احتمال حمله اسرائیل به خان یونس. آوراه شدن هزاران نفر دیگر

احتمال حمله زمینی دوباره اسرائیل به خان یونس شدت گرفته است. ارتش اسرائیل گفته است که وارد «مرحله سوم» حمله به غزه می‌شود. با دستور ارتش اسرائیل برای بیرون رفتن ساکنان از محله‌هایی در خان یونس و رفح، موج جدید آوارگان فلسطینی در حال خروج از این مناطق‌اند. ساعاتی پیش حمله راکتی جدیدی از خان یونس به جنوب اسرائیل صورت گرفت.

بسیاری از بیماران فلسطینی مجبور به ترک بیمارستان شده‌اند و آوارگان شبانه از چادرهایشان در خان یونس فرار کرده‌اند.ساکنان خان یونس در جنوب نوار غزه پیاده یا با خودرو در حال خروج از این شهر هستند.

بیشتر خان یونس در حمله قبلی تخریب شده بود اما اسرائیل می‌گوید شبه‌نظامیان فلسطینی دوباره خود را سازماندهی کرده‌اند.

رادیو و تلویزیون اسرائیل گزارش داد مقام‌های سیاسی به ارتش «چراغ سبز» نشان دادند تا به‌تدریج «مرحله سوم و نهایی» حمله را آغاز کنند. بنابر این گزارش، هدف ارتش اسرائیل در این مرحله فشار بیشتر بر حماس با استقرار و کنترل گذرگاه رفح و محور صلاح الدين در جنوب باریکه غزه است.

ارتش اسرائیل در شبکه های اجتماعی ایکس با انتشار متنی خطاب به فلسطینی‌ها نوشت همه ساکنان «قراره» و «بنی سهیله» و سایر شهرک‌ها در شرق خان یونس‌ باید فورا به «منطقه بشردوستانه» بروند. سازمان ملل اما می‌گوید دستور تخلیه این مناطق از سکنه نشان می‌دهد هیچ مکان امنی در غزه باقی نمانده است.

هشدار اسرائیل ساعتی پس از آن اعلام شد «۲۰ پرتابه» از خان یونس به سمت اسرائیل شلیک شد.

گردان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را پاسخی به بمباران اخیرا رفح خواند.

رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد که آژیرهای خطر در مناطق اطراف غزه ۷ بار در مدت ۱۵ دقیقه به صدا درآمدند.

در همین حال، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر کرد گفت نیروهایش به «نابودی کامل توانایی‌های نظامی حماس» در نوار غزه نزدیک است.

آقای نتانیاهو دیروز پس از بازدید یک بازدید یک لشکر گفت: «دستاوردهای بزرگی در نبرد رفح به دست آمده است. اسرائیل به سوی نابودی کامل توانایی‌های نظامی حماس در نوار غزه پیش می‌رود.»

این خبر در حالی اعلام می‌شود که روز دوشنبه گزارش شد که یک سرباز اسرائیلی در درگیری در جنوب غزه کشته و ۹ تن دیگر به‌شدت مجروح شده‌اند.

مدیر بیمارستان شفا پس از آزادی: به‌شدت شکنجه شدم

در همین حال آزادی مدیر بیمارستان «شفا» در غزه که اسرائیل او را پس از حدود هفت ماه بازداشت آزاد کرد، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

چندین وزیر اسرائیلی آزادی دکتر ابوسلمیه را محکوم کردند.

دکتر محمد ابوسلمیه یکی از حدود ۵۰ زندانی فلسطینی است که به نوار غزه بازگردانده شدند.

دکتر محمد ابوسلمیه می‌گوید در حبس «شکنجه» شده است.اسرائیل بارها بدرفتاری با زندانیان را تکذیب کرده است.این پزشک در ماه نوامبر پس از آنکه اسرائیل گفت حماس از بیمارستان شفا به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل استفاده می‌کند، دستگیر شد. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پزشکان بدون مرز: وضعیت نوار غزه تبدیل به یک کابوس شده است

سازمان امدادرسانی پزشکان بدون مرز بار دیگر در حالی خواستار آتش‌بس در غزه شد که …