد که پس از روسیه و چین بیشترین خطر در این زمینه از سوی ایران و کره شمالی متوجه آمریکاست.

این گزارش می‌نویسد ایران در فضای سایبری به تلاش خود برای این‌که مسئولیت بحران کرونا را به گردن ایالات متحده و کشورهای غربی بیندازد ادامه خواهد داد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در ادامه می‌نویسد: «تهران به دروغ‌پراکنی دربارهٔ ایالات متحده در رابطه با اعمال تحریم‌ها، و متوسل شدن به این توجیه که تحریم‌ها مانع ارائه خدمات بهداشت عمومی مناسب [در ایران] شده است، ادامه خواهد داد.»

این گزارش همچنین تأکید می‌کند: «دولت ایران و حزب‌الله لبنان به عنوان نیروی نیابتی آن، قصدشان برای انجام چندین عملیات در خاک آمریکا را نشان داده‌اند.»

ویلیام اویانا، رئیس مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی آمریکا، در ماه اوت گفته بود که ایران «در تلاش است نهادهای دموکراتیک ایالات متحده و رئیس جمهور کشور، ترامپ، را تضعیف کند و قبل از انتخابات ۲۰۲۰ در کشور دودستگی ایجاد کند.»

وی افزوده بود که انگیزه تهران «ناشی از این تصور است که انتخاب مجدد دونالد ترامپ منجر به ادامه فشار آمریکا بر ایران خواهد شد».

در همین ارتباط، شرکت توئیتر روز دهم مهر اعلام کرد حدود ۱۳۰ حساب کاربری را که به نظر می‌رسد به ایران مرتبط باشند، حذف کرده است.

به گفته توئیتر، این حساب‌ها تلاش داشتند در بحث همگانی اولین مناظره انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا اختلال ایجاد کنند.

بنا بر گزارش‌ها، برای نمونه، یکی از توئیت‌ها، با منشاء ایران، وابستگی سیاسی میزبان مناظره، کریس والاس، خبرنگار فاکس نیوز، را زیر سوال برده بود، و دیگری خواستار پیروزی کامل جو بایدن شده بود و پیامی دیگر به گروه دست راستی افراطی «پسران غیور» اشاره کرده بود.

توئیتر اعلام کرد که این حساب‌های کاربری نتوانسته‌اند تاثیری بر روند گفت‌وگوها داشته باشند.

اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش از بسته شدن حدود ۱۳۰ حساب کاربری، اطلاعاتی را در اختیار توئیتر قرار داده بود تا «تهدیدهای خارجی» را محدود کند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

هشدار وزیر کشور رژیم درباره بکارگیری اتباع خارجی در صنایع و ادارات

احمد وحیدی وزیر کشور رژیم گفته است:” ما واقعا ظرفیت میزبانی بیش از این نداریم …