اخبار بیست و دومین روز تهاجم روسیه به اوکراین

*به گزارش خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در منطقه تحت اشغال روسیه در اوکراین، هرروزه افراد زیادی مفقودالاثر می‌شوند.بنابر این گزارش، از زمانی که نیروهای روسیه مناطق جنوبی اوکراین را به اشغال خود درآورده‌اند در این مناطق ده‌ها نفر از فعالان مدنی، وبلاگ‌نویسان و افراد دیگر ناپدید شده‌اند.مردم محل به خبرنگاران گفتند بیم آن می‌رود که این افراد پس از ربایش به قتل رسیده باشند.

*دویچه وله،کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا امروز، پنجشنبه ۱۷ مارس، ۷۸۰ غیرنظامی کشته شده و ۱۲۵۲ زخمی در اوکراین به ثبت رسیده است/

*بی بی سی،مقامات اوکراینی در ماریوپل، شرق اوکراین گفته‌اند که تا ۹۰% ساختمان‌های این شهر در حمله نیروهای روسی طی بمباران روزانه‌شان ویران شده‌ است.

*جنگ اوکراین ۲۰۰۰۰۰ کودک بی‌سرپرست را در معرض سوء استفاده قرار داده است. بی بی س

*وضعیت شهر ماریو پل بحرانی است. ادامه حملات توپخانه ای

*بی بی سی، روسیه ساختمان تئاتر شهر ماریوپل که مردم در آن پناه گرفته بودند را ‘بمباران کرد’.او تخمین زده بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر در این مکان بوده‌اند.

*یورونیوز،دیوان بین‌المللی دادگستری از روسیه خواست تا فورا تهاجم نظامی به اوکراین را متوقف کند.

*برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت جهت بررسی بحران انسانی در اوکراین.قرار است امروز نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به تشدید بحران انسانی در اوکراین برگزار شود.

*رادیو فردا،پوتین در یک سخنرانی به این معترضان تاخت و روس‌هایی را که از غرب طرفداری می‌کنند «خائنان ملی» و «ستون پنجم» دشمن نامید.او گفت: «تلاش غرب این است که به ستون پنجم، به خائنان ملی تکیه کند،‌ به آنها که اینجا پول درمی‌آورند، ولی آنجا [غرب] زندگی می‌کنند. و وقتی می‌گویم آنجا زندگی می‌کنند فقط از نظر جغرافیایی نیست، از نظر فکر و ذهنیت برده‌وارشان هم هست.»

چند خبر از روز گذشته

  • سانه های آلمان خبر از طرح ۱۵ ماده ای اوکراین و روسیه برای احتمال آغاز گفتگو خبر می دهند.
  • دویچه وله،شورای شهر ماریوپل می‌گوید، واحدهای روسی ساختمان یک تئاتر که غیرنظامیان در آن پناه گرفته بودند را بمباران کردند.
  • دویچه وله،ارتش روسیه بیمارستانی در شهر ماریوپول را اشغال کرده‌ است. اوکراین می گوید۴۰۰  بیمار و کارمند در این بیمارستان به گروگان گرفته شده‌اند.

*گزارشات بی بی سی از جنگ در اوکراین،کی‌یف: در حالی که درگیری‌های شدیدی در شمال حومه پایتخت اوکراین در جریان است، مرکز کی‌یف بعضا مورد اصابت موشک‌های کروز و بالستیک قرار می‌گیرد. اما حمله نیروهای روسیه محدود است که پیشروی عمده را برای آنها سخت کرده است.

اودسا: نیروهای دریایی روسیه با پیشروی، شهر بندری اودسا را دیروز زیر آتش گرفتند؛ ولی بعدا عقب نشینی کردند. امروز صبح دوباره نیروهای روسیه به سمت شهر پیشروی کرده‌اند. حمله گسترده از دریا به شهر اودسا تهدیدی برای اوکراین محسوب می‌شود.

منطقه دونباس در شرق اوکراین: سنگین‌ترین درگیری‌ها در شرق اوکراین گزارش شده؛ بویزه منطقه لوهانسک که در اشغال روسیه است. نیروهای روسیه در تلاشند به سمت شرق حرکت کنند تا به جبهه جنوبی ملحق شوند که در اینصورت ممکن است نیروهای اوکراینی که در منطقه دونباس مانده‌اند، مجبور به تسلیم شوند.بی بی سی

*اوکراین، گلوله شهرهای کی‌یف، لِویو، دنیپرو، اودسا و چِرکاسی شب گذشته ادامه داشت.

* بیش از سه میلیون نفر از زمان آ؛غاز تهاجم روسیه به اوکراین آواره شده اند.

*اوکراین می گوید درخارکیف از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین حداقل ۵۰۰ نفر از ساکنان این شهر کشته شده‌اند.رادیو فردا

*دویچه وله،مذاکرات روسیه و اوکراین امروز هم ادامه دارد و زلنسکی گفته مواضع طرفین واقع‌بینانه‌تر شده است.

*یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که هر دقیقه ۵۵ کودک در اوکراین آواره می‌شوند.
*مجمع پارلمانی شورای اروپا پس از یک جلسه اضطراری به حذف روسیه رای داد. .

*رادیو فردا،سنای آمریکا روز سه‌شنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را جنایتکار جنگی می‌خواند و اقدامات او در اوکراین را محکوم می‌کند.

*وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در نشستی اضطراری در بروکسل گردهم می‌آیند تا درباره تهاجم روسیه به اوکراین گفت‌وگو کنند.تاکید ناتو بر عدم دخالت نظامی

اینرا هم بخوانید

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، خبر از پرونده‌سازی جدید علیه خود داده است.

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، خبر از پرونده‌سازی جدید علیه خود داده است.عاطفه از پرونده‌سازی …