اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۵ شهریور ۹۶ / ۲۷سپتامر ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

 

خودکشی مادر و فرزند ساکن روانسر

روز دوشنبە ٢٧ شهریور ماه، یک زن شهروند روانسر به اسم زلیخا سلکانی اهل روستای صادق آباد روانسر، پس از کشتن کودک سە سالە خود بە نام کارو لطفی خود را حلق آویز کردە است.

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی در مورد افزایش آمار خودکشی گفت: استانهای غربی کشور از جمله ایلام، کرمانشاه، همدان، کهگیلویه و بویراحمد جزو استانهایی هستند که آمار خودکشی در آنها بسیار بالاست.

حسین اسدبیگی در آستانه روز جهانی خودکشی گفت: “در سال گذشته در مجموع تعداد ۵۸۲۸ماموریت در زمینه خودکشی از سوی اورژانس اجتماعی انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که تعداد ۴۴۰۵خودکشی کامل منجر به فوت در سال ۹۵ثبت شده است، افزود: در سال ۹۴تعداد ۴۰۲۹مورد خودکشی به ثبت رسیده است. آمار سال ۹۵نسبت به سال ۹۴نشان می‌دهد تعداد ۳۷۶مورد افزایش داشته است.

محرومیت زینب جلالیان از ملاقات های هفتگی با خانواده‌اش

زینب جلالیان در گفتگوی کوتاه با شبکه حقوق بشر کُردستان از تداوم بیماری و قطع ملاقات هفتگی‌اش توسط اداره حفاظت زندان خبر داد.

زینب جلالیان که در دهمین سال حبس خود به سر می‌برد دلیل محرومیت مجدد خود را از ملاقات هفتگی‌ با خانواده‌اش چنین بیان می کند. : « مدتی پیش استعمال زیاد مواد مخدر در داخل بند، اعتراض کتبی و شفاهی من را در پی داشت. اما نه تنها به اعتراض من رسیدگی نشد بلکه در پاسخ به این اعتراض، افرادی به سماور داخل اتاق، مواد مخدر و حتی ادرار اضافه کرده بودند”. وی در ادامه افزود: “پاسخ آنها به همین بسنده نکرد و در اقدامی کاملا غیرقانونی، من را از ملاقات با خانواده ام محروم کردند”. به گفته وی، اکنون ۱۵ روز است که وی با خانواده اش ملاقات نکرده است.

این زندانی سیاسی همچنین در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اعتصاب دارویی خود گفت : “علیرغم داشتن روحیه قوی اما از لحاظ جسمی و فیزیکی در شرایط مناسبی نیستم. چندین بار جهت مداوا درخواست کردم که به بیمارستان خارج از زندان منتقل شوم اما نه تنها در این راستا اقدامی صورت نگرفت بلکه مسئولین زندان در اقدامی غیرانسانی، نامه هایی جعلی مبنی بر مراجعه مکرر من به بخش درمانی را در یکی از برنامه های تلویزیونی پخش کردند”. وی به رفتار سراسر غیرواقعی مسئولین اعتراض می کند. با این هدف، وی مدارکی را که دال بر عدم مراجعه اش به بهداری زندان است را به مسئولین ارائه می کند. در حالی که مسئولین قول می دهند به این امر رسیدگی کنند اما بی توجهی مسئولین اعتراض مجدد این زندانی سیاسی را در پی دارد. وی در اعتراض به رفتارهای غیرانسانی مسئولین زندان نسبت به خود از بهمن سال گذشته در اعتصاب دارویی به سر می برد.

زینب جلالیان در خصوص آخرین وضعیت سلامتی‌اش می افراید: “وضعیت چشمانم همان وضعیت قبلی است با این وجود، قطره ای که قبلا برای درمان ناخنک چشمانم در اختیارم گذاشته شده بود دیگر مصرف نمی کنم. اگر قبلا تنها در طول شب با مشکل برفک در دهانم مواجه بودم اکنون طی روزها نیز با چنین مشکلی مواجهه هستم.


اعتصاب غذای دانش آموز اهل مریوان

یک دانش‌ آموز ساکن مریوان در اعتراض به نتایج انتخاب رشته اعلام شده کنکور سراسری اعتصاب غذا کرد و راهی بیمارستان شد. گلاویژ ارژنگی دانش آموز نمونه دولتی مدرسه مریوان که توانسته بود رتبه قبولی ۳۴۵ کنکور سراسری را کسب کند، در اعتراض به تبعیض در قبولی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی سنندج اعتصاب غذا کرده است.

وی بعد از قبولی در مرحله اولیه انتخاب رشته در این دانشگاه و پس از طی کردن مرحله گزینش با موفقیت، برخلاف انتظار اولویت ۲۸، رشته حسابداری برای وی در نظر گرفته شد.

گلاویز پس از مشاهده نتایج و اعتراض نسبت به آن، دست به اعتصاب غذا زد و بدلیل وخامت حال و ضعف شدید روز دوشنبه ۲۷شهریور به بیمارستان فجر مریوان منتقل شد و پس از چند ساعت بستری مرخص گشت.پدر گلاویژ علت اعتراض فرزندش را به این دلیل عنوان کرد که افراد دیگری با رتبه بالاتر و چهار رقمی توانستند به دانشگاه فرهنگیان راه یابند اما گلاویژ با کسب رتبه سه رقمی از ورود به این دانشگاه محروم ماند.

 

حکم۸۰ضربه شلاق برای لیلا بیات به اجرا درآمد

حکم ۸۰ ضربه شلاق لیلا بیات که دولت نروژ ماه مارس به ایران دیپورت کرده بود در تهران به اجرا در آمد. دولت نروژ در تمام طول بررسی پرونده وی حاضر به پذیرش مدارک وی مبنی بر محکومیتش به این مجازات غیر انسانی نشد.

 

دستگیری سه زن و یک مرد بهایی و مسیحی

ماموران وزارت اطلاعات در یک اقدام سرکوبگرانه چهار نفر از شهروندان مسیحی و بهایی را در تهران و گیلان دستگیر و به زندان منتقل کرده اند.

گزارشات دریافتی حاکی از این است که روز سه‌شنبه ۱۹شهریور ۹۶ یک زوج مسیحی به نام مهرداد هوشمند و همسرش  سارا نعمتر که در مراسم خاکسپاری در بهشت زهرا با دیگر هم کیشانشان شرکت کرده بودند مورد بازجویی قرار داده و مدارک آنان را گرفته و با خود میبرند. فردای آن روز که آنهابرای گرفتن مدارکشان مراجعه میکنند هر دو بازداشت و به نقطه ای نامعلوم منتقل میکنند از آن روز تا کنون هیچ اطلاعی از این زوج در دست نیست

در اقدامی مشابه ماموران وزارت اطلاعات در استان گیلان روز ۲۰ شهریور به منازل یازده خانواده بهایی یورش برده و مورد بازرسی و تفتیش قرار میدهند و برخی وسایل آنان را می ربایند و دو زن بهایی به نامهای سوسن بادوام و فریدا اسدپور را دستگیر و به زندان لاکان رشت منتقل میکنند.

 

قتل’ فعال سوری و دخترش در ترکیه

پلیس ترکیه گفت که جسد یک فعال سوری و دختر ۲۲ ساله‎اش که خبرنگار بوده، در آپارتمان آن‌ها در استانبول پیدا شده است. جسد عروبه برکات، فعال ۶۰ ساله مخالف دولت سوریه و حلا، دخترش، شب گذشته در ساختمان محل سکونت آن‌ها در محله اوسکودار استانبول پیدا شد. شذی، خواهر عروبه گفته است که این دو با ضربات چاقو کشته شده‌اند. او در صفحه فیسبوک خود نوشت: “آنها با بی‌عدالتی و استبداد کشته شدند.”

او افزود: “عروبه مجرمان را دنبال و دست آنان را رو می کرد و تیتر روزنامه‌ها را رقم می‌زد. اما حال نام او و دخترش به تیتر اخبار تبدیل شده است.”

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه عروبه برکات در حال تحقیق درباره ادعاهایی مبنی بر شکنجه در زندان‌های دولتی بشار اسد بود. حلا، دختر عروبه برکات نیز سردبیر وبسایت خبری اورینت نیوز بود که مواضعش به مخالفان دولت سوریه نزدیک است. از آغاز جنگ داخلی سوریه در ۶ سال پیش ترکیه محل سکونت بیش از ۳ میلیون پناهجوی سوری شده است که بسیاری از آنها مخالف دولت سوریه هستند.

در سال ۲۰۱۵ سه تن از فعالان “کشتار رقه در سکوت”، گروهی که علیه داعش فعالیت می کند، در ترکیه به قتل رسیدند. سال پیش نیز یک روزنامه‎نگار سوری مخالف داعش در ترکیه به ضرب گلوله کشته شد.

 

قتل خواهر با چهارده ضربه چاقو در شهر وین در اطریش

برادری که خود عکسهای نیمه لخت اش در سالن بدن سازی را علنی پخش میکند و خواهرانش اجازه ندارند نه فقط در فضای مجازی و مدیای اجتماعی عکسی از خود علنی کنند بلکه و مهمتر در زندگی واقعی اجازه ندارند همچون انسان آزاد باشند، زندگی کنند و در مورد زندگیشان خود تصمیم بگیرند آنها انسان نیستند، ناموس خانواده هستند. کلمه ای که از آن خون می چکد و این بار هم با گرفتن جان دختر جوانی از افغانستان به اسم بختی به دست برادر کثافت و اسلامی اش، خون دیگری در مرکز شهر وین در اطریش بر زمین ریخت. جرم بختی این بود نمیخواست تن به ازدواج اجباری بدهد. پسرک خود دوست دختر دارد و در خانه دیگری زندگی میکند و خواهرش در هایم جوانان بود و از دست پدر و برادر گریخته بود، همین جرم او را صد چندان میکرد، دختر جوان شهرت آنها را لکه دار بوده چرا که به قانون و نهادهای دفاع از حق کودک پناه برده بود.

دو خواهر بزرگتر بختی، مجبور به ازدواج شده و روانه پاکستان شده اند و بختی از سن ١٤ سالگی به مراکز کمک به کودکان و دختران پناه برده و گفته نمیخواهد به زور او را وادار به ازدواج با کسی بکنند که نمیخواهد. او نمیخواهد به پاکستان فرستاده شود. برادرش او را در راه رفتن به مدرسه به قتل میرساند و اکنون همه خانواده پشت قاتل ایستاده و از او دفاع میکنند. قاتل اقرار اولیه کرده و گفته چون خواهرش ناموس خانواده را به خطر انداخته او را کشته و اکنون حرفی نمیزند و خانواده همانند بقیه موارد قتل های ناموسی فکر میکنند پسرشان چند سال در زندان است و آزاد میشود و همه چیز به خیر و خوشی تمام میشود.

فرهنگ مردسالار و اسلامی و ناموس پرست، به همراه خانواده ها به اروپا آمده و در اینجا مورد تعرض سیستم و روشنفکران و سازمانهای مدافع حقوق زن و … قرار نمیگیرد. در مواردی حتی قاتلین را با گفتن اینکه در فرهنگ اینها زن کشی و آزار زنان مرسوم است، دادگاه هم مورد عنایت قرار داده و در مجازات مرسوم در اروپا تخفیف قائل میشوند.

قتل ناموسی لکه ننگی پاک نشدنی از دامان همه خانواده های مردسالار و اسلامی است. خانواده در کمال آرامش حکم به قتل دختران میدهد و معمولا پسران خانواده اجرای حکم را به عهده میگیرند و در کمال ناباوری در مواردی بعد از آزادی از زندان با تکریم و احترام به آغوش خانواده و اقوام و فامیل برمیگردند.
این فرهنگ زن ستیز و اسلامی باید از طرف همه با انزجار و نفرت پاسخ بگیرد. بی دلیل نیست در کشوری مثل سوئد همین الان هم از

هر ده قتل یکی قتل ناموسی بوده است درسال ٢٠١٦ طبق آمار دولتی، مجموع ١٠٥ قتل اتفاق افتاده که ده مورد آن قتل ناموسی بوده است این آمار را اوائل اوت رادیوی دولتی سوئد اعلام کرد.

بر گرفته از صفحه مینا احدی

 

ایسکرا  ۹۰۳

 

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …