اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۴خرداد ۹۶ / ۱۴ ژوئن۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

 

چشمی که روز به روز کم سوتر می‌شود

زینب جلالیان (متولد ۱۳۶۱ در ماکو) فعال سیاسی است که در سال ۱۳۸۸، به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه “پژاک” به اعدام محکوم شد. محکومیت وی در سال ۱۳۹۰، به حبس ابد کاهش یافت. زینب جلالیان، از سال ۸۶ در زندان به سر می‌برد و سنگین‌ترین حکم محکومیت (حبس ابد) را در میان زندانیان سیاسی زن دارد.

 

یک زن جوان اهل سلماس بە دلیل خطای پزشک جان سپرد

یک زن جوان اهل سلماس به نام افسانە محمدزادە کە برای درمان (آلرژی آسمی ضعیف) نزد دکتر در سلماس رفتە بود، پس از تزریق آمپول اشتباهی جان سپرد. این زن ٢٨ سالە اسفند‌ماه ٩٥ بە پزشک مراجعە و بە دلیل تزریق آمپل اشتباهی مدت ٤ ماه در کما بە سر برد.

افسانه محمدزاده در اثر زدن امپول ناگهان بیهوش و با توجه به نرسیدین اکسیژن به مغز به کما رفت و همچنین نداشتن تجهیزات پزشکی مناسب حتی نداشتن دستگاه اکسیژن نتوانست به بیمار کمک کند و این قصور پزشکی را در پزشک قانونی تهران تایید شد. این زن سرانجام روز شنبە ٢١ خردادماه در بیمارستان “امام خمینی” شهر ارومیە جانش را از دست.

 

خودکشی یک زند در مریوان

یک زن ۲۴ ساله اهل مریوان  یکشنبه شب ۱۴ خرداد ماه اقدام به خودکشی کرد. مرگ وی توسط پزشک اورژانس قطعی اعلام گردید و جسد به سردخانه منتقل شده است.در سه ماه اخیر در فروردین و بخصوص در اردیبهشت چندین خودکشی در شهر مریوان اتفاق افتاده است.

 

استمداد محبت محمودی از مردم و نهادهای بین المللی

محبت محمودی، زن محبوس در بند نسوان زندان مرکزی ارومیه در هفدهمین سال حبس خویش با انتشار نامه‌ای کوتاە به مردم، خواستار مساعدت مالی به وی برای پرداخت دیه به خانواده مقتول و آزادی از زندان شده است. محبت محمودی، ۶۰ ساله، متاهل و دارای ۵ فرزند پسر از سال ۱۳۸۰ به اتهام قتل عمد و پرداخت دیه یک میلیارد تومانی در بند نسوان زندان مرکزی ارومیه بسر می‌برد.

 

اعتراض بيش از يكهزار زن معلم در مقابل مجلس

صبح ۱۶خرداد، بيش از يكهزار تن از زنان معلم در مقابل مجلس دست به يك تجمع اعتراضي بزرگ زدند. آنها خواستار تعيين تكليف وضعيت استخدامي خود بودند. یکی از معلمان سواد آموزی در اين باره گفت،

سواد آموزی که مادری است دارای چند فرزند، در فصل امتحانات به دلیل بیماری فرزندش در امتحان شرکت نمی‌کند و درآخر دستمزدی به ما پرداخته نمی‌شود. در اين تجمع بیش از هزار معلم از استان‌های البرز، خراسان رضوی، تهران، مازندران، خوزستان و قزوین شرکت داشتند.

در عين حال و همزمان با اين تجمع، شماری از زنان معترض به غارت اموالشان از سوی موسسه كاسپين نيز در همين روز، در مقابل مجلس تجمع كردند. آنها خواهان پاسخگويی مسئولين بانك مركزي در قبال سپرده هايشان بودند.

 

اعزام بازرسان برای پوشش حجاب کارمندان

بازرسان “ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر” برای بازرسی از پوشش و حجاب کارمندان به ادارات و سازمان‌ها اعزام می‌شوند.

 

مضروب شدن مریم نقاش زرگران در زندان اوین

ظرف روزهای گذشته، مریم (نسیم) نقاش زرگران شهروند مسیحی بند نسوان زندان اوین توسط یک زندانی عادی مورد ضرب‌ وشتم قرار گرفته و پایش آسیب دیده است. درحالی که زرگران شکایتی در‌این‌باره در دست اقدام دارد، هنوز مسئولین زندان پاسخی به این شکایت نداده و برای اعزام وی به بیمارستان اقدامی انجام نداده اند. از سوی دیگر، پیگری‌های خانواده این زندانی در بیرون زندان نیز بی‌نتیجه مانده است.

 

اعتراض حق کارگران است دولت حق ندارد هم نان ندهد و هم دهانمان را ببندد.

پروین محمدی، فعال کارگری و نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در واكنش به سركوب كارگران در ايران گفت: دولت حق ندارد این همه بی‌حقوقی را به کارگران ایران تحمیل کند و جلوی فعالیت و اعتراض های آن‌ها را بگیرد… حق ندارد هم نان ندهد و هم دهانمان را ببندد.

وی تصريح كرد: به نظر من، بزرگترین مشکل کارگران ایران نداشتن حق اعتراض به این سطح از بی‌حقوقی‌هاست. در سال‌های اخیر با زدن اتهام امنیتی به کارگران معترض و بریدن احکام سنگین توسط قوه قضاییه، کل سیستم حاکم سعی دارد جلوی اعتراض به بی‌حقوقی‌ها را بگیرد.

من فکر می‌کنم سازمان بین‌المللی کار باید به دولت ایران فشار بیاورد که کارگران حق داشته باشند بطور آزادانه تشکل‌های مستقل خود را در کارگاه ‌ها بوجود بیاورند.

 

گزارشی از آخرین وضعیت پزشکی آتنا دائمی پس از پایان اعتصاب غذا 

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین که مدت ۵۴ روز در اعتراض به صدور قرار محکومیت برای اعضای خانواده خود دست به اعتصاب غذا زده بود، ۱۰ خردادماه ۱۳۹۶، با ابلاغ حکم دادگاه تجدید نظر و تبرئه خواهرانش از اتهامات مطروحه به این اعتراض پایان داد. این زندانی که دوره درمانی خود پس از اعتصاب را طی می کند پنج شنبه هفته گذشته، جهت انجام آزمایش نوار عصب بینایی چشم از این زندان به بیمارستان اعزام شد.

 

زنان كمك پرستار، در اعتراض به وزارت بهداشت تجمع كردند

زنان آموزش دیده بهیاری (کمک پرستاری) روز ۱۶خرداد در اعتراض به سیاست‌های وزارت بهداشت، در مقابل این وزارت خانه تجمع کردند. تجمع كنندگان نسبت به عدم جذب ۱۰هزار نيروي بهيار و بلاتكليفی شان از سوی وزارت بهداشت اعتراض داشتند.

آنها می گفتند، دوره آموزشي شان را گذرانده اند اما وزارت بهداشت از استخدام آنها خودداری كرده است. این افراد دارای تحصیلات حداقل دیپلم و بالاتر بوده و برای گذراندن دوره یکساله آموزشی خود۴ميليون تومان هزینه كرده اند.

 

سهمیه زنان در سایت فروش بلیط لیگ جهانی والیبال تمام شد

لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۷ هفته بعد در تهران آغاز می شود اما این بار هم امکان خرید بلیط برای زنان از آنها گرفته شده است. خریدارانی که از لحظات اولیه شروع فروش بلیط به این سایت مراجعه کرده‌اند با این پیام مواجه شده ‌اند: متاسفانه سهمیه خانمها به اتمام رسیده.

 

ورزش زومبا ممنوع شد

فدراسیون ورزش‌های همگانی در ابلاغیه‌ای، ممنوعیت برخی از فعالیت‌ها از جمله ورزش زومبا در باشگاه‌های ورزشی را اعلام کرد. در این ابلاغه فعالیت‌هایی مانند زومبا، اجرای حرکات موزون و رقص به هر شکل و عنوانی غیرقانونی اعلام شده است.

 

 بازداشت ۹۰ دختر و پسر در تور تفریحی سپیدان

دبیر قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر سپاه سپیدان، از دستگیری ۹۰ دختر و پسر در تور مختلط تفریحی درسپیدان خبرداد.

 

مرد در پی اختلاف خانوادگی گوش زن خود را برید

اختلاف زن و شوهر در اردبیل رنگ خون گرفت وقتی که مرد گوش زنش را برید. با حضور پلیس مرد به پایگاه انتظامی و زن مصدوم نیز به بیمارستان منتقل شد.

 

ستایش، دختربچه خردسالی بود که مورد تجاوز و سپس قتل قرار گرفت

والدین او خواستار دریافت مهرالمثل شدند، مبلغي كه خانواده قاتل بايد براي مهرالمثل پرداخت كنند بر اساس ميزان مبلغ مهريه‌ای است كه در آن خانواده برای دختران در نظر گرفته می‌شود. مثلا ‌پرسيده میشود دختر عموهای ستايش هنگام ازدواج چقدر مهريه گرفته‌اند و بر اساس آن مهرالمثل مشخص مي‌شود.
نوجوان مجرم در این پرونده به اعدام محکوم شده است و این حکم نیز قطعیت یافته، دریافت مهرالمثل ارتباطی با دیه و رضایت اولیای دم ندارد. به گفته مقامات قضایی حکم اعدام محکوم با اذن ریاست قوه قضاییه اجرا خواهد شد. / مهر

 

رهایی دختر نوجوان از اعدام

دختری که در نوجوانی و با همدستی مادرش، پدر خود را با چاقو به قتل رسانده بود، پس از بررسی پرونده پزشکی و اطمینان از اینکه وی در زمان وقوع قتل به رشد کامل عقلی نرسیده بود با حکم قضات شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران، با استناد به ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی واعلام نظریه پزشکی قانونی از اعدام نجات یافت.

 

هانیه اکبریان

از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی شهرستان نورآباد دلفان از توابع استان لرستان بود که در حادثه تروریستی دیروز تهران، در حالی که برای پیگیری مطالبه صنفی خود مقابل مجلس حاضر بود کشته شد.

 

تشکیل پرونده علیه شهربانو منصوریان قهرمان ووشو؛ اخلال در نظم عمومی از طریق هیاهو

دادگستری اصفهان با انتشار بیانیه ای درباره پرونده قضایی شهربانو منصوریان ملی پوش ووشو اهل شهرستان سمیرم استان اصفهان توضیحاتی داد. روابط عمومی نهاد در این بیانیه اشاره کرد، شهربانو منصوریان به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق هیاهو و ایجاد تجمع در زمان انتخابات به دادسرا احضار و اتهامات در این خصوص به وی تفهیم شده است.

 

ایسکرا  ۸۸۸

 

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …