اخبار بیست و هشتمین روز تهاجم روسیه به اوکراین.

*خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر دفاع سوئد، این کشور قصد دارد پنج هزار سلاح ضد تانک دیگر به اوکراین ارسال کند. سوئد پیش از این پنج هزار سلاح ضدتانک و دیگر تجهیزات نظامی به اوکراین فرستاده بود.

*رادیو فردا،ایند یپند نت روز چهارشنبه خبر داد که ارتش روسیه در دو شهر ایرپین و هوستومل از بمب فسفر سفید استفاده کرده است.

*رسانه های آلمان، خارکیف و ماریو پل زیر آتش شدید بمباران روسیه

*بنا بر تازه‌ترین آمار از آژانس پناهندگان سازمان ملل، در نزدیک به یک ماهی که از تهاجم روسیه می‌گذرد، بیش از سه میلیون و ۵۵۷ هزار نفر از کشور خارج شده‌اند.

*دیمیتری پسکوف در مصاحبه با سی ان ان در پاسخ به این سوال که “آیا روسیه می تواند از سلاح های هسته ای استفاده کند؟” گفت:} ما مفهومی از امنیت ملی داریم که به صورت عمومی نیز منتشر شده و تمام دلایل استفاده از سلاح های هسته ای را در آن بخوانید.اگر تهدیدی برای موجودیت کشور وجود داشته باشد، می توان از آن مطابق مفاهیم ما از امنیت ملی استفاده کرد. هیچ دلیل دیگری در این متن ذکر نشده است.

*به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از زلنسکی، نیروهای روسیه روز سه‌شنبه نه تنها جلوی کاروان حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای ساکنان شهر محاصره‌شده ماریوپل را گرفتند، بلکه تعدادی از امدادگران و رانندگان اتوبوس را نیز اسیر کردند.

*یورونیوز،اوکراین حومه مهم کی‌یف را بازپس گرفت.اوکراین اعلام کرد روز سه‌شنبه یکی از مناطق مهم راهبردی در حومه کی‌یف را از نیروهای روسی بازپس گرفته است.

*کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که تاکنون ۲۵۱۰ نفر کشته و مجروح در اثر تهاجم روسیه به اوکراین به ثبت رسیده است. 

پیشروی‌ روسیه در بسیاری نقاط متوقف شده و نیروهای اوکراینی در چند شهر مواضع خود را حفظ کرده و ضدحمله‌های مؤثری را هم انجام داده‌اند.حمله‌های هوایی روسیه به برخی شهرهای اوکراین ادامه دارند.بندر ماریوپل در جنوب اوکراین هنوز در محاصره است.نیروها و توپخانه روسیه در اطراف کی‌یف، پایتخت، هستند.نیروهای اوکراین کنترل شهر خارکیف در شرق کشور را حفظ کرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

چهار ورزشکاری که در دوره‌های قضایی ابراهیم رئیسی اعدام شدند

طی دوران مسئولیت‌های قضایی ابراهیم رئیسی در دهه‌های ۶۰ و ۹۰ شماری از ورزشکاران اعدام …