احتکار کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی

آفنتاب نیوز،طی مکاتبه گمرک ایران با وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام اینکه بیش از سه میلیون تن کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی دپو شده که هنوز بیش از ۱.۲ میلیون تن آن به گمرک نیز اظهار نشده است، تاکید شده که این کالاها متعلق به ۵۰ وارد کننده است که با تصمیمات اخیر در مورد ترخیص فوری کالاهای اساسی عذری برای این موضوع نخواهند داشت.

چندی پیش بعد از بررسی های صورت گرفته بین معاونت اقتصادی دولت و دستگاه های مربوطه از جمله گمرک و وزارت صمت ، موانع پیش روی اظهار، ترخیص و انتقال کالای اساسی موجود در گمرک و بنادر به ویژه بندر امام ، پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات موجود به رئیس جمهور ارائه شد که وی نیز در این رابطه با اعلام موافقت، دستوری اجرا را صادر کرد.

این در حالی است که اخیرا ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – طی مکاتبه ای با گیلانپور – معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی – جزئیات کاملی از وضعیت کالاهای موجود در بندر امام را تشریح کرده است.

در این مکاتبه اعلام شده که در حال حاضر موجودی شش قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام درگمرک و بنادر به ۴.۱ میلیون تن می رسد که از این میزان بیش از سه میلیون تن و به عبارتی حدود ۷۴ درصد کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی دپو شده که متعلق به ۵۰ وارد کننده است و اسامی آنها نیز به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.

۱.۲ میلیون تن کالای اساسی را اظهار نکردند

همچنین از کالاهای اساسی موجود در بندر امام بیش از ۱.۸ میلیون تن به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی آن انجام شده اما بالغ بر ۱.۲ میلیون تن هنوز اظهار هم نشده است.

بخشی از کالاها مشکل اسنادی دارد.

از سوی دیگر علاوه بر کالاهای اساسی اظهار شده و اظهارنشده به گمرک بندر امام خمینی، هفت فروند شناور حامل کالاهای اساسی ذرت، کنجاله سویا، روغن و دانه های روغنی به میزان ۱۹۹.۱ هزار تن در کنار اسکله مشغول انجام تشریفات تخلیه و هشت فروند شناور حامل کالاهای اساسی شامل کنجاله سویا، ذرت، گندم و جو به میزان ۴۸۰.۲ هزار تن در انتظار پهلوگیری است که اغلب مشکل اسنادی دارد.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …