اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

اعتراض زنان سلیمانیه به ایجاد محدودیت رانندگی

روز پنجشنبه ۱۱ مه، کتابی در شهر سلیمانیه پخش شده است که در آن گفته شده ” رانندگی زنان حرام است” این کتاب مهر و شماره سریال اداره روشنگری حکومت اقلیم کردستان را بر خود دارد. این اداره نیز اعلام کرده است که چنین کتابی از سوی این نهاد حکومتی تایید نشده و از انتشار آن بی اطلاع است.

در همین رابطه زنان شجاع شهر سلیمانیه ( گروه زندگی ) با یک ابتکار جالب در عقب زدن این فتوای اسلامی، با شعار، ” خیابانها با ما زیبا هستند. ما زنان با رانندگی به خانواده و جامعه خدمت میکنیم” با اتومبیل های خود به دور شهر سلیمانیه به رانندگی پرداختند.

 

نامه مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی  در ارتباط با نمایش انتخابات پیش رو

دستگاه حاکم آغاز پایان حیات خود را دیده و همچون گاوی که به سلاخی کشیده می‌شود به هراس افتاده؛ نمایش انتخاباتی حاکمیت اسلامی آغاز گردیده و این هراس از لابه‌لای اخبار رسانه‌های حکومت به‌وضوح دیده می‌شود. برای همگان محرز است که قبل از هر انتخاباتی در ایران، ولایت‌فقیه شماری از عوامل خود را جابه‌جا می‌کند تا درنهایت از میان آن‌ها به صورت نمایشی تعدادی از طریق شورای نگهبان انتخاب می‌شوند.

در این میان فردی انتخاب می‌شود که مورد تأیید ولایت‌فقیه باشد و مطلقاً انتخاب مردم ایران نیست، چرا که به‌واقع در حاکمیت اسلامی رأی مردم اعتباری ندارد.

انتخاب نمایندگان، نوشتار قوانین و تأسیس احزاب سیاسی در کف اقتدار شخصی ولایت‌فقیه نهفته است.

در حاکمیت اسلامی تنها رضایت ولایت‌فقیه به مسائل گوناگون اعتبار می‌بخشد و برگزاری انتخابات‌های نمایشی، تنها برای مشروعیت بخشیدن به رژیم فعلی می‌باشد.

نمایش انتخاباتی تنها ابزاری است برای حکومت، چرا که جایگاه نظام قرون وسطایی در کجاست و رأی مردم و به دنبال آن دموکراسی در کجا قرار می‌گیرد؟!

 

ليلاميرغفاری از زندان آزاد شد

ليلاميرغفاری ، فعال مدنی که ۱۸ اردیبهشت‌ ماه، از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود با وصيقه ٥٠ مليونى از زندان آزاد شد.

 

نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت سلامت آتنا دائمی در پی ۳۱ روز اعتصاب غذا

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید با گذشت ۳۱ روز از اعتصاب غذای آتنا دائمی، فعال حقوق بشر، در زندان اوین، سلامت او در خطر قرار گرفته و باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. به گفته این سازمان، آتنا دائمی “غیرعادلانه “و تنها به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در بند است.

آتنا دائمی، از ۱۹ فروردین ماه در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد؛ در کنار هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، که از اسفند ماه سال گذشته و اردیبهشت سال جاری دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

آتنا دائمی گفته است در اعتراض به محکومیت دو خواهر خود، انسیه و هانیه دائمی، اعتصاب غذا کرده‌است.

“عفو بین‌الملل” با اشاره به آغاز اعتصاب غذای آتنا دائمی و با استناد به گفته‌های بستگان او می‌گوید “وضعیت سلامت آتنا رو به وخامت گذاشته است”. گفته شده او “۲۱ کیلو وزن کم کرده و دچار عوارضی مانند استفراغ، فشار خون و درد شدید کلیه” شده‌است.

 

در دو سال ۱۰۰ خبرنگار زن در افغانستان وظایف‌شان را ترک کرده اند

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه گفته است، از سال ۲۰۱۴ به این‌سو در حدود ۱۰۰ زن خبرنگار وظایف‌شان را ترک کرده اند. به گزارش رسیده نجیب‌الله شریفی رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران گفته است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در حدود ۱۰۰ زن خبرنگار در کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان به دلیل ناامنی، تهدیدات جانی و عدم مصئونیت در محل کار، وظایف‌شان را ترک کرده اند.

خبرنگاران زن در افغانستان از تهدید جریانات اسلامی، اعضای خانواده و نبود امنیت در محیط کاری‌شان شکایت دارند و این مسایل را از عوامل ترک و ظایف‌شان می‌دانند.

حدود یک سال قبل، سال ۲۰۱۶ نیز پژوهشی از سوی کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان صورت گرفته بود که بر اساس آن خبرنگاران زن همواره مورد تهدید و سرزنش از سوی خانواده و جریانات مذهبی هستند و بیش از نیمی از زنان خبرنگار در محیط کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

 

بروز مشکلات بهداشتی درپی قطعی آبگرم در بند زنان اوین

قطعی آب گرم در بند زنان زندان اوین که بسیاری از زندانیان آن مادرانی رنج کشیده هستند از حدود یک ماه پیش آغاز شده است، عدم دسترسی به آب گرم در شرایطی که امکانات بهداشتی در حداقل است موجب افزایش مخاطرات بهداشتی و سلامتی شده است. زنان زندانی در این محل همچنین از عدم دسترسی به سیستم گرمایشی و سرمایشی رنج مى برند. در حال حاضر حدود ۳۱ زندانی عمدتا با اتهامات سیاسی یا امنیتی در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شوند. در یک ماه گذشته، بعد از اینکه بسیار زودتر از گرم شدن هوا، شوفاژها بسته شد، تقریبا هر روز آب گرم در بند نسوان قطع است.

فاطمه مثنی؛ قصور مسئولان زندان و پارگی مضاعف تاندون پا

‎ زندانی سیاسی، فاطمه مثنی که سال گذشته از ناحیه پا در زندان دچار آسیب شده بود با تاخیری دو و نیم ماهه به بیمارستان اعزام و پای وی گچ گرفته شد. وی که پس از بازگشت از بیمارستان از رسیدگی پزشکی کافی برخوردار نبود مدتی بعد افزایش درد در ناحیه پا را به مسئولان بند گزارش کرد که با بی توجهی مسئولان بند و بهداری زندان روبرو شد، نهایتا پس از چند ماه تاخیر و تحمل درد، مرکز درمانی خارج از زندان پارگی مضمن تاندون و قصور مسئولین زندان در اعزام به موقع وی را مورد تایید قرار داد.

 

مهسا رجعتی ۴ماه در بند ۲۴۱ زندان اوین از رسیدگی درمانی محروم است

مهسا رجعتی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، علیرغم ابتلا به بیماری و شوک‌های عصبی، هم چنان در بند ۲۴۱ (بند حفاظت اطلاعات قوه قضاییه) نگهداری می‌شود و دسترسی وی به امکانات پزشکی محدود است.

 

پرچمدار کاروان المپیک ممنوع الخروج شد

زهرا نعمتی پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد.

 

خلع دومین نماینده حزب دموکراتیک خلق ها از نمایندگی پارلمان ترکیه

یکی دیگر از اعضای گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق ها پس از تایید حکم زندانی وی توسط دادگاه عالی ترکیه، از حق نمایندگی پارلمان محروم شد

نورسل آیدوغان” نماینده شهر دیاربکر در پارلمان این کشور این خبر را تایید کرد و پس از قرائت این حکم در پارلمان یکی دیگر از نماینده های عضو فراکسیون ه.د.پ از نمایندگی خلع شد.

پیشتر دادگاه جرایم سنگین دیاربکر نورسل آیدوغان را برای شرکت در چندین تظاهرات و تجمع در سال ۲۰۱۱ به چهار سال و هشت ماه و ۷ روز زندان محکوم کرده بود. این حکم عینا از سوی دادگاه عالی ترکیه نیز تایید شده است. دیگر نماینده های عضو فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها هنگام قرائت حکم خلع نورسل آیدوغان به نشانه اعتراض پارلمان را ترک کردند.

اکثر نماینده های بازداشت شده حزب دموکراتیک خلق ها با اتهام هایی چون تبیلغ و عضویت در “گروه های تروریستی”، تحریک مردم و ایجاد اغتشاش و همچنین اقدام علیه امنیت ملی ترکیه بازداشت و محامه شده اند.

 

ایسکرا  ۸۸۴

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …