اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۱ بهمن ۹۶ / ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸

 تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

 

جلسه بازپرسی نجیبه صالح‌زاده برگزار شد

نجیبه صالح‌زاده از فعالین کارگری روز یکشنبه ۸ بهمن‌ماه در شعبه سوم دادگستری شهرستان سقز به اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شد. وی پس از اتمام جلسه بازپرسی با قرار جواز کسب تا زمان برگزاری مراسم دادگاه بصورت موقت آزاد شد.

پرونده  صالح‌زاده پس از اتمام جلسه بازپرسی به شعبه یکم دادگاه انقلاب شهرستان سقز ارجاع شده است.

 

قتل دختری در مریوان

قتل زنان در مریوان پایانی ندارد خواه به بهانه ناموس وخواه در سایر اشکال خشونت.

بنا به گزارش رسیده از سایت خبری “شاره که م مریوان” یک زن از اهالی روستای گوشخانی از توابع سر وآباد به طرز فجیعی به قتل رسید وجنازه اش به آتش کشیده شد. بنا بر همین گزارش روز پنج شنبه ” ش . ر” به منظور انجام امور بانکی از خانه بیرون میرود و پس از آن ناپدید میشود.منابع محلی اظهار میدارند قاتل این زن جوان که قصد تجاوز به وی را داشته پس از آنکه موفق به انجام این عمیل کثیف نشده او را به قتل رسانیده وجنازه اش را آتش زده و دفن میکند .جنازه مقتول پس از دو هفته در مسیر جاده سنندج به دیواندره پیدا شده است

منبع، سایت “شا ره که م مریوان”

عدم حمایت از زنان وکودکان خشونت دیده نبودن قوانین منع خشونت و وجود قوانین زن ستیز و قسر در رفتن خشونت ورزان وعدم حمایت از زنان خشونت دیده و نبودن خانه های امن از عوامل وقوع این نوع جنایات وخشونتها میباشد.

 

قتل مهر بانو فرزین

مهربانو فرزین ازپناهگاه حیوانات یزد درحین غذا رسانی به سگهای آزاد مورد حمله قرار گرفت وبا 30 ضربه کارد به قتل رسید.

 

دختر خیابان انقلاب آزاد شد

ویدا موحد زن جوانی که در اعتراض به حجاب و بی حقوقی، با جسارت روسری اش را در “خیابان انقلاب” تهران از سر برداشت، بر چوب کرد و در هوا چرخاند، بدرستی به سمبل خیزش انقلابی شورانگیز مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. او که ۳۱ ساله است و دختری نوزده ماهه دارد آزاد شد. بدنبال اعتراضات گسترده داخلی و جهانی و جلب توجه افکار عمومی به این موضوع، جمهوری اسلامی مجبور شد دخترخیابان انقلاب را آزاد نماید. آزادی وی را به مردم و همه آزادیخواهان تبریک میگوئیم

پرت کردن و دور انداختن حجاب اسلامی زنجیره ای میشود. یک مشخصه مهم انقلاب جاری بمیدان آمدن زنان علیه حجاب اسلامی است. بکارگیری الگوی خیابان انقلاب، در مراکز شهرها در راه است.

 

ضرب و شتم و تبعید آتنا دائمی و گلرخ ایرایی؛ آغاز اعتصاب غذای اعتراضی آرش صادقی

۴مامور مرد وزارت اطلاعات آتنا دائمی و گلرخ ایرایی را با ضرب و شتم به زندان قرچک ورامین منتقل کردند. این انتقال اجباری که بدون حکم انجام شده است مورد اعتراض این دو زن زندانی سیاسی قرار گرفته است.ضرب و شتم وانتقال اجباری آنها بدلیل گزارشاتی بود که توسط یکی از زندانیان زن طرفدار اصلاحات به مامورین زندان داده میشد.

“آ. چ “به پاس خوش خدمتی آزاد شد و اتنا و گلرخ  با ضرب و شتم به قرچک منتقل شدند.

آرش صادقی فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در پی تبعید توام با ضرب و شتم همسرش گلرخ ایرایی به همراه آتنا دائمی، دیگر کنشگران مدنی، از روز شنبه ۷ بهمن دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است. این اعتصاب غذا در حالی است که خود  صادقی از بیماری و ضعف جسمانی شدید رنج می برد.

 

شکایت اتنا دائمی به عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران

“با سلام

عاصمه جهانگیر از شما خواهش میکنیم نه فقط به خاطر مسئولیت سنگین شما در گزارشگری ویژه حقوق بشر بودن، بلکه به عنوان یک زن و یک مادر و به حکم انسانیت صدای ما حسين دائمی و معصومه نعمتی پدر و مادری باشید که روز را با خبر ضرب و شتم شدید دختر در بندشان آغاز کرده اند.

 

مادر و پدر آتنا دائمی، جان فرزندمان در خطر است.

در تاریخ ۵ بهمن آتنا دائمی و هم بندش گلرخ ابراهيمي ایرایی با ضرب و شتم شدید به بند قرنطینه زندان قرچک منتقل شدند. بدون اینکه به وکیل وی اطلاع دهند و بدون رعایت هر گونه موازین حقوقی و انسانی و بدون اینکه اجازه همراه داشتن وسایل شخصیشان را داشته باشند.

این در شرایطی است که بهترین سالهای جوانی آتنا را به جرم دفاع از حقوق کودک و پای فشردن بر حقوق انسانی زنان و دفاع از انسانیت و مخالفت با اعدام در زندان در طی احکام سنگین به تباهی کشانده اند.

اما برای سیستم قضایی حکومت ایران این تاوان کافی نیست و در تمام روزهای زندان تلاش کرده اند که آتنا و خانواده ی ما روی آرامش را نبینند.

مدتیست که با طرح شکواییه هایی به ظاهر خصوصی و پرونده سازی های عجیب و غریب، فشار روانی برای آتنا ایجاد کرده اند و در ادامه این روند امروز اتنا دائمی و هم بندیش‌گلرخ ابراهيمي ایرایی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و به زندان قرچک ورامین منتقل کرده اند.

وجود شرایط ناامن و شکنجه های جسمی و روانی در شرایطی که آتنا برای لغو احکام صادره برای خواهرانش به ناچار اقدام به اعتصاب غذای ۵۴ روز کرد و در طی اعتصاب غذا کیسه صفرای خود را از دست داد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و در حال حاضر نیز شرایط جسمی مناسبی ندارد.

ما نگران جان دخترمان هستیم و بدینوسیله از شما میخواهیم که برای آزادی آتنا تلاش کنید حق آتنا ماندن در زندان نیست کمک کنید دخترمان ازاد شود.”

 

ایسکرا  ۹۲۱

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …