اخبار نفت ٥ اردیبهشت: اعتصاب در میان بخشهای مختلف نفت گسترش می یابد

در ادامه اعتراضات در میان کارگران نفت، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت گزارش داده است که امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای پیمانی شاغل پتروشیمی بوشهر و کارگران پتروکیان راکی نیز وارد اعتصاب شدند. روز گذشته نیز کارگران داربست‌بند پیمانکاری علیخانی شاغل در پتروشیمی کیان واقع در عسلویه دست به اعتصاب زدند. بنا به گزارش شورای سازماندهی روز گذشته ۴ اردیبهشت همچنین کارگران دو پتروشیمی پترو کیان با همین مطالبات با تعطیلی کارگاه به اعتصاب پیوستند.

در این روز همانطور که قبلا گزارش کردیم کارگران شرکت فرجود ( پیمانکاری منوچهر موسوی ) در سایت یک پتروشیمی بوشهر در عسلویه جاده پارسیان به کنگان دست از کار کشیدند و با ترک کارگاه به خوابگاهها بازگشتند. همچنین کارگران داربست‌بند پیمانکاری علیخانی شاغل در پتروشیمی کیان واقع در عسلویه دست به اعتصاب زدند.

کارگران پروژه‌ای خواستار افزایش دستمزد و تغییر نوبت‌کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. کارگران پروژه‌ای نفت بدنبال اعتصابات اخطاری خود از دوم اردیبهشت ماه اعلام کرده بودند که چنانچه خواستهای آنها محقق نشود از روز پنجم دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد. حدود یکصدهزار نفر از کارگران پروژه‌ای نفت تابستان گذشته دست به اعتصابی ۳ ماهه زدند. برخی از شرکت‌ها خواسته‌های کارگران را بی‌جواب گذاشتند و برخی نیز بخشی از مطالبات را اجرا کردند. یک موضوع اعتراض کارگرن پروژه ای نفت خلف وعده های داده شده در اعتراضات سال گذشته است. ضمن اینکه کوتاه شدن دست پیمانکاران، لغو قوانین برده وار کاری در مراکز نفتی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بهبود قابل قبول وضع کمپ ها و شرایط کاری در مراکز نفتی محورهای اصلی مطالبات کارگران پیمانی نفت است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت طی بیانیه ای از اعتراضات اخطاری کارگران پیمانی پروژه ای نفت در اعتراض به تعرض هر روزه به زندگی و معیشت خود از دوم اردیبهشت و رفتن آنها به استقبال اعتصاب سراسری و گسترده از پنجم اردیبهشت خبر داده بود و اکنون سوت این اعتصابات زده شده و اعتراضات در نفت گسترش می یابد. این چنین است که در آستانه روز جهانی کارگر کارگران پیمانی نفت با اعتراضات گسترده خود به استقبال این روز میروند. اعتراضات کارگران نفت در کنار اعتراضات قدرتمند معلمان، بازنشستگان و بخش های مختلف جامعه فضای پرجنب و جوش اول مه امسال را بازتاب میدهد.

پیش بسوی یک اول مه با شکوه و سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۵ آپریل ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

دادستانی هلند از بازداشت دو مظنون سوءقصد به جان فعال ایرانی خبر داد

RadioFarda دادستانی هلند می‌گوید دو مرد مسلح که به‌تازگی در این کشور بازداشت شده‌اند، مظنون …