احتمال حمله ترکیه به شمال سوریه’؛ هشدار آمریکا

هم‌زمان با هشدار آمریکا به ترکیه درباره “حمله قریب‌الوقوع” به شمال سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با تکرار وعده آغاز چنین عملیاتی گفت که کشورش به زودی وارد “مرحله متفاوتی” از حضور نظامی در آن منطقه خواهد شد.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه شش اوت (۱۵ مرداد) اولین ماموریت ترکیه را “پاکساری شمال سوریه از تروریسم” خواند و گفت “دور تازه عملیاتی را که ادامه “سپر فرات” (۲۰۱۶) و “شاخه زیتون” (۲۰۱۸) خواهد بود، در آینده نزدیک انجام خواهیم داد.”

صبح روز سه‌شنبه آمریکا درباره حملات یک‌جانبه ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه هشدار داد و چنین اقدامی را غیرقابل قبول خواند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت که کشورش تلاش می‌کند مانع چنین عملیاتی شود.

نیروهای کرد فعال در شمال سوریه تحت حمایت آمریکا هستند اما آنکارا آنها را در ارتباط نزدیک با پ‌ک‌ک می‌داند که از نظر ترکیه “گروهی تروریستی” محسوب می‌شود.

آقای اسپر گفت که آمریکا تلاش می‌کند برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه در شمال سوریه به توافقی با آنکارا برای ایجاد یک “منطقه امن” برسد.

گروهی از مقام‌های نظامی آمریکایی از روز یکشنبه چهار اوت برای مذاکره درباره چنین توافقی به ترکیه رفته‌اند. اما به نظر می‌آید ترکیه چندان از پیشنهادهای آمریکا در این زمینه راضی نیست.

اولین بار آقای اردوغان روز یکشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به زودی آغاز می‌شود و روز سه‌شنبه بار دیگر بر انجام چنین عملیاتی تاکید کرد..

در هفته‌های اخیر تنش میان ترکیه و آمریکا، دو عضو پیمان ناتو، بر سر خرید سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه بالا گرفته است. آمریکا می‌گوید این سامانه با سیستم دفاعی ناتو سازگار نیست و تهدیدی علیه جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا محسوب می‌شود.

ترکیه چند هفته پیش اولین محموله از قطعات سیستم پدافند اس-۴۰۰ را از روسیه دریافت و اعلام کرد که دومین محموله هم سال آینده میلادی تحویل آنکارا خواهد شد.

این اقدام ترکیه باعث شد که آمریکا این کشور از برنامه‌های مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ که ترکیه هم در ساخت آن نقش داشت و هم مشتری آن محسوب می‌شد، حذف کند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …