اخبار افغانستان.فرارغنی،طالبان وارد ارگ شدند

ساعاتی بعد از گریختن محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از این کشور، افراد طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری در کابل شدند.تلویزیون الجزیره با نمایش تصاویر اعضای طالبان در نقاط مختلف ساختمان ارگ تایید کرد که آنها کنترل ارگ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند.در این تصاویر دیده می‌شود که اعضای طالبان پرچم این کشور را در داخل ارگ برمی‌چینند و پرچم خود را به جای آن بالا می‌برند.یکی از سخنگوهای طالبان گفته است که این گروه کنترل ۱۱ منطقه پایتخت را در دست گرفته است.

*تشکیل “شورای هماهنگی در کابل در پی خروج غنی و تعدادی دیگر از مقامات مسئول از این کشور گزارش شده است که عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی، گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور، یک شورای هماهنگی با هدف صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت تشکیل داد‌ه‌اند.به گفته همین گزارش‌ها این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان میخواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول و غی مرتبط را قاطعانه بگیرند.

*وزارت کشور افغانستان منع رفت و آمد شبانه در کابل برقرار کرد

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت کشور (داخله) افغانستان در ویدیوی کوتاهی به رسانه‌ها گفت که وزارت داخله منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب در کابل برقرار کرده است و هرکسی که پس از این ساعت در شهر دیده شود با او مانند “دزد و چپاولگر” برخورد می‌شود.

*گروه تروریستی طالبان اعلامیه‌ای در مورد ‘ضرورت ورود’ جنگجویانش به کابل را نشر کرد.

نیروهای ما خارج از کابل هستند و نمی خواهد با وسایل نظامی وارد کابل شود اکنون در اعلامیه تازه ای گفته است که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت ، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی “فرار کرده اند”.

در این اعلامیه آمده که “امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد.”

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که “مردم نگران نباشند”.

به گفته آقای مجاهد “برای اینکه همه نظامی ها فرار کردند و حوزه ها توسط چپاولگران چور شدند، برای جلوگیری بیشتر از چور و چپاول ما به مجاهدین خود امر می‌کنیم که داخل کابل شوند مردم نباید نگران باشند.

طالبان که با صدور بیانیه ای صبح امروز اعلام کرده بود که نیروهای ما خارج از کابل هستند و نمی خواهد با وسایل نظامی وارد کابل شود اکنون در اعلامیه تازه ای گفته است که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت ، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی “فرار کرده اند”.

در این اعلامیه آمده که “امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد.”

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که “مردم نگران نباشند”.

به گفته آقای مجاهد “برای اینکه همه نظامی ها فرار کردند و حوزه ها توسط چپاولگران چور شدند، برای جلوگیری بیشتر از چور و چپاول ما به مجاهدین خود امر می‌کنیم که داخل کابل شوند مردم نباید نگران باشند.”

************

*خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت داخله افغانستان گزارش کرده است که اشرف غنی، رئیس جمهور، از افغاستان خارج شده است.

همزمان عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، با نشر ویدیویی در فیسبوک خود از غنی با عنوان “رئیس جمهور پیشین” یاد کرد و گفت از کشور خارج شده است.

او در این ویدیو گفته است که از نیروهای امنیتی کشور می‌خواهد که در “تامین امنیت همکاری” کنند.

عبدالله از طالبان خواست که “بدون وارد شدن به شهر مجال بدهند به صحبت‌ها که دوام وضعیت و یا خدای نخواسته برهم خوردن وضعیت امنیتی باعث تلفات مردم؛ باعث خسارت به مردم نشود.”

وی در پایان سخنان خود افزوده است که (محمد اشرف غنی) “رئیس جمهور پیشین افغانستان، افغانستان را ترک کرد و کشور و ملت را در این حالت قرار داد.”براساس گزارش‌ها و همزمان با ادامه بحران افغانستان، سفارت پاکستان در کابل می‌گوید که هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند.

در عکس‌هایی که سفارت پاکستان نشر کرده، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور، احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور، معاون پیشین رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید مسعود دیده می‌شوند.

سفارت پاکستان گفته که آنها برای دیدار “سه روزه” در مورد صلح و ثبات افغانستان به پاکستان رفته‌اند.

طالبان در دروازه‌های کابل

پیشتر گزارش‌ها از کابل، پایتخت افغانستان، حاکی از این بوده است که طالبان در دروازه‌های شهر هستند. براساس همین گزارش‌ها طالبان به نیروهای خود دستور داده در دروازه های کابل منتظر بمانند. در بیانیه‌ای از سوی طالبان آمده است که مسئولیت امنیت شهر در حال حاضر بر عهده دولت است و مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پلیس تهران:سه مامور در راستای اجرای طرح “ارتقای امنیت اجتماعی” کشته شدند

به گزارش پلیس تهران، شب گذشته ۳۰ اردیبهشت‌ماه (۱۹ مه) سه پلیس در راستای اجرای …